לאחר 40 שנה בנק ישראל אישר הקמת בנק חדש, אך המהפכה בתחום עוד רחוקה

הבנק הדיגיטלי העצמאי הראשון, שבשליטת מריוס נכט ואמנון שעשוע, קיבל אור ירוק מהפיקוח על הבנקים, אך הוא יחל לפעול רק ב-2021 • הקמת הבנק מצטרפת למהלכים נוספים שמקדם הבנק המרכזי, כמערכת להעברת חשבון ב"קליק", לשינוי מפת הבנקאות

האם שוק הבנקאות בישראל עומד בפתחו של שינוי במפת תחרות על לבו של הצרכן? לקראת יצירתה של מערכת מעבר בין הבנקים ב"קליק", ובעוד שחברות כרטיסי האשראי מחפשות את דרכן כמתחרות עצמאיות לבנקים ששלטו בחלקן עד לאחרונה, הודיע היום (ג')בנק ישראל כי נתן אישור פעילות לבנק דיגיטלי. הבנק החדש נמצא בבעלותם של שני היזמים הטכנולוגיים מריוס נכט ופרופ' אמנון שעשוע. אלו מבטיחים להביא חדשנות לשוק הבנקאי בישראל שמתאפיין בשמרנות צרכנית מצד הציבור ובדומיננטיות של הבנקים הגדולים בתחומי האשראי וניהול הפיקדונות, ללא פעילות בנקאית קמעונאית בינלאומית אפקטיבית מבחינת משקי הבית.

נכס הוא ממייסדי צ'ק פוינט ושעשוע הוא ממייסדי ומנהלי מובילאיי ואורקם. ליו"ר הבנק צפוי להתמנות החשכ"ל לשעבר שוקי אורן והמנכ"ל המיועד של הבנק הוא גל בר דעה שהיה בעבר בכיר בבנק הדיגיטלי פפר של לאומי. הפעם האחרונה שבה אושרה הקמה של בנק בישראל הייתה ב-1978, שבה הוקם פנק פאגי. 

בכוונת היזמים להקים בנק דיגיטלי, ללא סניפים, ולהתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית, ובכלל זה העמדת אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש, ומתן שירותי קנייה ומכירה של ניירות ערך - כל השירותים הבנקאיים שהציבור הרחב נדרש להם. הבנק החדש יחל לפעול רק ב-2021, ובבנק ישראל רואים בו כאחד מכמה מהלכים שיחדיו יהוו פלטפורמה לשינוי שוק הבנקאות בישראל.

מבנק ישראל נמסר כי הנגיד, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים, חדוה בר, הודיעו ליזמים נכט ושעשוע כי "הפיקוח על הבנקים סיים את תהליך הבדיקה והנגיד ערוך לתת רישיון לבנק והיתר לשליטה בו". המפקחת הוסיפה נימה אישית לדברים כשציינה כי "אני מאוד מתרגשת. זה יום חשוב. אחרי הרבה מאוד שנים סיימנו תהליך ונתנו אישור להקמה של בנק חדש. בפיקוח על הבנקים ובבנק ישראל אנו מאמינים שהם יכולים לעשות את פריצת הדרך בבנקאות עם הידע והניסיון שהוכיחו בתעשיות אחרות, והם נרתמו למשימה, במטרה להוביל שינוי שוק".

עם זאת, מתן האישור לא אומר שהבנק החדש יחל לפעול כבר עתה. למעשה מדובר על צעד הכרחי שמאפשר לנכט ולשעשוע להמשיך ולקדם את היערכותם, כולל גיוס אנשים והקמת מערכת ממוחשבת. "היזמים וצוות ההקמה נמצאים עמנו בקשר כבר יותר משנה", אמרה היום בר והוסיפה כי בבנק החדש מעריכים שיחלו לפעול מול הציבור הרחב רק בעוד שנה וחצי.

בבנק המרכזי מעריכים ש"כבר עכשיו הבנקים הקיימים שרואים את המהלך הזה יבינו שהחומות שהגנו על הבנקאות הקודמת ירדו, יש פה שחקן חדש, ושייווצר לחץ תחרותי שהציבור יחל להרגיש אותו בעמלות, ביחס אישי ועוד". בר לא התייחסה להערכות שלה אם כניסת הבנק החדש תתבטא בהורדת מחירים, ואמרה כי "יש היבטים נוספים לתחרות".

למרות החגיגיות הרבה על עצם האישור הנדיר לבנק החדש, נראה שעדיין מוקדם לבשר, ובטח שלא לברך, על מהפיכה קונקרטית בשוק הבנקאות. זאת גם כאשר כבר היום פועל בנק דיגיטלי בשוק - בנק פפר של לאומי, שבניגוד לבנק של נכט ושל שעשוע אינו קבוצה עצמאית. בכל אופן, נראה כי עולם הבנקאות הקמעונאית עומד על סיפה של מהפיכה שנובעת מהטכנולוגיה המתקדמת שנכנסת לעולמות הבנקאות, בדגש על הממשק של התשלומים ושל קשרי הלקוחות קצה של הבנקים עם בתי עסק ונותני שירותים.

הציבור עובר לבנקאות דיגיטלית
 הציבור עובר לבנקאות דיגיטלית

ליצור לחץ תחרותי על המערכת הבנקאית

כפי שאמרה היום בר, בבנק ישראל מקווים כי עצם מתן רישיון לבנק החדש ייצר לחץ תחרותי בכל המערכת הבנקאית, דבר שיביא את הבנקים האחרים - המבוססים הרבה יותר - להציע ללקוחות הצעות תחרותיות ואקטיביות. למעשה הפיקוח על הבנקים הולך הפעם במתווה שסימן הפיקוח על הביטוח ברשות שוק ההון, כשאישר אשתקד לשתי חברות ביטוח דיגיטליות להתחיל לפעול: ליברה של אתי אלישקוב שכבר מוכרת ביטוחי פרט ולדברי גורמים בשוק הביטוח השפיעה על ההתנהלות בשוק הביטוח - הן מזווית השירותים והן מזווית המחירים - יותר מכפי מכירותיה בפועל, וחברת ווישור של אמיל וינשל וניצן מצעיר הרים, שבינתיים פועלת בעיקר בביטוחי קולקטיב ועשויה להרחיב את פעילותה בקרוב.

בבנק ישראל מצהירים מזה זמן כי "התחרות במערכת הפיננסית נושאת ערך רב לציבור ולמשק, משום שהיא פועלת להפחתת מחירי השירותים, לשיפור איכותם ולהרחבת נגישותם לציבור הרחב", כשלתפיסתם "החידושים הטכנולוגיים מאפשרים לקדם עוד יותר את התחרות במערכת הבנקאית".

במסגרת זו האוצר והבנק המרכזי יצרו מערכת להעברת ולשיתוף נתוני אשראי, וכמו כן גם פועלים גם להרחבת הגישה למערכות התשלומים והסליקה לגופים שאינם תאגידים בנקאיים, להקלה על כניסת גופי פינטק לשוק, ולהקלה על מעבר בין בנק לבנק - ב"קליק". נוסף על אלה הקלו בבנק המרכזי על האפשרות להקים בנק חדש - דבר שאכן קורה עתה.

כבר עתה שלושת הבנקים הגדולים, הפועלים, לאומי ודיסקונט, פעילים בתחומי התשלומים החדשניים, עם אפליקציות התשלומים שלהם, כשבמקביל שלוש חברות כרטיסי האשראי, ישראכרט, מקס (לשעבר לאומי קארד) וכאל, מציעות כמה שירותים פיננסיים שמתחרים בבנקים.

עוד אמרה המפקחת היום כי יש עוד קבוצות של יזמים שנמצאים בקשר עם הפיקוח על הבנקים, במטרה להקים בנק, כולל בנק הדואר, ו"יש תהליך". עוד היא אמרה כי "שינינו את ההליך למתן רישיון ואני מזמינה להגיע אלינו כל יזם שרוצה להקים בנק".

פותחים את הדלת לשוק פיננסי חדש

לבנק החדש, שמקימים נכט ושעשוע, אין עדיין שם, והוא יחל לפעול בשוק פיננסי-בנקאי חדש: האישור של בנק ישראל לבנק הדיגיטלי יאפשר לו לקדם את הכנתו להגעה לשוק ולצרכני הקצה, וזאת בין היתר הודות לשיתוף פעולה עם לשכת שירותי מחשוב בנקאיים שזכתה במכרז שערכה המדינה, בהובלת TCSמקבוצת TATA. זאת תספק מערכת מחשוב לפעילויות בנקאיות שתוצע לשלל בנקים קטנים, חדשים ולאגודות אשראי ופיקדון.

מתן רישיון בנק ישראל לבנק החדש התאפשר לאחר שהבנק המרכזי ריכך את הכללים והקל והסיר חסמים העומדים בפני הקמת בנק חדש. בין היתר מדובר על הפחתה של הדרישה להון ראשוני בהקמת בנק, מ-400 מיליון שקל לדרישה נוכחית של 50 מיליון שקל.

מקבוצת נכט שעשוע נמסר היום כי "אנו גאים להיות הקבוצה הראשונה מזה כ-40 שנה שמקבלת מהמדינה רישיון להקמת בנק חדש בישראל. אנו כמובן מברכים את בנק ישראל ומשרד האוצר על החזון והאומץ להוביל מהלך לעידוד החדשנות והתחרות בתחום הבנקאות. ראוי לציין שאנו נמצאים בשלבי הקמה ראשונים ולפנינו עוד דרך ארוכה".​ 

***גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס".