איראן | פרשנות

פרשנות: האיראנים מאדירים את המתקפה לטובת הסברה פנימית

באיראן מאדירים את מתקפת הטילים לצרכי פנים ולסיפוק תאוות הנקם, שהובעה בדברי הרהב של בכיריה, אבל מנגד מאותתים בכל דרך אפשרית שבינתיים, לפחות מבחינתם, הסתיים סיבוב המהלומות • פרשנות

בכירי השלטון באיראן בהלוויית קאסם סולימאני / צילום: רויטרס
בכירי השלטון באיראן בהלוויית קאסם סולימאני / צילום: רויטרס

להלן ההודעה שמסר שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, לאחר מתקפת הטילים על הבסיסים האמריקאים השבוע בעיראק: "איראן נקטה פעולה פרופורציונאלית של הגנה עצמית, תחת סעיף 51 של אמנת האו"ם, כשפגעה בבסיס שחימש בפחדנות את המתקפה נגד אזרחינו ובכירינו. איננו מעוניינים בהסלמה או במלחמה, אבל נגן על עצמנו נגד כל תוקפנות".

ייתכן שזה נשמע לכם מוכר. האוזן הישראלית רגילה לשמוע הצהרות דומות בכל סבב עימות ברצועת עזה, לאחר סדרה של ירי רקטות לעבר ישראל בדרך כלל בתגובה לאירוע, כמו הרג מחבלים על הגדר. הדוברים הם בדרך כלל ראשי חמאס או הג'יהאד האיסלמי. הסבטקסט ברור: "אוקי הגבנו, הגבתם, הגבנו. מבחינתנו העניין סגור ואפשר פחות או יותר לחזור לשגרה".

עכשיו בואו נבחן מה קרה באמת וכיצד הציגה זאת ההנהגה האיראנית. לפי הודעה של דובר המטות המשולבים (המטכ"ל האמריקאי), משטח איראן נורו 15 טילים על שני בסיסים אמריקאים בעיראק. בסיס אחד, עין אל-אסאד, ספג עשרה טילים וככל הידוע נגרם נזק, אך אין דיווח על נפגעים. בסיס שני באזור בסרה, ספג טיל אחד, גם שם רק נגרם נזק. ארבעה טילים לא הגיעו ליעדם ("נפלו בשטח פתוח" - לפי קלישאת סבב ישראלית).

באיראן מיהרו להתלהם. אסמאעיל קאאני, מפקד כוח קודס החדש במשמרות המהפכה: "עצמות האמריקאים באזור מתנפצות וצרחותיהם נשמעות באזור כולו".

בשלב זה החלו גם להיזרק מספרים. ערוץ הטלוויזיה המרכזי של איראן הודיע מפי מקורות רשמיים כי לפחות 80 אמריקאים נהרגו בתקיפה. המנהיג הרוחני עלי חמינאי חזר על המספר הזה בנאום מאוחר יותר.

מאוחר יותר נמסרה הודעה רשמית של משמרות המהפיכה: "בתגובה לפשעים של ארה"ב וכנקמה על חיסולו של סולימאני, ביצענו פעולה מוצלחת ששמה 'פעולת השהיד סולימאני', במהלכה לוחמי חיל האוויר של משמרות המהפיכה תקפו את בסיס עין אלאסד בעשרות טילי קרקע-קרקע. אנו מזהירים את ארה''ב כי אם תבצע פעולה כלשהי תהיה לה תגובה מכאיבה יותר".

בהמשך פירט אחד מבכירי ההנהגה האיראנית בכלי התקשורת באיראן: אם ארצות הברית תגיב - יעדי התקיפה הבאים הם דובאי וחיפה. זהו איום על בעלות בריתה של ארצות הברית במפרץ ובמזרח התיכון. אבל גודל האיום מעיד יותר מכל על אי רצון של איראן להיגרר לעימות חריף יותר.

האיום, אם יתממש, משמעו מלחמה כוללת במזרח התיכון, שכן ברור שישראל ארה"ב ובעלות הברית האחרות יגיבו בחריפות רבה. איראן ממש לא רוצה מלחמה כזו. היא מציבה רף גבוה, שמאפשר בעצם לאמריקאים להימנע מתגובה, כדי לא להגיע להסלמה של ממש. 

באיראן מאדירים את מתקפת הטילים לצרכי פנים ולסיפוק תאוות הנקם, שהובעה בדברי הרהב של בכיריה, אבל מנגד מאותתים בכל דרך אפשרית שבינתיים, לפחות מבחינתם, הסתיים סיבוב המהלומות.