תזוזה משמעותית בשוק עריכת הדין: נבות תל-צור עוזב את משרד רם כספי ויוצא לדרך עצמאית

תל-צור, מבכירי הסנגורים בארץ, שייצג בין היתר את אולמרט ונתניהו, עוזב את משרד עורכי הדין רם כספי ושות' אחרי 20 שנה - ויצטרף למשרדם של עוה"ד מירב בר-זיק, טל שפירא ואריאל כפרי שעבדו עמו בעבר • המשרד הממוזג יקרא "תל-צור ושות'"

עו"ד נבות תל-צור. יוצא לדרך עצמאית / צילום: איל יצהר
עו"ד נבות תל-צור. יוצא לדרך עצמאית / צילום: איל יצהר

מעבר משמעותי בשוק עריכת הדין: עו"ד נבות תל-צור, מבכירי הסנגורים בארץ, שייצג בין היתר את ראשי הממשלה אהוד אולמרט ובנימין נתניהו, עוזב את משרד עורכי הדין רם כספי ושות' אחרי 20 שנה ויוצא לדרך עצמאית.

תל-צור, שעמד בראש מחלקת הצווארון הלבן במשרד כספי, מצטרף למשרדם של עורכי הדין מירב בר-זיק, טל שפירא ואריאל כפרי שעבדו עמו בעבר במשרד כספי. שפירא וכפרי גם ייצגו בצוותא עם תל-צור את ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך החקירה נגדו ולפני הליך השימוע שנערך לו.

אל המשרד הממוזג שיוביל תל-צור מצטרפת גם עו"ד ליה גוני, שמגיעה עם תל-צור ממשרד רם כספי. המשרד הממוזג יתמחה בליטיגציה מסחרית מורכבת ועבירות צווארון לבן, וייקרא "תל-צור ושות' וימנה 10 עורכי דין.

בהודעה שהוצאה לתקשורת על המעבר נמסר כי "נבות תל-צור נפרד בהתרגשות מרם כספי והודה לו על הזכות שנפלה בחלקו לעבוד במחיצתו. השניים סיכמו כי שיתוף-הפעולה ביניהם יימשך בעתיד".

תל-צור, שנולד בקיבוץ אפיקים, למד משפטים באוניברסיטת תל-אביב והתמחה בעריכת דין אצל עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ז"ל. הוא עבד כעורך דין במשרד וינרוט וב-1999 הצטרף כשותף בכיר למשרד כספי ושות' ומונה כמנהל המחלקה המטפלת בעבירות צווארון לבן.

לאורך השנים ייצג תל-צור נבחרי ציבור ואנשי עסקים מוכרים, ובהם את שר הפנים אריה דרעי, שאותו הוא מייצג גם היום. דרעי, נזכיר, חשוד בביצוע עבירות מס, מרמה והלבנת הון. תל-צור ייצג את דרעי גם בעבר בעת שדרעי נחקר, נשפט, הורשע בשוחד ונשלח לכלא, בתקופה הראשונה שבה שימש כשר הפנים.

תל-צור ייצג את ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר, שהורשע בשוחד. אחד התיקים המשמעותיים ביותר מבחינתו של תל-צור היה זה שבו הוא נחלץ להגנתו של המנטור שלו לשעבר, עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, כשזה הסתבך בחשד לפלילים.

לקוח בכיר נוסף של תל-צור היה ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, שהואשם בשוחד בתיק פרשת השחיתות ברשות המסים. משפטו של מצא הסתיים בהרשעה של מצא בהסדר טיעון בעבירות של מרמה והפרת אמונים. תל-צור ייצג את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במשפטו בפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בהמשך ייצג תל-צור את איש העסקים, דני דנקנר, שהואשם לצדו של אולמרט במשפט פרשת הולילנד.

בנובמבר 2017 הורשע תל-צור, על-פי הודאתו, בדין משמעתי בביצוע עבירה של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין בשל התנהלותו מול שולה זקן, לשעבר מנהלת לשכתו של אולמרט, בהקשר של משפט הולילנד.

תל-צור הושעה מהעיסוק בעריכת דין למשך שנה, לאחר שהודה כי הוא נפגש עם זקן והמליץ לה שלא לחתום על הסדר טיעון בפרשת הולילנד שבה הואשם אולמרט בקבלת שוחד. זאת, מתוך כוונה לסייע לאינטרס של אולמרט, חברו, ועל אף שבין זקן לאולמרט היה ניגוד אינטרסים באותו עניין.

בהמשך לפגישה הציע תל-צור לזקן, בשמו של אולמרט, כי ראש הממשלה לשעבר יפעל לכך שמקורבים אליו ישלמו לזקן שכר עבודה מוגדל וכן יעניקו לה סיוע כספי למימון סנגור פרטי, במקרה שלא תמשיך להיות מיוצגת על-ידי סנגוריה.

תל-צור חזר לעיסוק פעיל בשיא הכוח לאחר תום תקופת ההשעיה. בנובמבר 2018 הוא הצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה נתניהו והחל להוביל את הצוות. במהלך ייצוגו את נתניהו התגלו ויכוחים בין תל-צור והסנגורים הנוספים לבין היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדבליט, בעיקר סביב העברת חומרי החקירה לפני השימוע.

בתום החקירה, חומרי החקירה בתיקי נתניהו חיכו לסנגורים במשרדי הפרקליטות, אך הסנגורים סירבו לקחת אותם להתחיל להתכונן להליך השימוע לראש הממשלה. זאת, לטענתם, בשל העובדה שנתניהו עדיין לא הסדיר את נושא שכר-טרחתו עמם ולאחר שהם לא לקחו על עצמם את הייצוג בשימוע. בשלב מסוים נשלח שליח מפרקליטות מיסוי וכלכלה עם חומרי החקירה למשרדו של תל-צור אך הוא חזר כלעומת שבא.

"הניסיון להמציא לנו את חומרי החקירה באופן חד-צדדי, חרף ההודעה בכתב ששלחנו כי לא קיבלנו על עצמנו את הליך השימוע, אינו במקומו", מסרו אז תל-צור והסנגורים הנוספים.

במאי 2019, לאחר שנושא שכר-הטרחה לא הוסדר, הפסיק תל-צור לייצג את נתניהו (וכך גם שפירא וכפרי). בסופו של דבר נתניהו יוצג בהליך השימוע בפני היועמ"ש על-ידי עורכי הדין עמית חדד ויוסי אשכנזי.

התיק המשמעותי עבור תל-צור - ייצוג המנטור יעקב וינרוט ז"ל

את הקריירה המשגשגת שלו בנה עו"ד נבות תל-צור בשתי ידיו, אך הוא חייב אותה גם לעו"ד יעקב וינרוט, שבמשרדו התמחה ועשה את שנותיו הראשונות כעורך דין. במהלך שנות ה-2000, כשתל-צור כבר היה עורך דין בכיר ומוכר ועבד במשרד רם כספי ושות', הוא נחלץ להגנתו של הבוס והמנטור.

בינואר 2010 הועמד וינרוט לדין על-ידי המדינה בגין שוחד ועבירות נוספות בשל התנהלותו מול פקיד שומה גוש דן באותו זמן, שוקי ויטה. לפי הנטען אז, וינרוט גבה שכר-טרחה מופחת מויטה, כשהעניק לו ייצוג משפטי בנוגע לעיכוב קידומו ברשות המסים, ובתמורה אישר ויטה, בתפקידו כפקיד שומה דן, הסדרי מס מקלים ללקוחותיו של וינרוט, בהם צ'רנוי וגאידמק - מהם קיבל וינרוט שכר-טרחה בסכום-עתק של כ-30 מיליון שקל.

בסיועו של תל-צור ושל סנגורים בכירים נוספים בתחום הצווארון הלבן, בהם דן שינימן, נוית נגב ודוד ליבאי, וינרוט ניהל קרב משפטי עיקש להוכחת חפותו.

ב-31 באוקטובר 2011 החליט השופט גלעד נויטל לזכות מחמת הספק את וינרוט מכל האישומים נגדו - הן מתן שוחד והן הלבנת הון - בפרשת וינרוט-ויטה (עם זאת, בית המשפט הרשיע את ויטה בשלוש עבירות של מרמה והפרת אמונים). "התמונה הראייתית הכוללת, המורכבת משילוב, איחוד והצלבת כל הראיות, מצביעה על האפשרות הסבירה והחלופית, לפיה הנאשמים לא ביצעו את עבירת השוחד", קבע השופט.

לאחר מותו של וינרוט באוקטובר 2018 ספד לו תל-צור: "יעקב וינרוט, שהיה משפטן מחונן, פילוסוף, מורה הלכה, ידען רב-תחומי ואדם מלא רגש, עיצב עבור דורות של תלמידים את דמות הסנגור האולטימטיבי בעולם המשפט, כתפקיד שהוא לא רק מקצוע אלא שליחות חברתית, להגן על בני אדם מפני כוחן של הרשויות ולהזדהות עם מצוקותיהם". 

ממשרד עורכי הדין רם כספי ושות' נמסר בתגובה: "כספי ושות' מברכת את יקירנו, עו"ד נבות תל-צור, בדרכו החדשה ומאחלת לו מקרב הלב הצלחה רבה. שיתוף-הפעולה הפורה עם נבות בתיקים רבים יימשך. מנהל מחלקת הצווארון הלבן במשרד, עו"ד ירון ליפשס, ימשיך להוביל את המחלקה, בין היתר בתיקי ניירות ערך המשמעותיים במשק ובשורה ארוכה של הליכים פליליים, הליכים מינהליים והסדרי אכיפה".