וולוו מצטרפת לפיתוח השפה לתיאור תרחישי נהיגה של פורטליקס הישראלית

פורטליקס מפתחת פלטפורמה לאוטומציה של בדיקות בטיחות לרכבים אוטונומיים ופיתחה שפה לתיאור תרחישים שנועדה להפוך לסטנדרט בבדיקות בטיחות של רכבים אוטונומיים ומערכות עזר מתקדמות לנהג • גייסה עד היום כ-16 מיליון דולר

מימין לשמאל - גיל אמיד סמנכ״ל תפעול ופיתוח עסקי , יואב הולנדר CTO, זיו בנימיני מנכ"ל / צילום: דרור ס
מימין לשמאל - גיל אמיד סמנכ״ל תפעול ופיתוח עסקי , יואב הולנדר CTO, זיו בנימיני מנכ"ל / צילום: דרור ס

קבוצת וולוו, המכון לתחבורה מתקדמת של האוניברסיטה הפוליטכנית במיאמי, אוניברסיטת בריסטול ואחרים, הצטרפו לתכנית השותפים של חברת הסטארט-אפ הישראלית פורטליקס (Foretellix), כך הודיעה החברה. פורטליקס פיתחה שפה לתיאור תרחישים (M-SDL - Measurable Scenario Description Language) שנועדה להפוך לסטנדרט בבדיקות בטיחות של רכבים אוטונומיים ומערכות עזר מתקדמות לנהג (ADAS).

פורטליקס החלה לפעול בשנה שעברה, והיא מפתחת פלטפורמה לאוטומציה של בדיקות בטיחות לרכבים אוטונומיים. החברה גייסה עד היום כ-16 מיליון דולר מקרן ההון סיכון 83 North, קרן Jump Capital ו-Nextgear Ventures.

החברה הוקמה על ידי יואב הולנדר, סמנכ"ל הטכנולוגיות, זיו בנימיני המכהן כמנכ"ל וגיל אמיד. הולנדר ייסד בסוף שנות ה-90 מיזם בתחום הבדיקה בתעשיית השבבים בשם וריסיטי, שהונפק בנאסד"ק ולאחר מכן, ב-2005, נמכר לקיידנס ב-315 מיליון דולר. הוא חתום על שפת E שהפכה לסטנדרט בתחום האימות בתעשיית השבבים. כעת, את מה שעשה בתחום השבבים, השלושה מבקשים לעשות בתחום הרכב האוטונומי.

לשם כך, החברה פיתחה את שפת התכנות M-SDL, שהיא שפה פתוחה שמאפשרת לתאר תרחישי נהיגה בצורה מדויקת. "בני אדם מבינים את המושג עקיפה באופן אינטואיטיבי אבל ברגע שרוצים להזין זאת למחשב צריך להיות הרב היותר מדויק - מתי זה מתחיל ומתי זה נגמר? האם ברגע שהאצתי? ברגע שהזזתי את ההגה?", אמר אמיד ל"גלובס" בעבר. לכן, בדיקות בטיחות ברכבים היום מבוססות על מדידה של קילומטרים ועל מבחני דרך, ולא על מדידת תרחישים - דבר שנחשב ללא מדיד באמצעות הכלים הקיימים.

"אנחנו יודעים לקחת את התרחיש המופשט שמתאר את העקרונות של האינטראקציה שמתרחשת, כמו עקיפה למשל, וממנו ליצור אלפי תרחישים עם אותם העקרונות אבל באלפי פרמטרים שונים כמו תנאי ראות, מהירות, מזג אוויר, תנאי כביש, וכולי. אחרי שיש לנו את מהות התרחיש ואת הידע, המערכת שלנו יכולה להתחבר לסימולטורים של תוכנה ולביים שם את התרחישים", הוסיף אמיד.

היום החברה הודיעה כי סיימה את שלב הפיתוח הראשוני של השפה, והודיעה על פתיחת השפה לפיילוטים בתעשיית הרכב האוטונומי דרך תכנית שותפים, אליה הצטרפו אחד עשר גופים בהם שלוש ענקיות גלובליות בתחום בדיקות ותקינת רכבים - AVL, TÜV SÜD ו- Horiba Mira , קבוצת וולוו, חברות המייצרות סימולציות לבדיקות בטיחות כמו Unity Technologies ו- Automotive Artificial Intelligence (AAI) וגופי אקדמיה. זאת, במטרה להפוך את השפה בסופו של דבר לפרויקט קוד פתוח שזמין לכולם.

הפתיחה של השפה לשותפים היא צעד משמעותי עבור החברה. לשפה לתיאור תרחישים כאלה אין משמעות אם אינה נמצאת בשימוש רחב: רק בעזרת משתמשים רבים ממקומות שונים בעולם, השפה יכולה להפוך לעשירה יותר ולשמש לתיאור מגוון תרחישים רחב. בנוסף, החברה הודיעה על תרומת עקרונות השפה לוועדת הסטנדרטים של איגוד ASAM , האיגוד לתקינה של מערכות אוטומציה ומדידה שנחשב לגוף העולמי המוביל בתחום. זאת, כחל מנסיונה להביא לגיבוש של סטנדרט OpenSCENARIO חדש, לתיאור תרחישי נהיגה במערכות אוטונומיות בתעשיית הרכב.

תעודת זהות פורטליקס

הקמה: 2018

מייסדים: יואב הולנדר - CTO, זיו בנימיני - מנכ"ל, וגיל אמיד - סמנכ"ל תפעול ופיתוח עסקי.

עובדים בחברה: 33, מתוכם 31 בישראל.

גיוסי הון: 16 מיליון דולר

משקיעים בולטים: הקרנות 83North, Jump Capital וNextgear Ventures, והאיינג'לים זוהר זיסאפל, בני שניידר ורמי תמיר.