מכירה פומבית של ממורביליה נאצית מעוררת סערה בגרמניה ובישראל

קרוב ל-200 פריטים מתקופת הרייך השלישי, רבים מהם ממורביליה נאצית של מנהיגי המשטר, צפויים לעמוד מחר למכירה פומבית במינכן • המכירה עוררה סערה בגרמניה, למרות הכחשות בית המכירות כי הקונים הם פעילי ימין קיצוני או מעריצים של המשטר הנאצי

צילום מסך מאתר המכירה / צילום: צילום מסך
צילום מסך מאתר המכירה / צילום: צילום מסך

קרוב ל-200 פריטים מתקופת הרייך השלישי, רבים מהם ממורביליה נאצית של מנהיגי המשטר, צפויים לעמוד מחר (ד') למכירה פומבית במינכן. בית המכירות "הרמן היסטוריקה", המתמחה במכירות של חפצים צבאיים, כלי נשק עתיקים וגם פריטים נאציים, סירב לבקשות ארגונים יהודים לעצור את המכירה, שהיא אחת הגדולות של ממורביליה נאצית בגרמניה בשנים האחרונות. המכירה עוררה סערה גם בגרמניה עצמה, למרות הכחשות בית המכירות כי הקונים הם פעילי ימין קיצוני או מעריצים של המשטר הנאצי.

בין השאר, מציע בית המכירות למרבה במחיר עותק מהודר של מיין קאמפף, שהיה שייך להרמן גרינג, במחיר התחלתי של 74 אלף אירו; דגל קטיפה של האס-אס ב"מצב מצוין" ובמחיר התחלתי של 26 אלף אירו, קופסת סיגרים מוכספת של היטלר במחיר התחלתי של 15 אלף אירו ועוד פריטים רבים וזולים יותר - כמו מלחיות, סכו"ם, מסגרות ומתנות של בכירי המשטר הנאצי - היטלר, היינריך הימלר, גרינג ועוד. גם בגדים של אשתו של היטלר, אווה בראון, כולל פרווה ושמלת ערב מקטיפה, מוצעים למכירה.

בית המכירות במינכן אמר כי הוא "אינו פונה לקהל ניאו-נאצי ואינו מעוניין בפעילי ימין קיצוני בתור לקוחות", אבל בשל העובדה כי הקנייה אנונימית כמובן שייתכן כי מעריצי היטלר יהיו בין הקונים, היכולים לרכוש את הפריטים דרך האינטרנט או בהצעות טלפוניות. אתר בית המכירות דורש רישום מראש כדי לראות את תמונות הפריטים המוצעים למכירה, החל מ-11:00 (שעון ישראל).

מנהל בית המכירות אמר לתקשורת במדינה כי כשלושה-רבעים מהפריטים הנמכרים בו בתחום זה "מגיעים למוזיאונים, בין אם באופן ישיר או דרך אספנים הרוכשים את הפריטים". גם בעבר מכר בית המכירות פריטים כמו מדים של היטלר (כרבע מיליון אירו), בגדי אסיר בדכאו ובשנה שעברה הציע למכירה חרב סמלית שהעניק הימלר במתנה למופתי חאג' אמין אל-חוסייני כחלק מתפקידו באס-אס. המכירה מחר צפויה להתנהל תחת אבטחה מוגברת.