קורבין והיהודים: 87% סבורים כי הוא מחזיק בעמדות אנטישמיות

מהרגע שנבחר ועד היום לא פסקו השערוריות האנטישמיות במפלגת הלייבור

ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית / צילום: רויטרס
ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית / צילום: רויטרס

הרגע שבו ג'רמי קורבין נבחר במפתיע לעמוד בראש מפלגת ה"לייבור" הבריטית בספטמבר 2015, היה נקודת-שבר בעבור רבים בקהילה היהודית במדינה. חלק גדול מ-300 אלף היהודים החיים בממלכה המאוחדת ראו ב"לייבור" בית פוליטי. לפתע, במקום ראש מפלגה יהודי (אד מיליבנד), קיבלה הקהילה מנהיג מהשמאל "האנטי-אימפריאליסטי" הבריטי, שרואה בהון העולמי ובבנקאים יהודים את חזות הרע, שמביע ביקורת חריפה על הכיבוש בשטחים ושנמצא בקשרים טובים עם קבוצות פרו-פלסטיניות ועם העולם הערבי בכלל. מרגע זה ועד היום לא פסקו השערוריות האנטישמיות במפלגת ה"לייבור".

גם קורבין עצמו - ולא רק הדימוי הציבורי שעימו הגיע - לא נותן הרבה סיבות להאמין שהוא אינו מחזיק בעמדות אנטי-ישראליות מובהקות, שנחשבות לאנטישמיות. כך קורבין, הגן בעבר על ציור שבו הוצגו בנקאים יהודים עם אף גדול כמוקד ללעג, הוא ביקר יהודים בריטים התומכים בציונות ותועד כשהוא משתתף בטקס אזכרה בתוניסיה לחלק ממבצעי הטבח בספורטאים הישראלים במינכן ב-1972. בתחילה הכחיש כי השתתף בטקס, אבל אז פורסמה תמונה שלו מחזיק זר כבוד. לפי ההאשמות נגדו, אנשיו בתוך המנגנון המפלגתי "הציקו" לחברי פרלמנט יהודים מטעם המפלגה, ומוסדות המפלגה תחת הנהגתו אינם מונעים מחברי פרלמנט להביע עמדות אנטישמיות במסווה של ביקורת על ישראל. מערכת היחסים בין המפלגה ויהדות בריטניה החריפה עד כדי שמאז כניסת קורבין לתפקיד בסוף 2015, מספר חברי פרלמנט יהודים מהמפלגה פרשו במחאה על האנטישמיות הפושה במוסדותיה. עקב דרישה פנימית במפלגה, גוף חיצוני רשמי אף פתח בחקירה לגבי אופן ההתייחסות לעמדות אנטישמיות ב"לייבור".

החיכוך ההולך וגובר הביא לכמה צעדים חסרי תקדים לקראת הבחירות הקרובות. העיתון היהודי הוותיק "ג'ואיש כרוניקל" פירסם בתחילת החודש מאמר דעה שהתפרש על פני העמוד הראשון, שבו הוא מסביר מדוע קורבין אינו לגיטימי כראש מפלגת הלייבור, וקורא לציבור הרחב "לקחת בחשבון את עמדות הקהילה היהודית" ולא להצביע למפלגה. הארגון הפוליטי "Jewish Labour Movement" - המאגד חברי לייבור יהודים - הודיע כי הוא רואה בקורבין "מועמד לא ראוי לכהן כראש ממשלה, והדבר ישתקף בקמפיין הבחירות שלנו". למעשה, לראשונה מזה 100 שנה, הארגון אינו פועל למען המפלגה בבחירות הקרובות. סקר אחרון העלה כי 87% מחברי הקהילה סבורים כי קורבין הוא "בעל עמדות אנטישמיות".

בנוסף, מכתבים פומביים נגד הלייבור תחת הנהגתו של קורבין מתפרסמים בעיתונות הבריטית. בשבוע שעבר פורסמה קריאה פומבית, עליה חתומים היסטוריונים, שחקנים וסופרים (ביניהם ג'ון לה-קארה) שלא להצביע ל"לייבור" בראשות קורבין, בין השאר משום ש"יש לו היסטוריה ארוכה של אימוץ אנטישמים כחברים". "בשביל היהודים בבריטניה הבחירות הללו מייסרות משום שהן מציגות את הסיכוי שיהיה ראש ממשלה בריטי המעורב עמוקות באנטישמיות", נכתב. אתמול אף פירסם הרב הראשי של בריטניה מאמר דעה חריג ב"טיימס", שבו הוא מאשים את קורבין בכך שאיפשר ל"רעל חדש" לזרום במפלגת הלייבור וכי "נשמתה של האומה שלנו נמצאת בסכנה" . הרב, אפרים מירוויס, נמנע מלקרוא שלא להצביע ל"לייבור", אך תוהה במאמר: "עד כמה צריך ראש אופוזיציה להיות מעורב בדעות קדומות כדי שייחשב בלתי ראוי לכהן?"