מישל סיבוני מנכ"ל הראל רוכש 10% מחברת אשראי לעסקים קטנים שבשליטת הקבוצה

תמורת המניות יזרים סיבוני 4 מיליון שקל - רוב הסכום באמצעות הלוואת נון-ריקורס שתעמיד לו הראל • מנכ"ל החברה החדשה ובעלי 20% ממנה הוא אלון ניסן

מישל סיבוני / צילום: איל יצהר
מישל סיבוני / צילום: איל יצהר

קבוצת הראל נכנסת לתחום מתן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, בחברה שתיקרא "המצפן". הפעילות החדשה תנוהל על ידי אלון ניסן, שיחזיק ב-20% ממניותיה, ולצדו מנכ"ל קבוצת הראל, מישל סיבוני, יחזיק 10% מהמניות וישמש יו"ר החברה. קבוצת הראל, הגוף המוסדי בעל פעילות האשראי לעסקים גדולים הגדולה במשק הישראלי, תחזיק ביתרת מניות המצפן (70%).

השלמת העסקה מותנית באישורה של אסיפה כללית שזימנה הראל, שבמסגרתה יזרים סיבוני 4 מיליון שקל לחברת המצפן. ניסן, שהינו בעל ניסיון בתחום פעילותה של המצפן, יזרים לחברה 8 מיליון שקל, והראל עצמה תזרים לה 28 מיליון שקל. את רוב הכסף שמזרים סיבוני, 2.7 מיליון שקל, תעמיד לו הראל בהלוואת נון-ריקורס נושאת ריבית שנתית של 3.8%, שהחזריה יקוזזו משכרו בקבוצה.

גובה הריבית בהלוואה נקבע בהתאם לחוות דעת כלכלית מפירמת KPMG, ובהתאם לחוות דעת של חברת הייעוץ וריאנס, הוחלט כי רכיב הנון-ריקורס יהווה הטבה בסך 180 אלף שקל לסיבוני, שתופחת משכרו כבר מהשנה הנוכחית. ניסן מקבל מהראל הלוואה של 5.4 מיליון שקל בריבית שנתית של 1.8%. החזר ההלוואה לניסן, שגם היא נון-ריקורס, תשולם להראל מהדיבידנדים שתשלם המצפן ותשלומים נוספים שיקבל מהחברה. ניסן פועל כיום בליווי עסקים קטנים ובינוניים באמצעות חברת אפקטיב, שבה הוא שותף. במקביל לעבודתו בחברת המצפן, הוא ימשיך לעבוד באפקטיב.

סיבוני מצטרף להסכם בעלי מניות

סיבוני מכהן כמנכ"ל הראל ביטוח מאז 2009 ונחשב ליד ימינו של יאיר המבורגר, מייסד, יו"ר ומבעלי השליטה בקבוצת הראל. שכרו של סיבוני בקבוצת הראל צפוי להסתכם השנה בעלות של כ-3.5 מיליון שקל. בהראל מסבירים כי הוא הוביל מטעמה את כניסתה לתחום הפעילות החדש ואת הקמתה של המצפן, שתתן ללקוחותיה אשראי משלים לזה שהם מקבלים מהבנקים. סיבוני אינו המנהל השכיר הראשון בענף הפיננסים שנכנס כשותף לפעילות חדשה שמקים גוף שאותו הוא מנהל. כמו כן, מבחינת הראל לא מדובר בפעם הראשונה שבה היא מקימה פעילות חדשה בשיתוף עם המנהל לאותה פעילות, כשבעבר היא לקחה חלק, למשל, בהקמת קרן ההשקעה בתשתיות תש"י.

בדיווח על העסקה צוין, בין השאר, כי "בהתאם לחוות דעת חשבונאית שקיבלה החברה מאסכולה-וריאנס ייעוץ כלכלי ומימוני, השקעתו של סיבוני במצפן לפי שווי ההון העצמי אינה מהווה הטבה", וזאת משום ש"השקעתו במצפן תתבצע על פי שווי ההון העצמי של המצפן". למעשה, סיבוני מצטרף עתה לעסקה שכבר נעשתה מוקדם יותר השנה בין ניסן להראל, כשהוא רוכש את מניותיו בחברה החדשה מהראל, ומצטרף להסכם בעלי המניות.

עוד מפורט בהודעה של הראל לבורסה כי "החל ממועד הקמתה של המצפן, החברה מצויה בתקופת התארגנות לצורך תחילת פעילותה העסקית, שבמהלכה היא פועלת לקבלת רישיון מורחב למתן אשראי בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים וכן נערכת ארגונית, מיכונית ותפעולית לתחילת פעילותה, שצפויה במהלך נובמבר 2019. במהלך תקופת התארגנות זו של המצפן, החליטה החברה להציע למישל סיבוני להשתתף בפעילות זו גם באופן אישי ולהצטרף כבעל מניות".