סקר: 56% מהציבור נגד חנינה לנתניהו תמורת פרישתו מהפוליטיקה

מסקר חדש של מרכז גוטמן במכון הישראלי לדמוקרטיה עולה עוד כי 52% מהציבור מתנגדים לכך שהמדינה תציע לנתניהו הסדר טיעון, לפיו הוא יודה בהאשמות נגדו ויפרוש לתמיד מהחיים הציבוריים, ובתמורה לא יעמוד למשפט

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשבועות האחרונים נדונה ציבורית בהרחבה האפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו יפרוש מהחיים הפוליטיים בתמורה לקבלת חנינה מפני העמדה לדין. אולם מסקר חדש של מרכז גוטמן במכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי למעלה מ-50% מהציבור בישראל מתנגד ליוזמה שכזו שעשויה לפתור את הפלונטר הפוליטי הנוכחי.

על-פי הסקר, 56% מכלל הציבור מתנגד למתן חנינה טרם הגשת כתב אישום בתמורה לפרישתו של נתניהו מהחיים הציבוריים. כמו כן, 52% מכלל הציבור מתנגדים לכך שהמדינה תציע לנתניהו הסדר טיעון, לפיו הוא יודה בהאשמות נגדו ויפרוש לתמיד מהחיים הציבוריים, ובתמורה לא יעמוד למשפט.

פרופ' תמר הרמן, מנהלת מרכז גוטמן ועורכת המדד, מציינת כי למהלך ישנה התנגדות רחבה אף בימין הישראלי. "בימין מתנגדים כי הם סבורים שנתניהו זכאי, ולפיכך הסדר טיעון הכולל הודאה באשמה והרחקה מהחיים הפוליטיים הוא עיוות של הצדק. בשמאל ההתנגדות נטועה ברצון לראות את נתניהו עומד לדין ונענש על מעשיו אם יימצא אשם".

בתוך כך, 58% מכלל הציבור לא מאמינים שנתניהו יסכים לחתום על הסדר כזה. יש לציין כי נתניהו הכחיש מספר פעמים את האפשרות כי יסכים לחנינה או שפניו להסדר טיעון.

מקרב היהודים, המרכז (62%) והשמאל (66%) מתנגדים יותר מהימין (52%) לאופציה של חנינה; ההתנגדות להסדר טיעון בימין דומה (55%), לעומת התנגדות נמוכה יותר בקרב השמאל (42%) והמרכז (49%)

הסקר אף בדק את העדפת הציבור לגבי הרכב הממשלה הבאה. על-פי התוצאות, 64% מהציבור היהודי מעדיף הקמת ממשלת אחדות, ורק 15% מהציבור היהודי מבכר הליכה לבחירות שלישיות. בקרב הציבור הערבי 17% מעוניינים בסבב בחירות נוסף, אך 33% היו רוצים לראות ממשלת אחדות. יתר הנשאלים השיבו כי אינם יודעים או אינם מעדיפים אף אפשרות. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.