זמיר דחב"ש התפטר מדירקטוריון NSO בעקבות התביעה של פייסבוק נגדה

דחב"ש משמש יועץ התקשורת של שתי החברות – פייסבוק ישראל ו-NSO – והוא התפטר מהדירקטוריון כדי להימנע מניגוד עניינים; בפייסבוק תובעים את NSO מכיוון שניצלה חולשה בווטסאפ כדי להתקין תוכנית ריגול

יועץ התקשורת זמיר דחב"ש התפטר מדירקטוריון חברת NSO הישראלית בשבוע שעבר, בעקבות תביעה שהגישה חברת פייסבוק נגד NSO, כדי להימנע מניגוד עניינים. דחב"ש הוא יועץ התקשורת של שתי החברות והוא שימש כדירקטור ב-NSO מזה מספר חודשים. הידיעה על התפטרותו של דחב"ש פורסמה לראשונה ב"בלומברג". דחב"ש, והמשרד שבבעלותו "שלום תל אביב", הדירו את עצמם מטיפול בפרשה, מצידם של שני הצדדים.

חברת פייסבוק העולמית הודיעה בשבוע שעבר שהיא תובעת את חברת NSO, לאחר שגילתה כי החברה ניצלה חולשה באפליקציית ווטסאפ כדי להחדיר את תוכנת הריגול שלה, ששימשה לריגול לכאורה אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם ועוד. ב-NSO מסרו כי הם "דוחים בכל תוקף את הטענות של פייסבוק. המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות". ב-NSO גם נוהגים להדגיש כי הם מוכרים את הטכנולוגיה, אך לא אחראים לשימוש בה. בחברה גם מנסים לשפר את תדמיתה בחודשים האחרונים, באמצעות אימוץ כללים מנחים של האו"ם וועדת האתיקה.

מנהל ווטסאפ, ויל קת'קארט, אף פרסם מאמר ב"וושינגטון פוסט" ובו ציין כי במהלך החקירה של החברה התגלה "דפוס מזעזע" לכאורה של "ריגול והתמקדות בפעילי זכויות אדם, עיתונאים ואנשים שעובדים עבור חברה מתורבתת". הוא אמר כי "זאת צריכה להיות קריאת השכמה לכולנו: אמצעי שמאפשרים מעקב על חיינו הפרטיים משומשים לרעה על-ידי חברות וממשלות בלתי אחראיות ששמות את כולנו בסכנה".

פייסבוק לא הסתפקה בתביעה וגם נקטה בצעד ענישתי משלה נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO ומחקה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי החברה. לפי דיווחים, נמחקו חשבונות גם של עובדים לשעבר ואף של בני משפחה של עובדי החברה. בפייסבוק סירבו להגיב על מחיקת החשבונות.