קטע כלכלי | פודקאסט

למה עיירות הפיתוח מתחילות לפרוח עשרות שנים לאחר הקמתן?

רוצים לתכנן מראש את הכלכלה? לא ילך לכם • המציאות הכלכלית-חברתית גדולה עלינו, וכל תכנון מראש ייכשל במקרה הטוב - או יכפה עלינו מציאות קשה ומגבילה במקרה הרע • האם אפשר לתכנן מראש כלכלה? תשאלו את עיירות הפיתוח שרק עכשיו מתחילות לפרוח • האזינו

ירוחם / צילום: איל יצהר
ירוחם / צילום: איל יצהר

רוצים לתכנן מראש את הכלכלה? מחזיקים בתפיסות מרקסיסטיות או אולי עובדים בעלי רצון טוב בשירות המדינה? לא ילך לכם. המציאות הכלכלית חברתית גדולה עלינו. כל תכנון מראש ייכשל במקרה הטוב - או יכפה עלינו מציאות קשה ומגבילה במקרה הרע.

מכאן עולה השאלה האם אפשר לתכנן מראש כלכלה? שאלה שמזכירה את שאלת העיר העתידית. האם עיר טובה היא עיר שמתגבשת לה בהדרגה, משתנה ומתפתחת - או שרצוי לתכנן אותו מראש.

אבנעזר הווארד, מתכנן ערים אנגלי בן המאה ה-19, רוצה לתכנן את העיר המושלמת; "עיר גנים" הוא קורא לה, והיא הפכה לאחד המודלים לעיר הפיתוח הישראלית; עיר שהגבילה את חיי התושבים שלה ורק עכשיו - עשרות שנים אחרי - מתחילה לפרוח.

פרידריך פון האייק, מההוגים הבולטים של הימין הכלכלי במאה ה-20, מאמין שהכלכלה שלנו מזכירה עיר. לא באמת אפשר לתכנן אותה מתחילה ועד הסוף. הפתרון שלו - שוק חופשי.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית.
ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.