הפריימריז של הדמוקרטים בארה"ב: מי גייס הכי הרבה כסף עד כה, ומי בכלל לא מנסה?

במקום הראשון במידרג התרומות נמצא ברני סנדרס, שהצליח לגייס כ-34.5 מיליון דולר, ובסך-הכול מאז תחילת השנה 96 מיליון דולר מ-5 מיליון תורמים, כשגודל התרומה הממוצעת הוא 18 דולר

אליזבת וורן, ג’ו ביידן וברני סנדרס / צילום: רויטרס
אליזבת וורן, ג’ו ביידן וברני סנדרס / צילום: רויטרס

כמה שבועות לפני הסבב הראשון של הפריימריז באייווה, לא השתנה כמעט הסטטוס-קוו של המתמודדים הדמוקרטים, אך מסתמנת אי-התאמה משמעותית בין גודל התרומות שקיבלו מתומכים לבין מעמדם בסקרים. בדרג ממוצעי הסקרים, השביעייה המובילה היא: ג'ו ביידן (27%), ברנדי סנדרס (19%), הסנאטורית אליזבת וורן (16%), ראש עיריית סאות-בנד (אינדיאנה) לשעבר פיט בוטג'ג' (9%), ראש עיריית ניו-יורק לשעבר מייקל בלומברג (5%), הסנאטורית איימי קלובאצ'ר (4%), והיזם אנדרו ינג (3%).

אך מידרג התרומות (ברבעון האחרון של 2019) מצייר תמונה אחרת. במקום הראשון נמצא סנדרס, שהצליח לגייס כ-34.5 מיליון דולר, ובסך-הכול מאז תחילת השנה 96 מיליון דולר מ-5 מיליון תורמים, כשגודל התרומה הממוצעת הוא 18 דולר.

במקום השני נמצא בוטג'ג', שקיבל 24.7 מיליון דולר. אחריו ביידן, שגייס 22.7 מיליון דולר; ינג גייס 16.5 מיליון דולר; והסנאטורית קלובאצ'ר קיבלה 11.4 מיליון דולר בשלושת החודשים שחלפו. מתמודדים אחרים טרם הודיעו על גובה התרומות שלהם ברבעון שחלף. בלומברג אינו כלול ברשימה מפני שהוא נשען על כספו שלו בלבד ואינו מגייס תרומות.

לשם השוואה: דונלד טראמפ והמפלגה הרפובליקאית הצליחו לגייס 154 מיליון דולר ברבעון שחלף, בכמה ערוצי תרומות.

המשמעות העיקרית מבחינת הנתונים הדמוקרטים היא שסנדרס יוכל להפגין נשימה ארוכה לאורך סבבי הבחירות המקדימות. ראש מטה הבחירות שלו, פאיז שאקיר, אמר, כי "בני מעמד העובדים בארה"ב מוכנים לממן במלואו קמפיין שמתייצב לימינם ושיוצא נגד התאגידים הגדולים ביותר ונגד העשירים".

הוא אולי צודק, אבל עובדה היא שסנדרס אינו יכול להתרומם בסקרים. יש לו בייס נאמן, אך הסנאטור הוותיק אינו מצליח להרחיבו. דמוקרטים רבים, שמבחינתם הדבר החשוב ביותר הוא לטאטא את טראמפ מהבית הלבן ב-2020, ולא חשוב מי יחזיק במטאטא, חוששים שסנדרס יצטייר בקרב אוכלוסיית הבוחרים כשמאלני מדי, בדיוק כמו אליזבת וורן. ביידן נראה בעיני הדמוקרטים, עד עתה לפחות כאופציה בטוחה יותר.

ההפתעה הגדולה ביותר בסוף השבוע היא עלייתו הדרמטית של מייקל בלומברג בסקר שהזמין העיתון "דה היל", שמתמחה בסיקור גבעת הקפיטול. על-פי הסקר, שנערך במדגם ארצי, בלומברג רשם עלייה של 6%, והוא מדורג במקום הרביעי במידרג הסקר, אחרי ביידן במקום הראשון (28%, ירידה של אחוז אחד), סנדרס (16%, עלייה של 3%), וורן (11%, ירידה של 2%). מתחת לבלומברג, במקום החמישי, נמצא בוטג'ג' (6%, ירידה של אחוז אחד).

וורן וסנדרס התריעו באחרונה מפני המגמה שבה מיליארדרים קונים את הבחירות בכספם הפרטי. קרוב לוודאי שבלומברג לא יגיע לבית הלבן, אבל איש לא יוכל למנוע ממנו לבזבז את כספו כאוות נפשו.