אימוץ | דעה

הגיע הזמן לאימוץ להטב"י

את אותה יצירתיות שגילה ביהמ"ש ביחס לזוגות ידועים בציבור, מן הראוי להפעיל גם לגבי זוגות חד-מיניים

דגל הגאווה / צילום: שאטרסטוק
דגל הגאווה / צילום: שאטרסטוק

חוק האימוץ, שנחקק לפני למעלה מ-30 שנה, קבע כי לא יאומץ ילד אלא על-ידי "איש ואשתו". אין ספק כי באותם זמנים הכוונה הייתה ל"איש ואשתו" הנשואים כחוק.

כידוע, המחוקק מתמהמה מאד עם עדכון חוקים לכיוונים ליברליים ומותאמים לסוגים שונים של משפחות חדשות מטעמים פוליטיים וקואליציוניים, ולכן ההישגים המשמעותיים לשוויון עבור זוגות ידועים בציבור, הטרוסקסואליים או חד-מיניים, נעשו בדרך של פסיקה יצירתית ולא באמצעות חקיקה. בדרך זאת הוכרה זכותם של ידועים בציבור לרשת, לקבל זכויות פנסיה, לאמץ את ילדיו של בן הזוג ועוד.

השבוע נדונה בבית המשפט לענייני משפחה בקשה של זוג ידועים בציבור לאמץ את הילדה שהם מגדלים כמשפחת אומנה מאז לידתה ומזה ארבע שנים. לבקשה לא היו מתנגדים, גם לא מטעם המדינה.

אין מחלוקת כי הילדה זקוקה למשפחה מאמצת, וכי בני הזוג מעניקים לה ביטחון, חום ואהבה, יציבות וקביעות, מספקים את צרכיה הרגשיים והפיזיים, והיא חשה אהובה ורצויה בביתם. כמו כן, אין מחלוקת כי בני הזוג מנהלים זוגיות יציבה וטובה מזה 12 שנה, מבלי שנישאו זה לזו.

השאלה היחידה אם כן היא משפטית: כיצד ניתן לאפשר לבני הזוג לאמץ את הילדה אם אינם עומדים בדרישות החוק? 

מתשובת המדינה עולה כי נוצרה שיטה, לפיה בתי המשפט מאשרים בקשות אימוץ על-ידי ידועים בציבור באופן כמעט אוטומטי כאשר אין התנגדות רלוונטית, תוך עצימת עיניים מלשון החוק או תוך שימוש בסעיף המאפשר חריגים.

בית המשפט לא רווה נחת מגישה זאת והקדיש פסק דין ארוך ומפורט להבהרה מדוע ניתן בעידן המודרני ניתן לפרש את המונח "איש ואשתו" גם כידועים בציבור, מבלי להזדקק לטובות מהמחוקק שיתקן את החוק.

האם אפשרות חדשה זאת של ידועים בציבור לאמץ ילדים כמו זוגות נשואים כוללת בתוכה גם זוגות חד-מיניים? שאלה זו עלתה עוד בשנת 2015 במסגרת עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד חוק האימוץ, המפלה את הזוגות הנשואים לעומת הזוגות הידועים בציבור. בשנת 2017 המדינה השיבה לעתירה. בתשובתה הראשונה ענתה המדינה כי היא מסכימה לשתף פעולה עם אימוץ על-ידי זוגות ידועים בציבור גם מבלי לתקן את החוק, אך היא מתנגדת עקרונית לאימוץ ילדים על-ידי זוגות חד-מיניים, משום שאימוץ כזה מנוגד - לטענה - לטובת הילדים, אשר עלולים לסבול מהשלכות חברתיות הנלוות למשפחות להט"ביות.

עמדת המדינה עוררה סערה ציבורית עזה, בעקבותיה הוגשה עמדה מתוקנת, במסגרתה הודיעה המדינה כי היא מסכימה עקרונית לאימוץ ילדים גם בידי זוגות חד-מיניים, אך טוענת כי לשם כך נדרש תיקון בחוק. המדינה אף התחייבה לתקן את החוק בהתאם עד לאמצע שנת 2018.

שנת 2018 הסתיימה מבלי שתוקן החוק, וכעת הוא תקוע בשל הקשיים בהרכבת הממשלה. גם לאחר שתיכון ממשלה, לא בטוח שיושג הרוב הדרוש לחקיקת התיקון לחוק, בהתחשב בלחצים מטעם המפלגות המתנגדות לכך.

את אותה יצירתיות שיפוטית שגילה בית המשפט ביחס להתאמת החוק החל על זוגות נשואים לגבי זוגות ידועים בציבור, ואת אותה יצירתיות שהפגינו בתי המשפט בעבר כאשר השווה את זכויות הזוגות החד-מיניים לזוגות הטרוסקסואליים - מן הראוי להפעיל עכשיו גם בנושא האימוץ. 

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il