הנהגת הציבור הערבי: פותחים בשביתת רעב בשל האלימות והרצח בחברה הערבית

ועדת המעקב העליונה הודיעה על שביתת רעב בת שלושה ימים של ראשי הציבור הערבי, במחאה על מה שהוגדר "אוזלת-היד מצד המשטרה והממשלה בטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית" • יו"ר הוועדה: "אנו כאן כדי להטיל את האחריות על הפשיעה המשתוללת ברחובותינו על רה"מ והממשלה"

מוחמד ברכה נואם בשביתת הרעב נגד האלימות בחברה הערבית / צילום: הרשימה המשותפת
מוחמד ברכה נואם בשביתת הרעב נגד האלימות בחברה הערבית / צילום: הרשימה המשותפת

הנהגת הציבור הערבי פתחה בשביתת רעב בת שלושה ימים בשל התגברות האלימות ומעשי הרצח בחברה הערבית בישראל.

ועדת המעקב העליונה, הגוף המאגד את ראשי הרשויות הערביות, אישי ציבור וחברי הכנסת, ערכה מסיבת עיתונאים במאהל המחאה שהוקם הבוקר מול משרד ראש הממשלה. במעמד זה הודיעה על שביתת רעב בת שלושה ימים של ראשי הציבור במחאה על מה שהוגדר "אוזלת-היד מצד המשטרה והממשלה בטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית".

בהודעת הוועדה נאמר כי הפשיעה והאלימות גבו את חייהם של 1,395 אזרחים ואזרחיות מתחילת שנת 2,000, ו-79 אזרחים ואזרחיות מתחילת השנה. הדרישה המרכזית של המחאה היא הכרזה על מצב חירום והכנת תוכנית ממשלתית מפורטת שתכלול החלטה ממשלתית למאבק באלימות ובפשיעה ולהקצות את המשאבים הדרושים לכך. בנוסף, לאסוף את הנשק ולמנוע את הזרמתו ליישובים הערבים. ההודעה קוראת לכלל אזרחי ישראל להצטרף למאבק.

יו"ר ועדת המעקב, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, אמר במסיבת העיתונאים: "אנחנו כאן כדי להטיל את האחריות על הפשיעה המשתוללת ברחובותינו על ראש הממשלה והממשלה. הנשק מגיע מהצבא וחסינות הפושעים מגיעה מהמשטרה". 

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת שהצטרף לשביתת הרעב, אמר: "אסור לחכות לקורבן הבא. אסור לשחק עם החיים של הילדים שלנו. אסור לקבל תירוצים כשמדובר בחיי אדם. אנחנו דורשים החלטת ממשלה ויישום תוכנית מערכתית למיגור האלימות."

ח"כ היבא יזבק אמרה: "המאבק שלנו לא ייפסק עד שהממשלה ורשויות אכיפת החוק יעשו את עבודתן ויגבשו תכנית כוללת ויסודית לטיפול בפשיעה ובאלימות. די לנשק ולאלימות! די לרצח! די להזנחה הפושעת! גם לנו מגיע לחיות במרחב בטוח!".

בשבוע שעבר הודיע ראש הממשלה על הקמת ועדה שתבדוק את המצב ותמליץ על דרכים לטיפול בבעיית האלימות בחברה הערבי. בסוף השבוע נרצחו עוד שני בני אדם וחמישה נפצעו בתקריות אלימות בישובים הערביים.