הפרקליטות מבקשת לבטל את כתב האישום נגד מנהלי קמפיין הליכוד בגין הפרת חוק הבחירות

"ההליך הוגש באופן שגוי, כאילו מדובר בהליך פלילי רגיל שבו המדינה היא המאשימה, וזאת ככל הנראה בשל שגגה. בית המשפט מתבקש לשנות את סיווג ההליך לקובלנה פלילית"

עופר גולן / צילום: תמונה פרטית
עופר גולן / צילום: תמונה פרטית

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה בקשה לבית המשפט השלום בתל אביב לבטל את כתב האישום אשר כותרתו: מדינת ישראל נגד הנאשמים: ג'ון מקלוקלין, יונתן אוריך, עופר גולן ושתי תחנות הרדיו: גלי ישראל וקול חי.

כתב האישום הוגש סמוך לאחר הבחירות לכנסת ה-22 על-ידי מפלגת צדק של אבי ילאו באמצעות עו"ד שחר בן מאיר. לטענת בן מאיר בכתב האישום, מנהלי קמפיין הליכוד - הסוקר הראשי מקלוקלין ואנשי התקשורת אוריך וגולן - הפרו את הוראות חוק הבחירות כאשר ביצעו תעמולה אסורה ביום הבחירות, חרף האיסור החוקי וחרף הזהרות יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר. כתב האישום מפרט את העבירות שביצעו אנשי הליכוד, בין היתר באמצעות ראיונות לתחנות הרדיו קול חי וגלי ישראל וכן הפצת סקרים.

עו"ד בן מאיר הגיש את כתב האישום בשם מדינת ישראל, לאור סעיף 18 לחוק הבחירות, הקובע כי "גם חבר של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ובא-כוח של רשימת מועמדים לכנסת יכול להביא אדם בפלילים בשל עבירה לפי חוק זה".

אולם כעת מבהירה הפרקליטות כי מדובר בפרשנות שגויה ומוטעית. בהודעת הפרקליטות נכתב כי סעיף זה מאפשר לחבר ועדת הבחירות להגיש קובלנה פלילית פרטית ולא כתב אישום בשם מדינת ישראל. "ההליך הוגש באופן שגוי, כאילו מדובר בהליך פלילי רגיל שבו המדינה היא המאשימה, וזאת ככל הנראה בשל שגגה. בית המשפט מתבקש לשנות את סיווג ההליך לקובלנה פלילית ולהורות לבאי-כוח רשימת המועמדים לתקן את כתב הקובלנה, כך שישקף את מהותו המדויקת על-פי הדין ולא יוגדר ככתב אישום".

יש לציין כי בתחנת הרדיו קול חי נבהלו מ"כתב האישום" של מדינת ישראל כביכול, והחליטו לפני שבועיים להגיע ל"הסדר" כלכלי מפתיע עם "המאשימה" תמורת מחיקת כתב האישום נגד התחנה. "נוכח העובדה שמדובר בטעות בתום-לב, הננו מבקשים ממך לחזור מכתב האישום נגדנו, ואנו מתחייבים בתמורה כדלקמן: לעשות כל הנדרש כדי שטעויות כאמור לא יישנו. בנוסף, ובשל חשיבות הנושא בכלל והוראות חוק דרכי תעמולה בפרט, אנו מתחייבים להעלאות תרומה בסך 15,000 שקלים לגופים העוסקים בחיזוק טוהר הבחירות, לרבות גופי מחקר בנושא על-פי שיקול-דעתך".

בעקבות ההסדר הייחודי, עו"ד בן מאיר הודיע כי "מדינת ישראל" המאשימה החליטה לחזור מכתב האישום נגד רדיו קול חי, והיא מוחקת אותה מכתב האישום.

ביום ראשון בצהריים (22.12) יתקיים דיון הקראת כתב האישום בבית המשפט השלום, אשר אליו יצטרכו להתייצב כל הנאשמים בתיק. בעקבות עמדת הפרקליטות ומנהלי קמפיין הליכוד כי יש לסווג את ההליך כקובלנה פלילית, נראה כי הדיון יתמקד בשאלת סיווג ההליך. הנאשמים קיבלו פטור מהתייצבות לדיון ביום ראשון. 

את יונתן אוריך ועופר גולן מייצגים עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין ואור פלד ממשרד חדד רוט שנהר.