ה-OECD הציע מערכת מיסוי חדשה שצפויה להשפיע על ענקיות הטכנולוגיה

ארגון ה-OECD פרסם הצעה לשינוי מערכת ה מיסוי התאגידי הקיימת, באופן שיאפשר למדינות לגבות יותר מסים מחברות בינלאומיות שמוכרות מוצרים או שירותים לאזרחיהן • מטרת התוכנית היא לעדכן את חוקי המיסוי ולאפשר להם להתמודד עם הכלכלה הדיגיטלית

בניין ה-OECD בפריז / צילום: עמירם ברקת
בניין ה-OECD בפריז / צילום: עמירם ברקת

ארגון ה-OECD פרסם אמש (ד') הצעה לשינוי מערכת המיסוי התאגידי הקיימת, באופן שיאפשר למדינות לגבות יותר מסים מחברות בינלאומיות שמוכרות מוצרים או שירותים לאזרחיהן, גם אם אין לחברה נוכחות פיזית באותן מדינות. מטרת התוכנית היא לעדכן את חוקי המיסוי ולאפשר להם להתמודד עם הכלכלה הדיגיטלית, ועם התופעה של חברות שמדווחות על רווחיהן במדינות שגובות מהן פחות מסים, ללא קשר למדינות מהן רווחיהן הגיעו. היא צפויה להשפיע על חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק, אפל, אמזון וגוגל.

ההצעות של ה-OECD הן פרי של חודשים בהם נוהל משא ומתן מאחורי הקלעים, והמערכת החדשה צפויה להשפיע לא רק על חברות הטכנולוגיה, אלא גם על תאגידים בינלאומיים גדולים נוספים, כמו יצרניות רכבים למשל. ההצעות שפרסם הארגון תלויות בהסכמת מדינות ה-G20, וב-OECD מקווים לקבל הסכמה עקרונית כזו עד סוף ינואר, ולעבור לדיונים על פרטי החקיקה.

החשש בארגון הוא שאם לא תתקבל הסכמה רחבה, מדינות שונות יבחרו להטיל מס דיגיטלי מקומי על הכנסות של חברות טכנולוגיה, מה שעשוי לגרור מיסוי כפול ולהגביר את המתחים הבינלאומיים בתחום הסחר. בצרפת כבר עברה חקיקה כזו, שעוררה ביקורת ואף איומים בהטלת מכסים מצד ארה"ב, מאחר שחברות אמריקאיות צפויות להיות המושפעות העיקריות מהצעד, אך גם בצרפת מעדיפים שיתקבל פתרון שיזכה להסכמה בינלאומית בסוגיית המיסוי, על פני חקיקה מקומית.

המערכת החדשה המוצעת תאפשר למדינות להטיל מס על חלק יחסי של רווחיהן שהגיע מאותה מדינה, ומדינות בעלות כלכלה חזקה צפויות להרוויח ממנה, מאחר שרוב הפעילות העסקית של חברות בינלאומיות שונות מתקיימות בהן, אך עד היום הן נהנו מתשלום מס תאגידי נמוך. גם מדינות מתפתחות, שעד היום לא נהנו ממסים מאחר שלרוב חברות בינלאומיות לא מחזיקות נוכחות פיזית במדינות אלו, צפויות להרוויח מהשינוי. המפסידות הפוטנציאליות ממערכת מיסוי כזו הן מדינות כמו אירלנד, שידועות בהטלת מסים נמוכים, ולכן מרוויחות מהמערכת הקיימת בה חברות בינלאומיות מגיעות אליהן מסיבה זו.