החזון הענק של קרן הטק הגדולה בעולם נתקל בקיר של WeWork

מסיושי סאן, מייסד סופטבנק, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

מסיושי סאן שופך על עצמו דלי קרח במסגרת אתגר הקרח לעורר מודעות למחלת הטרשת  / צילום: רויטרס, Toru Hanai
מסיושי סאן שופך על עצמו דלי קרח במסגרת אתגר הקרח לעורר מודעות למחלת הטרשת / צילום: רויטרס, Toru Hanai

הוא בעליה של קבוצת בייסבול, דובר נלהב נגד תעשייה גרעינית ומחזיק במגרש גולף המדמה את מזג האוויר במגרשים החשובים בעולם. אבל יותר מכל, מסיושי סאן, מייסד הקונגלומרט היפני סופטבנק, הוא איש חזון גדול.

סאן הקים את סופטבנק ב-1981 כחנות חלקי חילוף למחשבים והפך אותה לחברה השנייה בגודלה ביפן, ששולטת בענף הסלולר במדינה. לסופטבנק עשר חברות בנות ורקורד של למעלה מ-160 השקעות. היא מחזיקה, בין היתר, בעסקי תקשורת ואינטרנט בפס רחב, טלפון קווי, סחר מקוון, שירותים טכנולוגיים ופיננסיים, תקשורת, שיווק ומוליכים למחצה.

המהלך המסקרן ביותר של סאן בעשור האחרון היה השקת הקרן הגדולה ביותר להשקעה בחברות טכנולוגיה פרטיות, בגובה 100 מיליארד דולר - קרן ויז'ן.

חודשים בודדים לאחר השקת הקרן נשא סאן הרצאה למשקיעי החברה ובה פרס את השקפת עולמו, חזונו עבור סופטבנק ל-30 השנים הבאות, ותחזיותיו לגבי האנושות ל-300 השנים הבאות. תחזיות אלה כוללות "מפץ גדול" של מידע, שלפי סאן צפוי ליצור זן חדש של אנשים: כאלה שיחיו בסינרגיה עם המחשבים, מחוברים ישירות לענן ואחד לשני. במקום לחכות לבואו של העתיד הזה, פועל סאן להפיכתה של סופטבנק לפלטפורמה שתאפשר אותו, וזאת באמצעות שינויים במבנה שלה.

מאז הקמתה גדלה סופטבנק והתרחבה בעיקר בזכות עסקאות רבות של מיזוגים ורכישות. למרות שהאסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה, בעשור האחרון סאן הוביל את החברה להתמקד דווקא בהשקעות. במוקד השינוי נמצאת קרן ויז'ן, המאופיינת בהשקעות ענק בחברות שמשתמשות בטכנולוגיה כדי לבצע מהפכה בשווקים מסורתיים ויכולות להשתלט על שוק שלם, כמו WeWork בנדל"ן, אובר בנסיעות ולמונייד הישראלית בביטוח. סאן עצמו מנהל קשר אישי עם המנכ"לים של החברות בהן הקרן משקיעה. פעמים רבות, במקום להמר על הסוס המנצח - הוא משקיע בחברות רבות שמתחרות ביניהן באותו השוק.

בהרצאה הסביר את השינוי באסטרטגיה של החברה בעשור האחרון - מתאגיד ל"קבוצה סינרגית אסטרטגית" המתאימה למאה ה-21: במקום זן אחד שפועל לאט, מגוון זנים שפועלים במהירות. הדגש הוא על שותפויות, איזון בין ריכוזיות וביזוריות, וסופטבנק דוגלת בניהול אוטונומי והרמוני.

כך גם הבחירה להתמקד בהשקעות, ולא ברכישות ומיזוגים, מתאימה לדגם החברות החדש של המאה ה-21 כפי שרואה אותו סאן. כמו אורגניזם ביולוגי, הוא הצהיר שהאקוסיסטם שיתפתח סביב סופטבנק צפוי לגדול באופן אקספוננציאלי (מעריכי), כך שבעוד 30 שנה הקבוצה תורכב מ-5,000 חברות טכנולוגיה שיספקו פלטפורמות לכל אספקט של החיים האנושיים.

בינתיים האסטרטגיה של סאן עדיין לא הוכיחה את עצמה: WeWork נקלעה באחרונה לקשיים שהובילו למחיקת שווי ההשקעה של סופטבנק בחברה, שעמדה על מיליארדי דולרים רבים. גם חברות פורטפוליו נוספות של החברה מתמודדות עם הפסדים וגלי פיטורים. אבל גם אם סופטבנק עצמה לא תצליח, מודל השקעות העתק של סאן כבר יצר מהפכות בתעשיות רבות.