אלטשולר שחם מביע אמון בהראל: רכש 3% מהמניות מידי משפחת המבורגר בתמורה ל-180 מיליון שקל

עבור המוכרים מדובר במימוש נאה לאחר העליות במניה - 60 מיליון שקל ברוטו לכל אחד משלושת האחים המבורגר • סכום זה מתווסף לדיבידנדים בסך כ-170 מיליון שקל שבני המשפחה קיבלו מהראל עד כה ב-2019

גילעד אלטשולר בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום : אייל יצהר
גילעד אלטשולר בעלים ומנכ"ל משותף באלטשולר שחם / צילום : אייל יצהר

משפחת המבורגר, בעלת השליטה בקבוצת הראל, מכרה לאלטשולר שחם גמל ופנסיה  3% ממניות חברת הביטוח בכ-180 מיליון שקל. העסקה נעשתה בדיסקאונט של כ-2% על מחיר השוק של המניה, והיא מהווה הבעת אמון של אלטשולר שחם בקבוצת הביטוח המובילה בישראל. מבחינת המוכרים מדובר במימוש חלקי נאה לאחר העליות במניה.

העסקה אתמול (ד') מפגישה את שלושת בתי האב השולטים בקבוצת הביטוח - יאיר המבורגר, גדעון המבורגר והאחות נורית מנור - עם 60 מיליון שקל ברוטו כל אחד, לאחר שמניית הראל טיפסה ב-26% מתחילת השנה, וכ-60% בחמש השנים האחרונות. היום המשיכה המניה לעלות והיא משקפת להראל שווי של יותר מ-6.3 מיליארד שקל. הסכום ששולם למוכרים על ידי אלטשולר שחם גמל ופנסיה מתווסף לדיבידנדים בהיקף של כ-170 מיליון שקל שבני משפחת המבורגר קיבלו מהראל עד כה ב-2019.

אלטשולר שחם, שצומח בשנים האחרונות הודות לניהול השקעות מוצלח ותשואות גבוהות, רכש את המניות האמורות בעסקה מחוץ לבורסה, דרך שירותי הבנקאות להשקעות והברוקראז' של לידר שוקי הון. המניות נרכשו עבור עמיתי חברת ניהול קופות הגמל וקרנות הפנסיה של בית ההשקעות, שהונפקה מוקדם יותר השנה בהצלחה גדולה, ומאז נסקה בבורסה לשווי של כ-2.1 מיליארד שקל.

חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם מנהלת נכסים בהיקף של כמעט 108 מיליארד שקל בפעילויות הגמל, ההשתלמות והפנסיה שלה. מדובר בסכום המהווה נתח של כ-11.7% משוקי הגמל והפנסיה נכון להיום, כאשר עיקר הסכום מנוהל באמצעות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של הבית. בשנים האחרונות אלטשולר שחם צמח משמעותית בתחומי הגמל וההשתלמות עד שהפך למוביל בשווקים אלה, בהם הוא מחזיק בנתח שוק של 19.4%.

חברות ביטוח בארץ ובחו"ל ובית השקעות צומח

הראל היא קבוצת הביטוח המובילה בענף ובשנים האחרונות תפסה את המקום הראשון בו במספר פרמטרים, ובראשם שווי השוק. נכון לסוף הרבעון השלישי מנהלת הראל נכסים בשווי כולל של כ-270 מיליארד שקל, כשהיא מובילת שוק במספר תחומי פעילות מרכזיים, לאחר שהשכילה לסמן ולממש את החזון של בעלי השליטה והמנכ"ל הוותיק מישל סיבוני טוב יותר מרוב מתחרותיה, כשהקדימה לזהות כיוונים אסטרטגיים בשוק. לקבוצה מספר חברות ביטוח בארץ ובחו"ל, ובראשן הראל ביטוח ובית השקעות צומח - הראל פיננסים.

בעקבות העסקה הגדולה מחזיקה משפחת המבורגר ב-46.2% ממניות הראל, כך שהיא עודנה בעלת השליטה המובהקת בקבוצת הביטוח שייסדה המשפחה ושמוביל המנכ"ל הדומיננטי יאיר המבורגר. נזכיר כי גרעין שליטה בקבוצת ביטוח גדולה עומד על לפחות 30% מהמניות.

לא מדובר בפעם הראשונה שבה משפחת המבורגר מוכרת מניות שהיא מחזיקה בחברה. המכירה המשמעותית הקודמת התרחשה ב-2006, אז רכשה משפחת סמפורנה יותר מ-20% ממניות הראל - 10% מידי משפחת המבורגר ואת היתרה מבנק דיסקונט. בתחילת 2010, כמעט ארבע שנים לאחר שקבוצת ההשקעות הדרום-מזרח אסייתית נכנסה בקול תרועה להשקעות בשוק הישראלי, היא מימשה את כל החזקותיה בקבוצת הביטוח והפיננסים כשמכרה 10.8% ממניות הראל לגופים פיננסיים ומוסדיים מקומיים. 

על פי הערכות בשוק ההון, גם גופים מוסדיים גדולים אחרים מחזיקים בנתחים נכבדים ממניות קבוצת הראל, בדומה להחזקה של אלטשולר שחם.