החברה להגנת הטבע ביקשה, ובית הנשיא וחברת אינטל מפסיקים להשתמש בפלסטיק

בית הנשיא וחברת אינטל נענו לפניית החברה להגנת הטבע והארגונים הירוקים, והחליטו להפסיק את השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים • לעומתם, מרבית הגופים האחרים אליהם נעשתה פנייה לקראת ועידת האקלים הישראלית לא השיבו, ומקצתם טענו כי ייבחנו את הבקשה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין / צילום: מארק נוימן, לע"מ
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין / צילום: מארק נוימן, לע"מ

לפני כשבועיים פנתה החברה להגנת הטבע בשיתוף עם מגמה ירוקה ופלסטיק FREE ישראל ל-50 גופים במשק הישראלי וביקשה מהם להפסיק את השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים, בשל הנזק הרב שהם מסבים לסביבה. מבין 50 הגופים, רק בית הנשיא ואינטל, התחייבו להפסיק את השימוש בכלים חד-פעמיים.

ברט"ג ובאנ"א, אמרו שכבר החלו בתהליך, מהכנסת, מרי - בר וממלון דייוויד אינטרקונטיננטל, נמסר כי הם בוחנים/שוקלים את הנושא, ומכל יתר הגופים - טרם התקבלה כל התייחסות לפנייה. "ישראל היא מעצמה עולמית של זיהום מפלסטיק. מדי שנה אנחנו, הישראלים, מייצרים כמויות אדירות של פסולת פלסטיק. הייצור של הפלסטיק כרוך בתהליך שמזהם את האוויר, מחריף את משבר האקלים , מחריב מערכות אקולוגיות והורג בעלי חיים בים וביבשה", נכתב בפניית הארגונים הירוקים לחברות השונות במשק, רגע לפני פתיחת ועידת האקלים הישראלית ביום ראשון הקרוב. "ישראל מדורגת כיום השנייה בעולם לשימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים לנפש, וכמות הפסולת בחופי ישראל גדולה יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם", נכתב בפניית החברה. "כמויות המיקרו-פלסטיק שמגיעות למי הים הישראליים גדולות פי תשעה לעומת הממוצע במדינות האחרות לחופי הים התיכון, וכמות הפסולת בחופים שלנו גדולה יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם. בואו נשים לזה סוף. אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק במהפכה, להוביל את הארגון שלך לשינוי הסביבתי ההכרחי ולהפסיק את השימוש בכלים חד-פעמיים בכלל הפעילות של הארגון".

סקרים שנעשו בשנים האחרונות, דוגמת סקר של נילסן, מצאו כי בני דור ה-Y אף מוכנים לשלם יותר על מוצרים הטובים יותר לסביבה או שיש להם ערך חברתי מוסף, ולאורך השנה האחרונה, גופים עסקיים רבים ברחבי העולם שוקדים על יוזמות שונות במטרה להתאים את העשייה העסקית לעידן משבר האקלים, או לדרישות צרכניות גוברות למוצרים מופחתי פגיעה בסביבה. בחודש ספטמבר התקיימו שביתות ענק בהשתתפות 7 מיליון איש ברחבי העולם, ולמחאות השונות אף הצטרפו גופים עסקיים שהשביתו את העסקים בימי המחאה ועודדו את עובדיהם לצאת לרחובות ולדרוש "צדק אקלימי". בישראל, אגב, רק חברה אחת הצטרפה למהלך העולמי - סודהסטרים, אך בחודשים האחרונים ישנו דיבור רב בקרב עסקים על הצורך להתייחס ל"טרנד האקלים".

הארגונים הירוקים פנו לקשת רחבה של גופים, בהם רשתות מזון דוגמת ארומה, קפה לנדוור, ג'פניקה, וניליה, BBB, לצד מלונות - המשתמשים כאמור בפלסטיק רב במסגרת אירוח לקוחותיהם, בהם מלונות פתאל, הילטון, מלונות דן וקלאב הוטל. מלבד רשת דיוויד אינטרקונטיננטל המחויבת ליוזמה להפסקת השימוש בפלסטיק עד 2021, אף אחת מהחברות לא נענתה לפנייה, והארגונים מקווים שרשתות נוספות יצטרפו ליוזמה בימים הקרובים. מעניין לציין כי עוד נעשתה פנייה לגופים גדולים בתחום ההייטק דוגמת אפל, אלביט, גגוגל, וויקס, פייסבוק ומיקרוסופט, אך מהם טרם התקבלה התייחסות, למרות שיוזמה חדשה בשם 'ירוק בהייטק' מנסה להסב את תשומת-ליבן של חברות אלו לצורך לפעול לצמצום השימוש בפלסטיק חד-פעמי באמצעות עידוד יוזמות ודרישה פנימית של העובדים בחברות, וישנן חברות שונות שכבר נפרדו מהכללים הללו או נמצאות בתהליך להפסקת השימוש בהם.