עוקץ הקשישים בטלמרקטינג: חמישה כתבי אישום בכפוף לשימוע

החמישה יואשמו בכפוף לשימוע, בין היתר, בעבירות של קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לביצוע פשע והלבנת הון בהיקף של 20 מיליון שקל • החברות באמצעותן התבצע העוקץ: "סופר לייף", "קנייה זהב", "קונים ונהנים", "קניה בטוחה", "גוד סרוויס" ו"קניה לבית"

טלמרקטינג / צילום: SHUTTERSTOCK
טלמרקטינג / צילום: SHUTTERSTOCK

פרשת עוקץ הקשישים באמצעות שיווק טלפוני (טלמרקטינג) מגיעה לשלב השימוע: פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הודיעה הבוקר (א') לשני אלימלך, הדמות המרכזית בפרשה, כי נשקלת העמדתה לדין בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במרמה בעורמה ותחבולה, קשירת קשר לפשע, הלבנת הון ועבירות נוספות. בנוסף הודיעה הפרקליטות לארבעה חשודים נוספים ששימשו כבעלי החברות באמצעותן התבצע העוקץ לכאורה, כי גם הם יועמד לדין בכפוף לשימוע בגין התוכנית המרמתית שהגו לפי החשד.

לפי כתב החשדות, בתקופה שבין 2015-2018 קשרו החמישה קשר ופעלו במסגרת תכנית מרמה שיטתית ומאורגנת כלפי ציבור של קורבנות, לרבות אוכלוסיות מוחלשות בהן קשישים, באמצעות אנשי קש וחברות שהקימו במהלך השנים- "סופר לייף", "קנייה זהב", "קונים ונהנים", "קניה בטוחה", "גוד סרוויס" ו"קניה לבית". חברות אלה שכונו בכתב החשדות כ"חברות המרמה", הוקמו לפי החשד במטרה לשמש תשתית לקבל במרמה את כספי הקורבנות, להסתיר את ביצוע העבירות, להתחמק מדיווח ותשלום מס וכדי להסתיר ולהסוות את כלל הרכוש האסור שעלה מביצוע העבירות.

עוד לפי כתב החשדות, בהתאם לתכנית המרמה, הוצג בפני הקורבנות כאילו הינם חברים במועדון של אחת מ"חברות המרמה", ועל סמך מצג מטעה זה נדרשו הקורבנות בעילות שונות לשלם סך של אלפי שקלים, לרוב באמצעות כרטיסי האשראי. על פי החשד, במהלך התקופה הרלוונטית, ובכוונה למקסם את כמות הקורבנות, החשודים, ניהלו, העסיקו או סייעו להעסיק, כל חשוד על פי תקופת פעילותו וחלקו, עשרות עובדים בחברות המרמה, רובם טלפנים, שפעלו בהנחיית אלימלך וביצעו את הוראותיה למימוש תכנית המרמה.

הטלפנים, נטען בכתב החשדות, פנו ישירות לקורבנות באמצעות פרטי התקשרות שסיפקה אלימלך ושיווקו את תכנית המרמה, בין היתר תוך הפעלת לחץ, הפחדה והתקשרויות בלתי פוסקות עד שקיבלו במרמה מהקורבנות את פרטי האשראי שלהם לצורך ביצוע חיוב באלפי שקלים לקורבן.

בנוסף עולה מכתב החשדות כי אלימלך עשתה שימוש על פי החשד בחשבוניות פיקטיביות או מזויפות בגובה של כ-12 מיליון שקל ולא דיווחה על מלוא ההכנסה מהפעילות העסקית. בנוסף, על פי החשד, באלפי עסקאות שונות, עברו אלימלך וחלק מהחשודים עבירות לפי חוק הגנת הצרכן - אי גילוי פרטים בעסקת מכר, הטעייה בתנאי ביטול העסקה והשפעה בלתי הוגנת בכך שיצרו קשר טלפוני עם מתלוננים שונים באופן חוזר ונשנה עשרות פעמים וזאת על אף שהמתלוננים הביעו, מספר פעמים, בין במפורש ובין במשתמע את דרישתם כי יחדלו מלהתקשר אליהם, והכל כדי לקשור אותם בעסקה. בנוסף כתב החשדות מייחס לאלימלך ולחלק מהחשודים שימוש במידע שלא כדין ופגיעה בפרטיות.

במהלך תקופת הפעלת החברות במרמה על ידי אלימלך, התקבלה על פי החשד הכנסה תוך העלמת רכוש אסור לפי חוק איסור הלבנת הון בסך של כ- 20 מיליון שקל עליהם לא דיווחו לרשויות המס. ליתר החשודים מיוחסת מרמה, הלבנת הון ועבירות מס בהיקפים של 800,000 שקל עד 10 מליון שקל, כל חשוד לפי חלקו.

בהודעת הפרקליטות צוין כי "מדובר בתיק ייחודי ורחב היקף שנחקר וטופל במסגרת המאבק בתופעה של הונאת אוכלוסיות מוחלשות תוך שילוב זרועות עם מגוון רשויות אכיפה: הצוות הכלכלי בפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), מפלג הונאה במחוז תל אביב של משטרת ישראל, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, פקיד שומה חקירות מרכז ברשות המסים והרשות להגנת הפרטיות."

ח"כ מירב כהן, שייסדה את מטה המאבק בעושק הקשישים באמצעות הונאות טלמרקטינג, מסרה בעקבות החלטת הפרקליטות: " שני אלימלך ושותפיה למעשה ניהלו עסק שפעל תחת חמישה שמות שונים. השמות נועדו לבלבל אבל השיטה היא אותה שיטה: מתקשרים לאנשים מבוגרים, טוענים בפניהם שמגיעה להם מתנה או שהם קיבלו שנה שלמה חברות במועדון בחינם ועתה הגיע הזמן לשלם. טיפלנו ב-76 אנשים מבוגרים שנפגעו מחברות אלו! ואני בטוחה שזה רק קצה הקרחון. זו הפעם הראשונה שמוגש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד בעלים של חברות טלמרקטינג ואני ממש מקווה שהפעם יועבר מסר חד וברור: מי שמרמה קשישים מקומו בכלא".

כתב האישום הוגש באמצעות עו"ד מרדית שיבאן.

*** חזקת החפות: שני אלימלך ויתר הנאשמים בכפוף לשימוע הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. הם מכחישים את החשדות נגדם, ועומדת להם חזקת החפות.