תמ"א 38 | דעה

דעה: תמ"א 38 היא הפתרון לחלשים בחברה הישראלית. אל תקצרו את חייה

בניגוד לטענות המקטרגים, תוכנית ההתחדשות העירונית תמ"א 38 אינה עוזרת רק למבוססים בחברה, אלא מהווה עוגן בסיסי ביכולת של משפחות מ"ישראל השנייה" לצאת ממעגל העוני והמגורים הצפופים • דעה

פרויקט תמ"א 38 בקריית אונו / צילום: איל יצהר, גלובס
פרויקט תמ"א 38 בקריית אונו / צילום: איל יצהר, גלובס

אויבו של הטוב הוא הטוב-מאוד. משפט זה המיוחס לוולטר, הוכח רבות. במה דברים אמורים עכשיו: בתוכנית הבנייה תמ"א 38, שמועצת התכנון הארצית החליטה לקצר את חייה. אחד הטיעונים שהעלו מתנגדי תמ"א 38 היא הדיבור בשם החלשים, בשמה של "ישראל השנייה", כפי שנוהגים לכנותה. "התוכנית הצליחה רק בין חדרה לגדרה, ונכשלה בפריפריה", הם צועקים, כשהסאב-טקסט הוא שוב: החזקים הרוויחו והחלשים נותרו מאחור.

נראה, שמתנגדי התוכנית שכחו שיש המון אוכלוסיות ברמה סוציו-אקונומית נמוכה, שלא גרים בפריפריה. כך בירושלים, בדרום תל-אביב, בחולון ובעוד ערים, שבהן ערך הנדל"ן גבוה וליזמים שווה להשקיע בתמ"א 38. התוכנית שהיא המוצא הכמעט יחיד למשפחות שאין להן כסף לגדל ילדים בדירה גדולה ומרווחת. אז נכון שלא כולם נהנו מהתוכנית, אבל כפי שאמרנו אויב הטוב הוא הטוב-מאוד. מתוך רצון לעזור לכ-ו-ל-ם, מתנגדי התוכנית רוצים שגם אלו שנהנו ממנה יפסידו.צ זאת, בטיעון המגוחך שלא כולם הרוויחו.

לעצם טיעון-הנגד שהעלו המתנגדים - "ומה עם הפריפריה?" אציע פתרון. אבל אצביע קודם על יתרונות התוכנית במתכונתה הנוכחית, ותרומתה העצומה לחברה הישראלית.

ניקח לדוגמה משפחה עם עשרה ילדים שמתגוררת בדירה קטנה בחולון או בירושלים, או בכל עיר אחרת במרכז הארץ. בעבר, נגזר על הילדים הללו לגור בצפיפות עם כל ההשפעות השליליות שיש למגורים דחוסים. כיום, עם תוכנית תמ"א 38 מוצע להם פתרון, ובחינם. היזם יגדיל את שטח הדירה על חשבונו. בהמשך, המשפחה תישאר לגור קרוב למקום העבודה, הילדים ימשיכו במוסדות החינוך שלהם, חברים, משפחה - בסביבה; והכול בדירה גדולה יותר. מצב טוב לכל הדעות. 

נציין, שזו לא רק שאלה של כסף. נניח שלמשפחה כן יש אמצעים להגדלת שטח הדירה. ומה עם הסחבת והביורוקרטיה? מי שפעם הזדקק לאישור מהעירייה להגדלת שטח הדירה, לרוב חש בהליך ארוך ומסובך. כשמדובר ביזם שמוציא אישורים לכל הבניין במסגרת תמ"א 38, הזמנים מתקצרים.

מצוקת הדיור בישראל היא אקוטית. מדברים על הצורך בהגדלת המרחב האורבני כדי להתמודד עם הבעיה.  תמ"א 38 היא הדרך שמצליחה להגדיל את מספר הדירות בתוך המרחב האורבני, שיש לו כבר תשתיות בנויות, דבר שחוסך השקעות עצומות בתשתיות חדשות, כמו במקרים של בניית שכונה/עיר חדשה.

נוסף לתרומה חברתית-כלכלית, לתוכנית יתרונות נוספים. בהיבט הביטחוני יש לתמ"א 38 תרומה חשובה. אין זה סוד שישראל כולה נתונה לאיומי רקטות מדרום ומצפון. גורמי הביטחון מצהירים שממ"ד בבית הוא אמצעי ההגנה הטוב ביותר במקרה של התקפת טילים. לבניית ממ"ד במסגרת תמ"א 38 יש יתרון חשוב.

וישנו גם הצד האסתטי. שכונות ישנות שבהן מתבצע פרויקט תמ"א 38, סובלות מחזות לא-אסתטית בלשון המעטה. בשנות ה-80 וה-90 פעלה בישראל התוכנית של שר הפנים אריה דרעי - ל"שיקום שכונות". כספי התוכנית שימשו לשיפור החזות החיצונית של המבנים בשכונות ישנות. כיום, לאחר עשרות שנים שהתוכנית כבר לא פועלת, תמ"א 38 היא הזדמנות לשפר את חזות השכונות. 

ואחרי שמנינו את יתרונות התוכנית, נעבור לפתרון שיהפוך את התוכנית למשתלמת ליזמים שיבצעו אותה גם בפריפריה. הצעתי היא, שבמסגרת שדרוג תמ"א 38, יזכה כל יזם שלה בפריפריה להטבות, להקלות ולתוספת אחוזי בנייה בפרויקטים שלו במרכז הארץ. בנוסף לכך שהדבר יתרום לפריפריה, התמריץ יכניס חברות ושחקנים נוספים לפרויקטים של תמ"א, ויגדיל משמעותית את מספר הפרויקטים בכל הארץ.

אני קורא לגורמי התכנון - אל תקצרו את ימיה של תמ"א 38. אל תהרגו את התוכנית שחילצה משפחות רבות מחיי צפיפות ודוחק. אל תפגעו בתוכנית שתורמת לביטחונו הלאומי. בימים אלה של יוקר הדיור, אסור לנו לסגור שום אפיק שמגדיל את מספרן של יחידות הדיור. אם יש צורך לתקן משהו, אנא תקנו את מה שצריך! אבל אל תבחרו בדרך הקלה של חיסול התוכנית ופגיעה בחלשים. 

הכותב הוא חבר כנסת מטעם סיעת ש"ס. כיהן כחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים בין השנים 2013-2016