גרמניה מאשרת חוק להגנת האקלים בהשקעה של 60 מיליארד דולר

במטרה להבטיח את השגת היעדים של הסכם פריז עד 2030, העביר הפרלמנט הגרמני ביום שישי את "חוק הגנת האקלים"

מחזור סוללת רכב חשמלי במפעל בגרמניה/ צילום: רויטרס
מחזור סוללת רכב חשמלי במפעל בגרמניה/ צילום: רויטרס

ביום שישי אושר בפרלמנט הגרמני חוק שנועד להיאבק במשבר האקלים ולפעול להשגת יעדי הסכם פריז. במסגרת החוק, אישרה הממשלה שורה של צעדים הכוללים הוצאות של 60 מיליארד דולר, מערכת של מיסי פחמן ומיסים המייקרים את הטיסות.

החוק, שעבר את הבית התחתון של הפרלמנט וצפוי לעבור את הבית העליון במהלך השנה, זכה דווקא לביקורת חריפה על ידי האופוזיציה וכן מדעני אקלים, בשל חוסר השאפתנות והיקפו הצר. לטענת המתנגדים, החוק איננו מספק ולא מייצר מערכת מספקת של תמיכה, כך שתוכל המדינה להשיג את מטרתה להפחתת פליטות הפחמן ב-55% עד שנת 2030. תמחור הפחמן בחוק מאלץ חברות לשלם כ-11 דולר עבור טון של פליטת פחמן כתוצאה מחימום או תחבורה, מחיר שיעלה לרמה של 35 אירו ב-2025. מדעני האקלים ופעילי הסביבה גינו את התמחור הנמוך, וטענו כי לא יהיה אפקטיבי.

גרמניה היא הכלכלה הגדולה באירופה, והיא ביקשה במשך שנים לחולל מהפכה בתחום האנרגיה שלה על ידי החלפת דלקים מאובנים באנרגיות מתחדשות כמו שמש, רוח וביוגז, תוך צמצום פליטות פחמן ומאבק במשבר האקלים. ואמנם, השנה הודתה הממשלה כי תוכל להפחית את היקף הפליטות רק ב-32% עד 2020, ולא תעמוד ביעד ה-40% שסימנה לעצמה. כעת, לפי החוק החדש, משרדי הממשלה השונים יידרשו לבצע הפחתת פליטות בענפים עליהם הם מופקדים, בהם אנרגיה, תחבורה ודיור, ולנקוט בצעדים משלמים הנדרשים לצורך כך.

חבילת ההוצאות, הכוללת 54 מיליארד יורו, מהווה תמריץ לרכישת מכוניות חשמליות, החלפת תנורי שריפת דלק ויצירת בידוד טוב יותר של נכסים פרטיים. החוק כולל הפסקת מיסים על כרטיסי רכבת, ובמקביל הטלת מס על כרטיסי טיסה - בכדי לעודד אנשים לבחור באמצעי התחבורה המזהם פחות.