אור ירוק משר הביטחון נפתלי בנט להנפקה של התעשייה האווירית

בתום התייעצויות שקיים לאחרונה עם בכירים, החליט שר הביטחון שלא להמתין עד לאחרי הבחירות עם ההנפקה, וכבר בשבועות הקרובים המתווה יונח על שולחן הממשלה

נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי
נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי

שר הביטחון נפתלי בנט מאיץ את המהלכים להנפקת 25% ממניות התעשייה האווירית לציבור. ל"גלובס" נודע, כי החלטתו של בנט באה בתום שורה של התייעצויות שקיים במהלך השבועות האחרונים עם גורמים שמעורבים בתהליך, ביניהם מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט; מנכ"ל משרד הביטחון האלוף (במיל') אודי אדם; ויו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר.

לדברי גורמים שמעורים בפרטים, בנט התרשם מעמדתם של השלושה התומכים בהנפקה והורה לאנשי משרדו לפעול לקידומה באופן מיידי, תוך שהוא מציין כי בקרוב יביא את התוכנית לאישור הממשלה. בלשכת שר הביטחון משוכנעים כי ניתן יהיה להביא לאישור את הנפקת מניות המיעוט בתעשייה האווירית גם בזמן ממשלת מעבר.

ל"גלובס" נודע כי לקראת האצת ההנפקה הורה לגורמים המקצועיים במשרדו לגבש ולהציג לו מנגנון שיאפשר לחשוף את פעילותה של התעשייה האווירית לפני בעלי מניות - וזאת תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של המדינה בחברה. בעבר הביע הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (המלמ"ב) את הסתייגויותיו מהנפקת החברה, מחשש שבעקבות ההנפקה חלקים סודיים מפעילותה ייחשפו.

במסגרת ההליכים לבחינת ההנפקה בחן בנט מספר הצעות אחרות שקשורות לתעשייה האווירית, כמו מיזוג התע"א עם רפאל; מכירה של חלק קטן ממניות החברה למשקיע פרטי-אסטרטגי; הנפקה פרטית לגופים מוסדיים או פיצול של אחד ממפעלי התעשייה האווירית ומכירתו כחברה חדשה.
בתום הליך הבחינה שקיים בשבועות האחרונים, קבע בנט כי להנפקת מניות המיעוט של החברה בבורסה ישנו פוטנציאל כלכלי רב-משמעות ובעל יתרונות רבים, כמו הגברת יכולת ההתמודדות של התעשייה האווירית עם שוק מתפתח ומתקדם; מתן אופציות או מניות לעובדי החברה; הרחבת יכולותיה של התעשייה האווירית להתחרות על כוח אדם איכותי בדומה לחברות שאינן ממשלתיות.

הגורמים שתומכים בהנפקה טוענים כי מהלך זה יגביר משמעותית את רווחיה של התעשייה האווירית, תוך הרחבת השקעותיה במחקר ובפיתוח ובאופן שיעמיד אותה בשורה הראשונה של תעשיית הנשק העולמית.

הניסיון להשלים את ההנפקה של התעשייה האווירית קיבל בחודשים האחרונים זריקת מרץ מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחזיק בתיק הביטחון מאז התפטרותו של אביגדור ליברמן מהתפקיד. גורמים שמעורבים בהליך ההנפקה אמרו, כי בסוף אוקטובר השנה היה בכוונת נתניהו להביא את אישור מתווה ההנפקה לוועדת השרים להנפקה בתוך כשבועיים. אלא שהאילוצים הפוליטיים, שהובילו בין השאר למינויו של נפתלי בנט לתפקיד שר הביטחון, עכבו את המהלך.

במסגרת קידום ההליך, נתן בנט בימים האחרונים את דעתו גם להתנגדות ועד העובדים בתעשייה האווירית להנפקה. בשיחות סגורות אמר בנט, כי "תפקידם של ועדי העובדים הוא להגן על זכויות העובדים בחברה ולדאוג להם במישור התעסוקתי, לא להגביל את החברה מביצוע תהליכי התייעלות והתפתחות. עם כל הכבוד, תפיסתי היא לעודד תחרות ושוק חופשי ואני מצפה מהוועד להבין שיש כאן הזדמנות משמעותית ולא לתקוע מקלות בגלגלים".

ועד העובדים בראשות יאיר כץ הודיע לפני כחודשיים על השהיית שיחותיו עם הנהלת החברה בנושאים שונים, במחאה על קידום תוכנית ההנפקה. לטענת הוועד, אין בכוחו של מתווה ההנפקה הנוכחי כדי להוביל לשינויים משמעותיים בחברה ובאופן שיסיר ממנה רגולציות ממשלתיות שונות. 

ממשרד רה"מ נמסר: "הנהלת תעשייה אווירית העלתה את הנושא בפני רה"מ. התקיים עד כה דיון מקדים בנדון. רה"מ קבע שהמשך התהליך יעשה בתיאום עם ועד העובדים ובשיתוף עמו, כפי שנהגו בהנפקות קודמות".