ניפגש במשרד הווירטואלי: מה יקרה לעבודה כשהמציאות כבר לא תהיה מציאות

בעשור הקרוב טכנולוגיות של מציאות וירטואלית ומציאות רבודה צפויות להתרחב הרבה מעבר לעולם המשחקים ולשנות גם את האופן שבו אנחנו עובדים

עבודה מהבית / צילום: shutterstock
עבודה מהבית / צילום: shutterstock

זה כמה שנים אנחנו שומעים על מציאות מדומה ומציאות רבודה, אבל רובנו עדיין לא פגשנו אותן במקומות שבהם נרגיש את הטכנולוגיות האלה באמת בעתיד. כיום, הן נקשרות אצלנו בעיקר במשחקים, אבל תכף מתחיל עשור חדש, וזו הזדמנות להביט אל עבר העתיד, ולנסות לקרוא את הכתובות שעל הקיר ולהתכונן - מבחינה אישית, ארגונית וציבורית. טכנולוגיות המציאות המדומה (עם המשקפיים שמעבירים אותנו על כל חושינו למציאות אחרת) והמציאות הרבודה (שמלבישה על המציאות אלמנטים דיגיטליים) צפויות להגדיר מחדש את חוויית המציאות ואולי את המציאות עצמה, ובתוכה, את עולם העבודה.

חישבו לרגע מה עשה לחיינו הטלפון החכם. לפני טיפה יותר מעשור הוא הפציע והביא איתו את האפליקציות, הכניס את המידע לכיס, ושינה את האופן שבו אנחנו חיים, קונים, מתקשרים, עובדים, צורכים.

עכשיו דמיינו מכשירים נוחים לשימוש ונשיאה שמאפשרים לנו לבחור איזה עולם אנחנו רוצים לראות, איזו נקודת מבט אנחנו רוצים לאמץ ואילו רבדים רלוונטיים למה שאנחנו עושים עכשיו. נניח שיצאתם לקניות, החנות תראה לכם רק את מה שאתם אוהבים לרכוש, את המוצרים שאתם צריכים, את המותגים שאתם מעדיפים. תוכלו לסנן את מה שאתם רואים לפי מחירים, צבעים, קטגוריות. נכנסתם לחנות בגדים? תראו רק מה שיש במידה שלכם. תסתכלו במראה, תראו איך אתם נראים כשאתם לובשים את זה. רוצים צבע אחר? אין בעיה. והמוצר הזה שהגיע עכשיו הביתה וצריך להרכיב? אין בעיה, העדשות שלכם יראו לכם כיצד כל חלק מתחבר.

עכשיו דמיינו שאתם במצב למידה. היכן שתסתכלו תקבלו שיעור בפיזיקה (חוקי כוח תוך כדי משחק כדורגל) או היסטוריה (איך נראה העולם לפני 100 שנה), או אולי שפה (איך אומרים את זה בספרדית?). במקום לחפש תשובות בגוגל, הן יופיעו מול עיניכם או באוזניכם. אתם מטיילים ובמצב תיירות? תקבלו מדריך שמספר לכם על כל אתר בכל תקופה, עם דגשים לפי ההעדפות שלכם.

חברת המחקר והייעוץ דלויט מונה שלושה שינויים מרכזיים הכרוכים בטכנולוגיות האלה: מקורות המידע (מצלמות, סנסורים, מידע מהרשת וכל מה שמתחבר אליה), אופן הצגת המידע על המציאות הקיימת, ואופן התקשורת עם הכלים החדשים - תנועות ידיים, עיניים, ראש, דיבור ואלי גם מחשבה. יש כאן אפשרות לתקשר עם מכונות כפי שלא עשינו בעבר ולעשות דברים חדשים.

בעולם כזה נקבל את המידע שאנחנו זקוקים לו ברגע שאנחנו זקוקים לו, מה שיאפשר לנו להתמודד עם כמויות המידע והמורכבות הגוברת. אבל יותר ממידע, נקבל את היכולות שאנחנו צריכים ואת ההנחיה המתאימה. חישבו על מומחה שרואה את הבעיה שאתם מנסים לפתור ולא רק שומע אתכם מתארים אותה. אחר כך הוא מסביר לכם צעד אחר צעד, באופן ויזואלי, איך לפתור אותה. זה כבר מאפשר לנו לבצע מגוון הרבה יותר גדול של פעולות מכפי שיכולנו לבצע בעבר, כשהיינו צריכים ללמוד פעולות בעל-פה.

בוראים עולמות חדשים

בדלויט טוענים כי הכלים האלה ישנו את אופן העבודה שלנו, וכבר היום ניתן לראות את האופן שבו נוכל להשתמש בהן בהתאם לסוג העבודה. כדי לדעת היכן אתם עומדים, שאלו את עצמכם שתי שאלות:

  1. מה אנחנו צריכים לדעת כדי לבצע את העבודה שלנו (מורכבות המידע)
  2. עד כמה אנחנו זקוקים לשיקול דעת ואינטואיציה בתפקיד שלנו (מגוון הפעילויות)

אם אנחנו לא צורכים הרבה מידע ולא עושים מגוון גדול של דברים, הכלים האלה פשוט יעזרו לנו לעשות את מה שאנחנו עושים, רק קצת יותר טוב. תחשבו על כבאי שיכול עכשיו לראות יותר בבירור דרך עשן, ערפל ואש.

אם העבודה שלנו אמנם לא מגוונת, אבל דורשת כמויות גדולות של מידע, קיבלנו עכשיו הרחבה למוח, את היכולת לעבד כמויות אינסופיות של מידע. חשבו למשל על טכנאי מטוסים שצריך לתקן מגוון גדול של מכשירים, תקלות אפשרויות, אולי סוגים שונים של מטוסים. הטכנולוגיות האלה יאפשרו לו לקבל מידע והנחיות לפי הצורך בזמן המתאים.

אם העבודה שלנו מאוד מגוונת אבל לא דורשת מידע רב, הכלים החדשים יאפשרו לנו חיבורים שלא קיימים לנו היום. חשבו על שיתוף נוסח "תראה מה שאני רואה", כמו רופא מומחה שיכול להנחות רופא במקום אחר לבצע פרוצדורה מורכבת בלי להיות שם בעצמו. כאן פחות חשוב מה הרופא המקומי יודע, יותר חשוב שהוא יכול לשתף פעולה עם מי שיודע.

ולבסוף יש לנו עבודה שמתאפיינת במורכבות גדולה גם במונחים של ריבוי מידע וגם במונחים של מגוון פעולות. פה כנראה נמצאים מקצועות ועשייה שעדיין לא קיימים. כאן האדם והמכונה הופכים צוות לכל דבר וכלי המציאות הרבודה יכולים לחבר כאן רשת מורכבת של פעולות ומידע שמשתנים כל הזמן, כמו ניהול מלאים, תנועה או משלוחים, באופן ויזואלי המאפשר קבלת החלטות בזמן אמת, בהתאם לנתונים משתנים. דמיינו אנשי אבטחת מערכות ומידע שיכולים פשוט לשאול את המחשב אם יש משהו יוצא דופן ברשת היום, והמחשב לא רק מאתר את הפעילות החשודה אלא יודע מה לעשות כדי להגן על הרשת מפניה.

דמיינו את עצמכם בעבודה. בכניסה מכשירי המציאות הרבודה שלכם יעבירו אתכם את השערים, ימצאו לכם חניה, שולחן או חדר פנוי, את מי שאתם מחפשים. אם אתם נמצאים במקום פיזית, הכלים האלה יספקו לכם מידע על אנשים, פרויקטים, מוצרים, אסטרטגיה, שוק, מתחרים ועוד. דמיינו שהמידע הזה מגיע אליכם כשאתם בפגישה או פוגשים מישהו במסדרון או בשיחה עונים על שאלה. ובכנס מקצועי, תדעו מי האדם שיושב לידכם, מהיכן הוא, באילו תחומים הוא עוסק. אולי אפילו תקבלו מידע מי האנשים המתאימים למשרה או לשותפות שאתם מחפשים. ועוד לא דיברנו על כך שתוכלו לעצב את הסביבה כרצונכם, את הצבע של הקירות, הסגנון של התמונות ואפילו את הנוף הנשקף מהחלון, גם אם הנוף והחלון לא באמת שם.

בעולם כזה צריך לשאול בשביל מה בכלל להגיע למקום הזה שאנחנו קוראים לו עבודה. בשביל לעבוד יחד, אפשר פשוט להגיע למשרד וירטואלי, לחדר ישיבות, לפגישת לקוחות, לכנס וגם לשיחת קפה. וכל זאת בלי לצאת מהבית. המידע, ההכשרות והכלים יכולים להגיע לאנשים שזקוקים להם בזמן הנכון, בשפה הנכונה, באופן שבו הכי נוח לנו לצרוך אותם.

בעשור הקרוב נהיה כולנו שותפים בבריאה של עולמות חדשים, המשלבים את המציאות עם מה שאינו מציאות. אולי זה לא שונה מאוד מהותית מהסיפורים שסופרו סביב מדורה, על קירות, בספרים ובתמונות וסרטים, אבל האופן שבו יטושטשו הגבולות לא דומה למה שהכרנו. בסיפורים של העידן החדש נוכל לערוך אותם בזמן אמת. הטכנולוגיות האלה יאפשרו לנו לשלוט במה שאנחנו רואים, לטוב ולרע.

אין ספק שיש כאן המון שאלות שהטכנולוגיה לבדה לא תדע להתמודד איתן. איך נגלה דברים חדשים אם לא נראה אותם? איך נבחין בין קשרים אנושיים אם אין משמעות לרקע ולעומק ההיכרות? מה יקרה למציאות אם אפילו היא כבר לא תהיה מציאות? ומי ישלוט בכל זה?

מה שבטוח, העשור הבא יגדיר מחדש את העולם שלנו.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי niritcohen.com