מצלמה משודרגת ופיצ'ר לגיימרים: האם כדאי לקנות את הגלקסי נוט החדש?

עט פונקציונלית יותר, צבעים חיים ופילטרים לאינסטגרם: הנוט 10 פלוס נכנס לקטגוריית המכשירים שבמיינסטרים - אבל זאת בשורה חיובית

ספינת דגל, באנגלית Flagship הוא הכינוי הרווח בשנים האחרונות לסמארטפונים מהקצה העליון - המכשירים היקרים, האלגנטיים והמתקדמים ביותר, עם המסכים הגדולים והבהירים ביותר, המצלמות האיכותיות ביותר עם עם הכי הרבה פיקסלים, זמן סוללה ממושך, וכמובן זיכרונות מפלצתיים. בעברית קוצר המונח למכשיר דגל. אז עם כל כך הרבה חברות באים הרבה דגלים איך נבחין במכשיר במי שבולטים באופן יוצא דופן אל מול השאר? באתר הטכנולוגיה הוותיק Cnet כינו את סדרת ה-Galaxy Note של סמסונג בתואר אולטרה-לוקס. שם שהולם את אחד המכשירים הבודדים, שיכול להאפיל בכל הפרמטרים החשובים, לא רק על מרבית מכשירי הדגל האנדרואידיים המתחרים, אלא גם על האיפונים.

בשל גודלם והעט שנלוותה אליהם, סדרת מכשירי הנוט, שיצאה לדרך כבר בתחילת העשור, היוותה עד לא מזמן מעין תת קטגוריה משלה, שלא ניתן היה ממש להשוות לסמארטפונים "הרגילים". אולם עם הגידול בגודל המסכים של מכשירי המתחרים, מצד אחד, והפיכתו של הנוט לקומפקטי מצד שני הוא הפך להיות בר השוואה לשאר מכשירי הדגל. ממכשיר נישתי המיועד למשתמשים כבדים הפך כך הנוט למכשיר מיינסטרים. מיינסטרים יוקרתי, כמובן.

תהליך ההתכנסות הזה מגיע עתה לשיא עם נוט 10, שמגיע לראשונה בשתי גרסאות - נוט 10 הרגיל, ונוט 10 פלוס. כדי להבין מה סמסונג עשו נשווה את גודלם לדגם הקודם - סמסונג נוט 9. הדגם הגדול יותר של נוט 10, מגיע בגודל פיזי כמעט זהה לזה של נוט 9 אך הוא בעל מסך גדול יותר משום שהוא מתפרש כמעט על כל פני השטח של המכשיר.

נוט 10 הרגיל קטן יותר פיזית הן מנוט 10 פלוס והן מנוט 9. בשל מתיחת המסך שלו כמעט על כל שטח המכשיר, הוא נהנה ממסך זהה לזה של נוט 9, רק בחליפה קומפקטית יותר. כך שמי ששקל לקנות בעבר נוט 9 ונרתע מהגודל, יוכל לקבל עתה מכשיר קומפקטי יותר וקל יותר ב-33 גרם, מבלי להתפשר על גודל המסך. בשל מלחמת מחירים שמתחוללת בין היבואנים, תג המחיר של המכשיר החדש תחרותי גם בהשוואה לדגמים האחרונים - הן של סדרת הנוט והן של סדרת ה-S. מכשיר יוקרה, עם תג מחיר "בר השגה", יחסית לשאר מכשירי הדגל, כמובן.

הנוט 10 "סובל" מהבעיה הגדולה ביותר ממנה סובלים מכשירים מהקצה העליון, מהשנה-שנתיים האחרונות. מדובר לרוב במכשירים מעולים כמעט בכל הפרמטרים, שנבדלים זה מזה קלות רק בעד כמה הם טובים. בתקופה שאפשר למצוא מכשירים בעלות של ארבע מאות שקלים ש"עושים את העבודה" - אפשר לקבוע כבר שעד שיגיעו המכשירים המתקפלים או שימציאו את הסמארטפונים מחדש - הסמארטפונים הגיעו למקום שבו נמצאים הלפטופים - המחשבים הניידים: מעט מאוד הבדלים קריטיים בין יצרנים ובין דגמים.

את ההבדלים המעניינים אפשר למצוא רק בקצה העליון - מכשירי היוקרה הדקים והקלים, או מכשירים ייעודיים למעצבים, עורכים או גיימרים - שזקוקים למחשבים בעלי ביצועים עדיפים. מסיבה זאת בחרנו להתמקד בסקירה קצרה זו בעיקר בשדרוגים שעשתה סמסונג בנוט 10, לעומת קודמו - נוט 9, וגם קצת בכמה הבדלים מהותיים שבין הדגם הרגיל של נוט 10 לבין דגם הפלוס.

עיצוב

נוט 10, בשני הדגמים, ממשיך את הקו העיצובי האלגנטי והמוקפד של 9 ומותח אותו עוד קצת בזכות פלטת הצבעים קלאסית יותר - בעיקר הדגם בעל גב הכסף שעוטף את המכשיר גם בצדדיו, ובחלקים העליון והתחתון, ומשווים לו שיק של תכשיט.

כמו דגם ה-S10 גם נוט 10 בשני הדגמים מגיע ללא מגרעת אך עם פתח למצלמה בגוף המסך. עם זאת, בנוט 10 חור מצלמת הסלפי נמצא במרכז המסך, ולא בצדו כמו בסדרה S - שעבור משתמשים רבים עשוי להוות שיפור אסתטי.

מסך

בבדיקה שערכנו מצאנו שאף על פי שהם בעלי נתונים זהים, המסך של נוט 10פלוס ונוט 9 מפגינים ביצועים מעט שונים. דווקא המסך של המכשיר החדש מגיע לבהירות מקסימלית נמוכה יותר מאשר הדגם הקודם. בנוסף, גם הביצועים של פילטר האור הכחול, המקל על צפייה וקריאה ממושכת במסך, גסים יותר במכשיר החדש, וטיפה פחות אפקטיביים בהשוואה לדגם הקודם.

עם זאת שילוב הגוונים של המכשיר החדש מעט מדויקים ואיכותיים יותר, בהשוואה לדגם הקודם, גם במצב של מסך "בסיסי" וגם במצב "עשיר". כמובן שיש להזכיר שמאחר שמדובר באחד המסכים האיכותיים ביותר הקיימים בשוק, כל שיפור קל שמושג הוא הישג גדול. הצבעים במסכים של סמסונג ידועים בחיות שלהם אך גם בהיותם פחות טבעיים, והתחושה היא שבדגם החדש רמת הדיוק והטבעיות עלתה, מבלי לבוא על חשבון "היופי". אתר androidcentral, קבע כי השיפור בבהירות ובטווח הצבעים הופך את המסך של הנוט 10 פלוס, למסך הכי טוב שקיים כיום.

ובכל זאת, יש להזכיר, שבסופו של דבר מדובר במדד שהוא גם סובייקטיבי, וכי בבחירת כל מסך - בין אם בטלוויזיה או בסמארטפון - תמיד מומלץ לבדוק באופן אישי את המכשיר בחנות טרם קניה.

המצלמה

אף יותר מאשר השיגה סמסונג שיפור במסך, היא הצליחה לשדרג באופן מורגש את איכות הצילום בגלקסי נוט 10 פלוס. זאת, בזכות שלוש עדשות, בהן מצלמת 16 מגה פיקסל סופר-רחבה המתווספת לזוג מצלמות 12 מגהפיקסל בעלות מפרט משופר לעומת זוג מצלמות ה-12 מגה שהותקנו בנוט 9. מדובר אגב, באותן מצלמות כמו בדגם הגלקסי S10.

בזכות כך, הצבעים בנוט 10 נראים חיים ומדויקים יותר, הן בצילום בתוך הבית ובאופן אף יותר מורגש - בצילום לילה. בצילום השוואתי, בתנאים זהים אפשר היה להרגיש את העומק והחיות העדיפים של הדגם החדש. כמו כן, מצלמת הסלפי של המכשיר החדש מצלמת וידאו ברזולוציה כפולה לעומת מצלמת הסלפי של הדגם הקודם. אתר techradar קבע כי מדובר באחת המצלמות הטובות ביותר של 2019 ודירג אותה במקום השלישי לאחר חוואווי P30 ופיקסל של גוגל.

העט

בנוט 10 הפכה סמסונג את עט הסטיילוס לשימושית יותר. בנוט 9 השימוש בעט אפשרי רק במגע ישיר עם המסך, ובנוסף כשלט רחוק למצלמה, באמצעות כפתור פיזי הממוקם בעט. בדגם החדש אפשר להשתמש בו לשם שליטה בכמה פונקציות בסיסיות במצלמה, באמצעות זיהוי מחוות שמבצע המשתמש עם העט באוויר, ללא מגע עם המכשיר. כך ניתן לעבור בין המצבים השונים של המצלמה (וידאו, צילום רגיל, הילוך איטי וכו'), להחליף בין מצלמת הסלפי למצלמה האחורית, ולעשות זום-אין וזום-אאוט.

שני פיצ'רים נחמדים נוספים שעשויים להיות בעיקר כיפיים ואולי אף קצת שימושיים הם ההודעות החיות (Live Messages). בנוט 9 סיפקה סמסונג ערכה מאוד בסיסית של צבעים ואנימציות כדי לשרבט שרבוטים "חיים" על גבי תמונות סטילס. כעת, בנוט 10, הערכה כבר יותר שימושית - אם כי בהחלט לא עשירה ולא נדיבה וההבדל העיקרי - היא מאפשרת ציור חי גם על גבי וידאו.

פיצ'ר דומה, אך הרבה יותר כיפי הוא ה-AR Doodle שמאפשר ציור חי על גבי צילום ווידאו. פיצ'ר זה מייצר בפועל אפקט כמו של הפילטרים באינסטגרם או בסנאפצ'אט . כך למשל, המשתמש יכול לצייר משקפיים, זקן או כובע על תמונת הווידאו שלו עצמו או של חבר, ואלה ייצמדו לדמותו. לאחר שיתחיל בצילום הווידאו, הציורים יישארו צמודים אל המצולם, וימשיכו ללוות את תנועותיו.

ביצועים

בזכות ערכת שבבים חדשה, טוענת סמסונג לשיפור של 33 אחוזים במהירות העיבוד הכללית ו-42 אחוזים שיפור במהירות העיבוד הגרפי. נוט 10 פלוס מגיע גם עם יותר זיכרון מיידי - 12 ג'יגה בייט, לעומת שש או שמונה ג'יגה בייט בדגם הקודם - נתונים שהופכים את המכשיר למפלצת ריבוי משימות (מולטי טאסקינג).

סוללה

נוט 10 מגיע עם סוללת 3,500 מיליאמפר, פחות מנוט 9 שמגיע עם סוללת 4,000 ואט. לעומת זאת, נוט 10 פלוס מגיע עם סוללה גדולה יותר מזו של שניהם - 4,300 מיליאמפר. הספקי הטעינה של הסוללות של נוט 10 ונוט 10 פלוס השתפרו לעומת נוט 9 - עם 25 ו-45 ואט בהתאמה (לעומת 15 ואט בנוט 9). המשמעות - זמן טעינה קצר הרבה יותר.

פיצ'רים נוספים

שניים מהפיצ'רים שראויים לציון הם הרחבת פיצ'ר הלייב פוקוס שהופיע בנוט 9 אבל רק לצילום סטילס - גם לצילום וידאו. לייב פוקוס הוא פיצ'ר שמטשטש את הרקע ומתמקד אך ורק באובייקט הנמצא במרחק של כחצי מטר עד מטר וחצי מהמצלמה. הלייב פוקוס בנוט 10 פלוס מגיע עם ארבעה סוגי רקעים מטושטשים - רגיל, שחור-לבן, עיגוליי ענק וטשטוש שמדמה טלוויזיה משנות השבעים בעלת קליטה משובשת.

פיצ'ר נוסף הוא מקליט מסך מובנה המכיל גם אופציה לתמונה בתוך תמונה ולתוספת הערות הסבר באמצעות העט. פיצ'ר זה מיועד בעיקר לגיימרים שמקליטים את המשחקים שלהם כדי לפרסמם באתרים כמו יוטיוב, אך גם יכול להיות שימושי להפקת מדריכים.