דיווחים: פריצת דרך במגעים לגיבוש הסכם ברקזיט כבר השבוע

עפ"י הדיווחים, צוותי המו"מ של שני הצדדים המתכנסים הערב בבריסל "קרובים להגעה לטיוטה מוסכמת"

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON
בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס SIMON DAWSON

ממשלת בריטניה והאיחוד האירופי קרובים להסכם "ברקזיט" חדש, שיאפשר פרישה של הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי עד 31 באוקטובר; כך מדווחים הערב (ג') כלי התקשורת בממלכה. לפי הדיווחים, צוותי המשא-ומתן של שני הצדדים המתכנסים הערב (ג') בבריסל "קרובים להגעה לטיוטה מוסכמת".

לפי ה"גרדיאן", ההסכם כולל פשרה של בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, לפיה צפון אירלנד תישאר מחויבת לחוקי המכס של האיחוד - על-מנת למנוע את הצורך בגבול בינה לבין אירלנד. לפי ההסכם המסתמן, גבול המכס "דה פקטו" יעבור בים האירי המפריד בין אנגליה וסקוטלנד לצפון אירלנד. יחד עם ווילס, ארבע אומות אלה מרכיבות את הממלכה המאוחדת.

ה"גרדיאן" הבריטי ציין, כי אם יקבל ג'ונסון את הפשרה המוצעת כפי שמסתמן, הוא למעשה יבצע צעד שקודמתו תרזה מיי סירבה לבצע, בשל הצורך לשמור על אחדותה של הממלכה המאוחדת. "צפון אירלנד תהיה 'דה יורה' חלק מאזור המכס של הממלכה המאוחדת, אבל 'דה פקטו' חלק מאזור המכס של האיחוד האירופי", אמר דיפלומט לעיתון הבריטי על הדרך לפתור את הבעיה באי האירי. כך, העריך העיתון, יוכל ג'ונסון להתפאר בכך שהממלכה המאוחדת כולה פרשה מהאיחוד האירופי, למרות שסידורי המכסים יהיו שונים לחלקים שונים. נכון לעכשיו, לא ברור הניסוח המדויק של הפשרה, שהייתה נושא מחלוקת סביב הסכם ה"ברקזיט" מאז שהוצג לראשונה על-ידי מיי בנובמבר לפני כשנה. גם לא ברור אם המפלגה הצפון-אירית תתמוך בהסכם זה.

לפי הדיווחים, הסכם סופי תלוי כעת בנכונות לונדון להסכים לשינויים שדורש האיחוד האירופי, אך גם המתאם האירופי לשיחות, הצרפתי מישל ברנייה, הביע אופטימיות כי הסכם כזה אפשרי. "זה הזמן להפוך את ההבנות למסמך משפטי", אמר היום בבוקר בתדרוך לשרי החוץ של האיחוד. "ישנה אופטימיות זהירה", דיווחה הערב סוכנות הידיעות "רויטרס" על המגעים. השאיפה היא להביא טקסט מוסכם ומאושר על-ידי שני הצדדים לפסגת האיחוד שתחל ביום חמישי הקרוב. ג'ונסון ניצב בפני דד-ליין שהציב לו הפרלמנט, שקובע כי עליו להביא לאישור בית הנבחרים הסכם עם האיחוד עד 19 באוקטובר, או לבקש מהאיחוד דחייה נוספת של הפרישה בשלושה חודשים. הליש"ט זינקה בימים האחרונים לשיא של חמישה חודשים מול הדולר בעקבות הדיווחים על עסקה מתגבשת, שתמנע פרישה חד-צדדית של בריטניה מהאיחוד.