מודי'ס: אין בכוונתנו לשנות את תחזית דירוג האשראי החיובית

החברה שבה ומדגישה את חוסנו של המשק הישראלי ואת העמידות הגבוהה שהפגין באירועים כמו סכסוכים צבאיים, מחאות חברתיות ומשברים גלובליים, ואינה מרמזת על כוונה כלשהי לשנות את תחזית דירוג האשראי החיובית שלה

מודי'ס / צילום: שאטרסטוק
מודי'ס / צילום: שאטרסטוק

"עונת הבחירות המתמשכת בישראל הקפיאה את תנופת הרפורמות ומעכבת את ההתמודדות הנחוצה עם התרחבות הגירעון התקציבי". כך מודיעה היום חברת דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס בהודעה למשקיעים. יחד עם זאת, החברה שבה ומדגישה את חוסנו של המשק ואת העמידות הגבוהה שהפגין באירועים כמו סכסוכים צבאיים, מחאות חברתיות ומשברים גלובליים, ואינה מרמזת על כוונה כלשהי לשנות את תחזית דירוג האשראי החיובית שלה.

"התחזית שלנו עשויה להשתנות עם התפתחויות גיאו-פליטיות יערערו את יציבותה של הכלכלה הישראלית, או אם ניווכח כי חלה שחיקה בנחישותה מחויבותה של הממשלה הבאה לצמצם את נטל החוב ובמחויבותה למדיניות של אחריות תקציבית".

בחברה "עושים הנחה" לממשלת ישראל בקריטריון החשוב ביותר למדידת דירוג האשראי - היחס בין החוב הציבורי והתוצר של המשק. במודי'ס מציינים כי למרות שעל-פי התחזיות העדכניות יחס החוב צפוי לעלות מעל 60% תוצר - שמירתו ברמה יציבה תהיה אירוע בעל השלכות חיוביות על דירג האשראי. מדובר בריכוך הקו המסורתי של חברות דירוג האשראי שהתנה את המשך שיפור דירוג האשראי בהורדה נוספת של יחס החוב לכיוון ה-50%.

על-פי נתונים שהציג השבוע בכנסת החשב הכללי רוני חזקיהו, יחס החוב עשוי לעלות ב-2019 זו השנה השנייה ברציפות, בשיעור עד 0.5 נקודות האחוז. בתחזית הצמיחה של ה-OECD צפוי יחס החוב לעלות ל-64.5 אחוז עד 2021 לעומת שפל של 60.8% אליו הגיע ב-2017.

מודי'ס המדרגת את החוב של ממשלת ישראל ברמה A1 העלתה לפני שנה את אופק הדירוג של ישראל ל"חיובי", מהלך שמשמעותו סבירות גבוהה להעלאת דירוג אשראי קרובה. המהלך של מודי'ס בא לאחר שמתחרתה הגדולה חברת S & P העלתה באוגוסט 2018 את דירוג האשראי של ישראל ל- AA מינוס.