גולשת נאלצה להתנצל על שיתוף פוסט מכפיש נגד יצחק הרצוג

זאת במסגרת פשרה בתביעת לשון הרע שהגיש יו"ר הסוכנות היהודית נגד שני גולשים בגין טקסט מכפיש ששיתפו בנוגע לו ולאמו אורה

יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, קיבל השבוע התנצלות מפעילה ברשתות החברתיות שחלקה סטטוס נגדו עם הכפשות קשות נגדו ונגד אמו, אורה הרצוג.

הפסיקה העדכנית, הרואה בשיתוף סטטוס או ציוץ טקסט שהוא בר-תביעה, משפיעה באופן מיידי על השיח הפוליטי.

הרצוג הגיש, באמצעות עורכי הדין אמיר טיטונוביץ ואפרת אזולאי, תביעת לשון הרע בסך 360 אלף שקל נגד שני גולשים בגין טקסט שהם חלקו, אך לא היו אלה שכתבו אותו.

פעולת הפצת התכנים המכפישים והשקריים היא אחת מהבעיות הגדולות כיום ברשתות החברתיות ובשיח הציבורי. החשש הוא כמובן מהפצת תכנים במספרים עצומים ובמהירות שיא, כאשר לא ניתן לעתים להתמודד עם התוכן המכפיש, עד כדי שאנשים מתייחסים אליו כאמת. 

על-פי כתב התביעה, שני הגולשים פרסמו בחודשים יוני 2018 ויוני 2019 מידע לפיו הרצוג הוציא לכאורה את אמו, אורה הרצוג בת ה-95, מביתה שבהרצליה לבית אבות, ועבר להתגורר בביתה כדי ליהנות על-ידי כך מכספים המיועדים על-פי החוק לנשיאי מדינת ישראל ואלמנותיהם לאחר פרישתם. עובדות האמת הן שאורה הרצוג, רעייתו של הנשיא השישי חיים הרצוג ז"ל, מתגוררת בביתה הפרטי בהרצליה, ויו"ר הסוכנות הרצוג ממשיך לגור בביתו בתל-אביב עם אשתו ועם בני משפחתו.

אחת הנתבעות החליטה להתפשר ולהסיר את ההכפשות מהרשתות.

פרט מעניין בנוגע להסכמה בין הצדדים נוגע ל"ריפוי" העוולה. אחרי הפצת תכנים במהירות, כפי שעשתה הנתבעת (בהיותה חלק מאותם האנשים שחלקו), היא מחויבת בשלב הזה לנעוץ את נוסח ההתנצלות (Pin) בהבלטה בראש הפיד הפרטי שלה בחשבון הרשתות החברתיות למשך שישה חודשים רצופים. אם היא לא תעמוד בהתחייבות הנ"ל, היא תיאלץ לשלם להרצוג את מלוא סכום התביעה (360 אלף שקל), בתוספת הוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין, כך שהסנקציה עליה עשויה להיות כבדה. הנתבע השני טרם התפשר.

הרצוג מסר אתמול (ב'): "בריוני מקלדת כותבים שקרים בוטים. כשליח ציבור חלה עליי החובה להילחם נגד ההסתה, ההשמצות והפייק ניוז בחברה שלנו".