מסיכות לפנים וחיסונים: המניות שקופצות על רקע התפרצות השפעת

ביונדווקס הישראלית, המנוהלת על ידי רון בבקוב, נובהווקס המפתחת חיסון נגד שפעת שתוצאותיו יפורסמו בקרוב, וחברות נוספות בסין רושמות עליות חדות בצל התפרצות נגיף קורונה

בייג'ינג, סין / צילום: Jason Lee, רויטרס
בייג'ינג, סין / צילום: Jason Lee, רויטרס

החששות מהתפרצות נגיף קורונה בסין הקפיצו את מניותיהן של החברות הקשורות לנושא, בהן חברות המפתחות חיסון לשפעת ואף את מנייתה של יצרנית מסיכות פנים בסין. הווירוס המסתורי ממשפחת קורונה-וירוס, התגלה לראשונה בחודש דצמבר 2019, בסוף השבוע עמד מספר הנדבקים על 62, אך מאז המספרים מטפסים וכבר אובחנו כ-200 אנשים נוספים במחלה. החשש מהתפשטות המחלה גובר בשל חגיגות ראש השנה הסינית השבוע, כאשר מאות מיליוני סינים המטיילים בסין ומחוצה לה עלולים לעודד את הפצת הנגיף. 

מנייתה של חברת ביונדווקס  הישראלית, המנוהלת על ידי רון בבקוב, השלימה אמש זינוק של כ-40% בחודש האחרון. החברה נמצאת בשלב 3 של הניסויים הקליניים במוצר שלה. היא נסחרת בנאסד"ק לאחר שנמחקה מן המסחר בתל-אביב. המימון שקיבלה לאחרונה מ-aMoon, בהיקף של 11 מיליון שקל, יחד עם מימון שקיבלה מהאיחוד האירופאי בהיקף של 24 מיליון אירו, אפשרו לה לצאת לניסוי שתוצאותיו צפויות להתפרסם בסוף 2020. עם זאת, צריך לציין כי חיסון אוניברסלי נגד שפעת נחשב בגדר אחת מפריצות הדרך הגדולות ברפואה, כך שהחוקרים בתחום מגלים סקפטיות עד אשר יוצגו תוצאות כאלו.

מנייתה של נובהווקס (Novavax), העוסקת במחקר, פיתוח ושיווק מוצרים תרופתיים וחיסונים למגוון מטרות טיפוליות, מזנקת בכ-11% בשלב של טרום המסחר בוול סטריט, וזאת לאחר זינוק של 20% ביום המסחר האחרון. לפני פחות משבוע החברה עדכנה על קבלת מסלול מהיר מצד ה-FDA לפיתוח NanoFlu, חיסון נגד שפעת למבוגרים מגיל 65 ומעלה. מדובר במהלך שמזרז את תהליך הבדיקה של התרופה. החלטה זו באה בעקבות אישר ה-FDA למסלול מואץ בתחילת 2019. ה-NanoFlu נמצא כעת במסגרת ניסוי קליני שלב 3 שתוצאות יפורסמו עד סוף הרבעון הנוכחי, אז החברה מקווה שתוכל לפנות במידה והתוצאות יהיו חיוביות לשוק עולמי של 4 מיליארד דולר. 

חברות נוספות שנהנות מהתפרצות הנגיף בסין, הן Generex Biotechnology (סימול: GNBT) שמנייתה קפצה ב-7.5%, מניותיהן של יצרניות התרופות ומסכות הפנים בסין גם כן רשמו היום עליות בהמשך לקפיצה אתמול, כך Jiangsu Sihuan זינקה ב-9.5%, מנייתה של Shandong Lukang Pharmaceutical זינקה בכ-10% בסין, ומניית יצרנית מסכות הפנים Shanghai Dragon הסינית זינקה ביותר מ-10%.