דעה: התחדשות וחדשנות – גם באתיופיה

אירועים שהתרחשו באתיופיה בחודש האחרון ולכאורה אינם קשורים זה בזה מעידים כמכלול על תזזית ההתחדשות ותנופת השינויים הכלכליים, המדיניים והפוליטיים במדינה • דעה

ג'ק מא / צילום: Wang chuan, רויטרס
ג'ק מא / צילום: Wang chuan, רויטרס

בנובמבר האחרון ביקרו באתיופיה ראשי שתי ענקיות טכנולוגיה עולמיות, ג'ק מא, מייסד עליבאבא, וג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר. הביקור התקיים כחלק ממהלכי עומק של אתיופיה להאיץ ולהרחיב שינויים טכנולוגיים במדינה. לתכלית זו מנהיגיה מבקרים תכופות במדינות יעד נבחרות כמו סין וארה"ב ואפילו ישראל אירחה את ראש ממשלת אתיופיה בליווי שריו לביקור קצרצר בספטמבר האחרון.

דורסי הגיע לאתיופיה כחלק מסיור שנמשך חודש בארבע מדינות באפריקה וכלל ביקור בחממות טכנולוגיות, באוניברסיטאות ובחברות היי טק ומפגשים עם יזמים אפריקנים בתחומי הפינטק והתקשורת. בציוץ הפרידה מאתיופיה כתב דורסי כי התאהב ביבשת וציין שלתפיסתו אפריקה תגדיר את העתיד אליו צועד העולם. באותו זמן שהה באתיופיה ג'ק מא לצורך הקמת פלטפורמה טכנולוגית למסחר בינלאומי מקוון ולפתרונות שילוח ולוגיסטיקה לעסקים קטנים ובינוניים באתיופיה ולקידום השקעותיו במיזמים טכנולוגיים.

הביקורים של ג'ק מא ודורסי מפנים זרקור נוסף על "המרוץ לאפריקה" של מעצמות עולמיות המושך לאפריקה השקעות מאסיביות לא רק בתעשייה המסורתית אלא גם בתעשייה עתירת ידע וביזמות טכנולוגית.

הנובל של אביי אחמד

פרס הנובל לשלום הוענק השנה לראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד בעיקר בגין יוזמתו ביוני האחרון להסכם שלום שפתר את סכסוך הגבולות בין אתיופיה לאריתריאה, סכסוך שהביא למותם של עשרות אלפי בני אדם, וכן על מאמציו לקידום שלום ושיתוף פעולה בין מדינות מזרח אפריקה ומאמציו בתוך מדינתו לביצוע רפורמה כלכלית-חברתית-פוליטית עמוקה, בין היתר הגברת השוויון המגדרי בפוליטיקה ובכלכלה, הענקת חנינה לאלפי אסירים פוליטיים וביטול צנזורה על התקשורת. ועדת פרס הנובל ראתה בתרומתו של אביי אחמד כבעלת השפעה על יבשת אפריקה כולהההכרזה על הענקת הפרס לראש ממשלת אתיופיה הפכה לסמל נוסף של אמון וביטחון במנהיגות האתיופית.

תנופה כלכלית

מועצת השרים האתיופית לרפורמה כלכלית וקידום עסקים באתיופיה אישרה בנובמבר תיקון ועדכון רחב לחוק לעידוד השקעות הון אתיופי יחד עם מסגרת יישום רגולטורית ומנהלית מקיפה, זאת לקראת פתיחת הכלכלה בתחומים שעד כה היו סגורים לשחקנים בינלאומיים ומופעלים על ידי מונופולים ממשלתיים בענפים שונים כמו בנקאות, תעופה, תקשורת ומחצבי טבע. שינויים אלו צפויים להגביר את המעבר מכלכלה מבוססת חקלאות המעסיקה 70% מהאוכלוסייה שמייצרת רק 35% מהתוצר הגולמי המקומי אל כלכלת תעשייה ושירותים שכל אחד מהם תורם כיום לתוצר המקומי 25% ו-40% בהתאמה. מלבד מהלכי פנים אלו, אתיופיה מהווה שחקן מרכזי במהלכים אזוריים, ובהם מינויו של שר החוץ היוצא של אתיופיה, וורקנה גבייהו, לראש ארגון משותף ל 8 מדינות במזרח אפריקה לפיתוח וסחר IGAD.

בחירות 2020

אתיופיה שעוד מוגדרת כפדרציה דמוקרטית רב-לאומית בת תשעה מחוזות אתניים מצויה בצומת דרכים של תקופת מעבר מהחשובות ביובל השנים החולף. בשנים האחרונות התרחשה תסיסה חברתית-כלכלית אצל כמה קבוצות אתניות משמעותיות באתיופיה שדרשו לקחת חלק נרחב יותר בשגשוג הכלכלי, במוקדי הכוח ובמנגנונים השלטוניים, תסיסה שהביאה להחלפת צמרת השלטון בדרכי שלום באפריל 2018.

השפעת תוצאות הבחירות הקרובות על יחסי הכלכלה האתיופית עם מדינות העולם ועל הדינמיקה החברתית-כלכלית בזירה המקומית צפויות להיות דרמטיות.

אירועים אלה מהווים אינדיקטורים משמעותיים המצביעים על אבולוציה ורבולוציה כלכלית-מדינית-פוליטית באחת המדינות הוותיקות והעתיקות בעולם, כזו שידעה תנודות ותהפוכות משמעותיות, אבל גם כששקעה לתקופות קשות גילתה תושייה והתגברה אל עבר התחדשות ובנייה מחדש, תוך הבלטת ניגודים מרתקים של ענווה וגאווה, חוסן ורכות, נוקשות ופשרה.

בעידן הזפזופ הטכנולוגי ופתרונות אינסטנט חפוזים סביר להניח שאתיופיה תצטרך להשלים חישוב מסלול מחדש באופן מואץ ועמוק, שונה ואחר מניסיונה בפרספקטיבת אלפי שנות קיומה. 

הכותב הנו שותף מייסד ב- JerWay ועמית מחקר בכיר במוסד "שמואל נאמן" למחקר מדיניות לאומית בטכניון