דעה: הנשים החרדיות אינן זקוקות לגברים שידברו בשמן

הפוליטיקה החרדית היא גברית במהותה ובנציגיה, רשימות המפלגות נקיות מנשים, והח"כים החרדים מתכנסים בשתיקה סביב תופעות פסולות, לא מביעים ביקורת, לא מגנים ולא מוקיעים • דעה

נשים חרדיות / צילום: רפי קוץ
נשים חרדיות / צילום: רפי קוץ

כת נוספת נחשפה בירושלים ועמה סיפורי אימה על צעירות חרדיות שמצאו עצמן משועבדות לאיש שרלטן. שרלטן שניצל את סמכותו הרוחנית ומצוקתן של הנשים שבאו למצוא אצלו מחסה. הסיפור הזה מעורר חלחלה, אבל הוא לא היחיד. נשים חרדיות ודתיות הנתונות במצוקה מועדות ליפול לניצול של שרלטנים, שיודעים להשתמש היטב בכוחה של הדת והאמונה שלהן לטובתם ולסיפוק תאוותיהם.

כך מצאו עצמן נשים נופלות ברשתו של הרב ברלנד, שאני מתעקשת לקרוא לו רב למרות חטאיו, כי מעשיו נעשו מתוקף סמכותו הרבנית. כך גם מצאו את עצמן נערות צעירות מנוצלות תחת סמכותה המורתית הרוחנית של מלכה לייפר, שלאחרונה נקבע כי היא כשירה לעמוד לדין ולהיות מוסגרת לרשויות החוק באוסטרליה, שם תישפט.

אם ננסה להבין את החוט המקשר בין התופעות, יש להן אומנם אב רוחני קדמון משותף, אך לא פחות מזה עוגנים פוליטיים של כוח ושררה המאפשרים אותם. מלכה לייפר מצאה מפלט בחיקו החמים של שר הבריאות יעקב ליצמן, שניצל את יכולותיו וקשריו לעכב את הסגרתה לאוסטרליה. הרב ברלנד חוסה בצילם של חברי כנסת ומנהיגים פוליטיים חרדים שזקוקים לו ולקולות חסידיו, ודרכם הוא מטהר את שמו וחוזר ללגיטימציה הציבורית.

התקשורת החרדית משחקת תפקיד רב משמעות במשחק האכזרי הזה, ותמורת אתנן הגון יודעת לטהר כל שרץ בק"ן טעמים. במקרה הטוב התקשורת החרדית פשוט תתעלם ממה שקורה, ולא תדווח דבר תמורת מה שנראה כדמי שתיקה הגונים. במקרה הגרוע יותר, אנשי תקשורת חרדים יתגייסו יחד לציוצים ודיווחים חיוביים המתעלמים מזעקת הנפגעות והנפגעים.

אל תטעו. זהו משחק פוליטי קר וציני' בו הכוח משחק תפקיד עליון ומתעלה על כל שיקול הלכתי ורוחני. חובת הציות לרבנים והכבוד שחרדים רוחשים להם ישמשו כאצטלה. חסרי הכוח הפוליטי, נטולי הקשרים, שורדי ושורדות הפגיעות - כל אלה יישארו בבית להתמודד עם התוצאות ולראות איך הפוגעים והפוגעות זוכים לפרוטקשן וכבוד.

ובמשחק הפוליטי הזה, קולן של נשים מושתק בקביעות. הפוליטיקה החרדית היא גברית במהותה ובנציגיה, רשימות המפלגות נקיות מנשים, חברי כנסת חרדים מתכנסים בשתיקה סביב התופעות הללו, לא מביעים ביקורת, לא מגנים, לא מוקיעים.

אני רוצה ללמד עליהם זכות. אולי הם פשוט לא מודעים לחומרת ההשלכות. קליקות גבריות העסוקות במאבקי כוח נוטות פשוט להתעלם מתופעות זוטרות כמו אלימות במשפחה, פגיעות מיניות, פגיעה בתנאי שכר, בריאות וכל מה שנתפס כנושאים "נשיים". מה תרצו מהם, אין אפילו רבע אישה בסביבתם.

אני רוצה לקוות שהם פשוט סובלים מעיוורון חברתי ולא חוטאים במודע. ופה נשאלת השאלה לגבי הרשויות, המדינה. זו שמתיימרת להיות הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, זו שנותנת חותמת הכשר למפלגות רבות-כוח הנעדרות מנשים במכוון ובמודע. זו שלא אכפת לה שקולו של מחצית הציבור החרדי לא מגיע כלל לשולחנות מקבלי ההחלטות הארציים והעירוניים. זו שמחוקקיה כרתו ברית דמים עם המדירים והמשתיקים.

האם תוכל המדינה להמשיך ולרחוץ בניקיון-כפיה, או שמישהו יתחיל לקחת אחריות? תנועת "נבחרות" פועלת למען מודעות לזכויות נשים בחברה החרדית ושינוי מדיניות סביב סוגיית אי-הייצוג ומכשירה נשים חרדיות למנהיגות ציבורית ופוליטית. 

הכותבת היא מנכ"לית "נבחרות" - תנועה חרדית פמיניסטית להכשרת מנהיגות נשית