אונ' בר-אילן מגנה בתוקף את דברי המרצה הבכיר על רצח רבין

ד"ר מרדכי קידר, מזרחן וחבר סגל בבר-אילן, אמר אתמול בהפגנת ימין שלא יגאל עמיר רצח את ראש הממשלה, אלא "פוליטיקאי בכיר מאוד" שרצח אותו "מכיוון שרבין ניסה לצאת מהסכמי אוסלו" • בר-אילן: "אנו סבורים שאין מקום להתבטאויות מסוג זה בחברה הישראלית"

ד"ר מרדכי קידר, מזרחן מאוניברסיטת בר אילן, התבטא באופן חריג אמש בהפגנת ימין בכיכר הרב גורן בפתח תקווה וחזר על תיאוריית הקונספירציה שלפיה יגאל עמיר לא רצח את ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, ואמר שמי שעמד מאחורי הרצח הוא כפי שהגדיר "פוליטיקאי בכיר מאוד". בנאום הקיצוני אמר קידר כי "מי שרצח את רבין היה אדם שראשי התיבות של שמו הם י"ר ומי שעמד מאחורי עניין הוא פוליטיקאי מוביל שרצה לחסל את יצחק רבין מכיוון שהוא ניסה לצאת מהסכמי אוסלו".

קידר קרא להסיר את הסיווג "סודי ביותר" מעל תיקי החקירה, שלטענתו אינם משתלבים עם הטענה שהימין רצח את רבין. הוא דרש כי הגיע הזמן כעת, 24 שנים לאחר הרצח שבהן הימין הוכפש, אוניברסיטת בר אילן ("האוניברסיטה שלי", כדבריו) מוכפשת, וכל זה בגלל מה שאולי לא יגאל עמיר עשה.

עוד טען כי עמיר יושב בבידוד בכלא כדי "שלא יגיד את האמת לאף אחד". הוא קרא למה שכינה "חקירה אמיתית לרצח רבין". במהלך דבריו, נשמעו קריאות בודדות בקהל "פרס", וכן קריאות תמיכה בדבריו ואף מחיאות כפיים, אם כי לא ניתן לקבוע איזה חלק מהקהל השתתף בהן.

הסרטון ובו דברי קידר מופץ ברשתות החברתיות וגורר, בין השאר, קריאות לפתוח את החקירה מחדש. 

קידר מתראיין רבות בנושאי המזרח התיכון בכלי תקשורת זרים לרבות ערבים שכן הוא דובר ערבית שוטפת ובין השאר התעמת בעבר עם בכירים איסלמיים ברשת אל ג'זירא, בסוגיית קדושת ירושלים לדת המוסלמית ובסוגיות אחרות.

באוניברסיטת בר אילן מתנערים מקידר ומדבריו ומגנים אותם. ראש הפקולטה שבה מועסק קידר קיים עימו הבוקר שיחת בירור.

מהאוניברסיטה נמסר: ""הנהלת אוניברסיטת בר-אילן מגנה בכל תוקף את הדברים של ד"ר קידר. הדברים נאמרו על דעתו בלבד ואינם מייצגים את האוניברסיטה ואנשיה. אנו סבורים שאין מקום להתבטאויות מסוג זה בחברה הישראלית".

עם זאת, נאמר ל"גלובס" כי קידר הוא חבר סגל מן המניין ולכן הכלים המשמעתיים שהנהלת האוניברסיטה יכולה לנקוט נגדו מוגבלים. בהנהלה מציינים עוד כי האוניברסיטה מקיימת שיח ופרויקטים משותפים עם מרכז רבין בנושאי סובלנות ונושאים אחרים, כאשר השיא יהיה אירוע הקונגרס שיתקיים בסוף החודש במרכז רבין.

הנהלת אוניברסיטת בר אילן התכנסה לדון בפרשת הדוקטור מרדכי קידר, לאחר התבטאותו על רצח רבין. באונ׳ אומרים כי לקידר יש קביעות כאיש סגל ולטענתו הדברים נאמרו כחלק מהחופש האקדמי. בינתיים הוא הושעה מייצוג האוניברסיטה בכנס בדרום אמריקה שאליו היה אמור לנסוע בשבוע הבא. בנוסף לכך, רקטור אוניברסיטת בר-אילן זימנה את ד"ר מוטי קידר לוועדת משמעת בעקבות דבריו.

יו"ר העבודה-גשר ח"כ עמיר פרץ הגיב גם הוא ואמר: "נתניהו ותומכיו שוב עולים למרפסת בכיכר ציון. הפה הוא פיו של קידר, ואולי גם הטקסט, אך האוירה היא אווירת נתניהו. לקח הרצח לא נילמד וההסתה נמשכת. לא ניתן יד לשכתוב ההסטוריה על ידי מחנה שלם, אותו המחנה שההסתה שהוביל הביאה לרצח. מפלגת העבודה בראשותי תמשיך להלחם על דרכו של רבין, נמשיך להביא תקוה לעם בשני הדגלים: דגל השלום לצד דגל הצדק החברתי".