משרד הבריאות שוקל: איסור מוחלט של שיווק ומכירת סיגריות אלקטרוניות בישראל

במשרד מגלים דאגה "מהעלייה הדרמטית בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בארה"ב בקרב בני נוער וההשלכות האפשריות לגבי בני הנוער בישראל"

סיגריה אלקטרונית של ג'ול / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
סיגריה אלקטרונית של ג'ול / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

ייתכן כי בקרוב ייאסר באופן מוחלט שיווק ומכירה של סיגריות אלקטרוניות בישראל, לרבות סיגריות אלקטרוניות בטעמים - כך הודיע כעת משרד הבריאות. המשרד בוחן אמצעים לאיסור מוחלט לשיווק סיגריות אלה.

ההודעה הגיעה על רקע התפרצות שהתרחשה באחרונה של מחלת ריאות בארה"ב שבה לקו מאות צרכנים של סיגריה אלקטרונית, צעירים ברובם, ואף גרמה למותם של אחדים. בישראל עד כה לא אותרה מחלה כזו, אך במשרד הבריאות מגלים דאגה "מהעלייה הדרמטית בשימוש בסיגריות אלקטרוניות בארה"ב בקרב בני נוער וההשלכות האפשריות לגבי בני הנוער בישראל".

בתיקון לחוק העישון, שאושר בדצמבר 2018, נקבעו מגבלות על שיווק סיגריות אלקטרוניות ובכלל זה איסור על פרסום סיגריות אלקטרוניות בכמעט כל הפלטפורמות וכלי המדיה, איסור מכירה לקטינים ועוד. איסורים נוספים נוגעים לחובת מכירה באריזות אחידות, אזהרות לסיגריות אלקטרוניות ואיסור הצגת סיגריות אלקטרוניות למכירה.

עם זאת, לאור התחלואה הגבוהה בארה"ב, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הורה לא להמתין לחקיקה ראשית דרך הכנסת ועבודת הוועדות הפרלמנטריות, ולנסות לחתור לאיסור השיווק של הסיגריות באופן מוחלט, עד שההשלכות הבריאותיות יתבררו.

"אני קורא לציבור לא לחכות לצווים וחקיקה ופשוט להימנע מצריכה של חומרים מזיקים לבריאות כמו סיגריות לסוגיהן השונים, ולא ללכת שולל אחר הבטחות לא מבוססות על נזקים מופחתים של סיגריות אלקטרוניות", אמר בר סימן טוב. "לצערי אנו עדים לסיכון של ממש לבריאות הציבור מהשימוש ההולך וגובר במוצרים אלה. גל התחלואה האחרון בארה"ב צריך לשמש תמרור אזהרה לכל רשויות הבריאות בעולם לנהוג כלפי אמצעים אלה בחומרה המרבית".

מהאיגוד לרפואת ילדים נמסר בתגובה להודעת משרד הבריאות: "שמירה על בריאות צעירי ישראל היא חובה בריאותית, מקצועית ומוסרית. זו ההחלטה היחידה הנכונה. אנו מברכים על קבלת תביעת האיגוד לעצירת השיווק המכירה והשימוש בסיגריות אלקטרוניות".

מארגון האיוד נמסר: "בישראל מתים מדי יום 24 אנשים כתוצאה מעישון סיגריות בוערות. ארגוני בריאות ברחבי העולם מעודדים מעשנים בגירים לעבור לאיוד סיגריה אלקטרונית - ללא טבק וללא בעירה - כחלופה פחות מזיקה עבורם. הקריאה התמוהה להפסקת השיווק של סיגריות אלקטרוניות, בעוד שסיגריות בוערות ממשיכות להימכר, תנציח את העישון בקרב מיליון המעשנים הבגירים בישראל".