הלוחשת לסלבס: הפרופסורית שהופכת את מפורסמי הוליווד לאנשי עסקים מצליחים

פרופ' אניטה אלברס מהרווארד, שחקרה סיפורי הצלחה של כוכבי בידור וספורט, רוצה לעזור להם להפוך גם לאנשי עסקים טובים יותר • בשביל זה היא מתחזקת פרופיל אינסטגרם פופולרי ומלמדת קורס בנושאי מיתוג וניהול מו"מ, שמחבר בין סטודנטים לתואר שני במינהל עסקים לבין הוליווד ועולם הספורט

אניטה אלברס / צילום: Gettyimages/Anadolu Agency
אניטה אלברס / צילום: Gettyimages/Anadolu Agency

פרופ' אניטה אלברס (Anita Elberse) בנתה קריירה אקדמית - ורשימת עוקבים ארוכה מאוד באינסטגרם - ממחקר של התנאים שיוצרים את סיפורי ההצלחה הגדולים ביותר בספורט ובבידור. בגיל 38 היא הפכה לאחת הנשים הצעירות ביותר שקיבלו קביעות בבית הספר לעסקים בהרווארד. כעת, בגיל 46, היא מלמדת קורס מנהלים שבו זוכי פרסי אמי ושחקנים MPV (כדורסל) לומדים להשתמש בכישרונות שלהם כדי להתחרות בעולם העסקים.

אלברס, הולנדית במקור, היא בעלת דוקטורט מלונדון ביזנס סקול והיא מחברת הספר "שוברי קופות: עשיית שיאים, לקיחת סיכונים והעסק הגדול של הבידור". בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" היא מספרת על השקפותיה בנוגע להוראת עסקי הכוכבים.

"יש לי חיבה מיוחדת לספורטאים ולבדרנים. אני מעריצה בני אדם שקצרו הישגים גבוהים", אומרת אלברס. "אין לי חיבה מיוחדת לבלט, למשל, אבל אני יכולה להעריץ רקדן בלט גדול. מבחינתי, כאן זה מתחיל. האנשים הללו מחויבים. כך הם צריכים להיות גם כאנשי עסקים, שרוצים להיות חכמים יותר בנושא עסקיהם.

"הוכשרתי בהכנת מודלים אמפיריים, שמנתחים נתונים כדי להבין אילו גורמים מניעים הצלחות בשוק. כשאתה סטודנט עני ואין לך תקציב מחקר גדול, אתה מחפש נתונים. תעשיית הסרטים היא אחד המגזרים הבודדים שמפרסם את מכירותיו על בסיס שבועי. הייתי צרכנית להוטה של סרטים, ספורט, מוזיקה וחשבתי שאני יכולה להשתמש בזה. אני יכולה להתמחות במה שמביא הצלחה במגזרים הללו. האם כוח הכוכבים קובע? האם עיתוי ההשקה משנה?"

"אנשים בבידור חזקים מאי פעם"

לדברי אלברס, היא מלמדת לתואר MBA קורס מיוחד על עסקי הבידור, המדיה והספורט. "היו יותר ויותר בקשות של בכירים בתעשיית הבידור להשתתף, וחשבתי שאנחנו צריכים להשיק קורס דחוס מיוחד להכשרת מנהלים. יכולנו לקבל כיתה של 80 מנהלים, אך אני רציתי שיהיו שם אנשים מהצד היצירתי. רבים מאלו שעובדים בבידור לא קיבלו מעולם סיכוי לאינטראקציה עם הכוכבים, ואלו מצידם לא באמת מבינים את המנהלים.

"גייסתי לצדי את כל הטובות שיכולתי לבקש. אמרתי לקרלי קלוס, דוגמנית העל והיזמית, 'אני משיקה את הקורס הזה. יכול להיות שזה יהיה בזבוז מוחלט של ארבעה ימים בשבילך, אבל אני חושבת שזה יהיה מעניין, ואני אפצה אותך אם לא'. בשנה השנייה, שחקן ה-NBA לשעבר דוויין ווייד הצטרף, וכל עולם הכדורסל ידע על כך. כדור השלג התחיל להתגלגל.

"לאף אחד אין מושג מי יהיה בקבוצה. כולם מתוחים באמת, גם אני. אני לומדת הרבה בכל פעם, מפני שהם רואים דברים שגם אני מעולם לא ראיתי".

אלברס מספרת שבקורס הקודם, הסטודנטים שלה עשו מחקר שהתמקד בידועני הטלוויזיה בתחום שיפוץ הבית, צ'יפ וג'ואנה גיינס. "שחזרנו איתם איך הם החליטו להשיק רשת במקום עוד תוכנית טלוויזיה. הם יזמים מהסוג שלא רואים הרבה - 40,000 בני אדם מגיעים בכל שבוע לווייקו, טקסס, לראות אותם. אם מסתכלים עליהם רק כעל אנשי 'שפץ והעלה ערך' מחמיצים את הנקודה.

"אנשים בבידור חזקים כעת יותר מאי פעם. היום, כבדרן יש לך קשר ישיר עם הצרכן הסופי, ואם יש לך 100 מיליון עוקבים במדיה החברתית, יש לך כוח אדיר. אתה יכול לקבל עסקה שלא יכולת בעבר.

"אני שואלת את הכוכב או כוכבת שאלות כמו 'מה הייתה השגיאה הגדולה ביותר שלך?' ו'מנקודת ההשקפה שלך, מהו מנהל נהדר?'. יש אמירה אחת שחוזרת על עצמה: "הלוואי שהם יסתכלו עלינו כעל בני אדם ולא רק 'שחקן הפוטבול הזה'".

ספורטאים ובדרנים רבים שמגיעים לקורס נמצאים על סף מעבר לקריירה אחרת. "אנחנו שומעים מהם, 'רק מפני שהייתי טוב בלעשות משהו, לא אומר שזה הדבר היחיד שאני יודע לעשות'. אבל הכוכב לומד שמבחינת המנהלים, זה לא תמיד שחור ולבן. העסקים מורכבים הרבה יותר מכפי שהם חושבים".

"מרגישים במושב הנהג"

אלברס אומרת שרבים מהם לא ציפו להגיע להרווארד, והקורס חשוב להם. "הם צריכים ללמוד 20-30 שעות לפני שהם מגיעים. אני מתקשרת אליהם ואומרת, 'אתם מבינים לשם מה הצטרפתם? אנחנו לא נתייחס אליכם באופן שונה מאל כל האחרים, ואנחנו מצפים מכם לעשות את העבודה'. כולם הגיעו להישגים בחייהם, ובכל זאת הם חשים את הצורך להוכיח".

כדוגמה, היא מציינת את סיארה, זמרת וכותבת הרית'ם אנד בלוז, ששרה בתוכנית הטלוויזיה "בוקר טוב אמריקה" בשבוע של הקורס. "היא יצאה מאוחר בלילה שלפני כן, עשתה את השואו בבוקר וטסה מיד חזרה כדי שלא לאחר לשיעור.

הזמרת סיארה / צילום: רויטרס
 הזמרת סיארה / צילום: רויטרס

"אני מקווה שהם מרגישים שהקורס נותן להם כלים לקבל החלטות אסטרטגיות יותר, ומשפיע על האופן שבו הם מסתכלים על עסקאות. כשמחליקת הקרח לשעבר לינדזי וון השתתפה בקורס, עשינו מחקר על דה רוק (השחקן והמתאבק המקצוען לשעבר דוויין ג'ונסון). אחרי הקורס היא טלפנה אליו ואמרה, 'אני צריכה להיות הדוגמנית של פרויקט רוק למותג אנדר ארמור. אני אוהבת את מה שאתה עושה שם, אבל אתם צריכים גם פנים נשיות'. והיא הפכה לשגרירה העולמית הראשונה של המותג.

"השקנו את Crossover Into Business - תוכנית הדרכה רק לספורטאים מקצוענים - כדי שהחוויה תהיה נגישה לקבוצה רחבה יותר. לשלם 10,000 דולר ללילה דחוס אחד של לימודי עסקים זה אולי לא הרבה לדוויין ווייד, אבל זה הרבה מאוד כסף לשחקנית כדורגל ממוצעת. כל ספורטאי מקבל שני מנחים, סטודנטים שנה שנייה ל-MBA. התפקיד שלהם הוא להסביר לספורטאי למה הוא צריך לבחור אחד מהם כמנהל העסקים שלו.

לינדזי וון, גולשת לשעבר / צילום: רויטרס
 לינדזי וון, גולשת לשעבר / צילום: רויטרס

"הספורטאים אוהבים את זה כי הם במושב הנהג. אם הם לוקחים את הקורס הזה וחשים יותר ביטחון שהם יודעים מה קורה בשיחות עם הסוכן שלהם, השגנו את המטרה. יש ספורטאים שאכן ממשיכים לעבוד עם המנחים שלהם".

לאלברס יש היום 100 אלף עוקבים באינסטגרם. "המדיה החברתית מעניקה לי פלטפורמה להסביר מה אני עושה ולהראות לאנשים איך הם יכולים להיות מעורבים", היא אומרת, אבל עדיין מופתעת מהכוח של זה. "מי רוצה לראות תמונה שלי? לעיתים אני הולכת בנמל תעופה כלשהו, ומישהו שואל אותי, "את הפרופסורית הזאת?" זה קורה די הרבה, ועדיין מוזר לי.