רמ"י ביטלה מכרזי קרקעות למאות דירות באור עקיבא

הסיבה: מחלוקת סביב טיהור השפכים בשכונה שעלולה לעצור בנייה של כ-2,200 דירות נוספות ביישוב

בניינים חדשים באור עקיבא (הבניינים לא קשורים למדובר בכתבה) /  צילום: איל יצהר
בניינים חדשים באור עקיבא (הבניינים לא קשורים למדובר בכתבה) / צילום: איל יצהר

תוכנית לבניית מאות דירות באור עקיבא חוזרת עמוק למגירה, ולא ברור אם היא תתממש בשנים הקרובות. זאת בשל מחלוקת בנוגע לטיהור השפכים בשכונה המתוכננת. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים ביטלה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרזי מקרקעין לבניית 657 דירות ביישוב, כשברקע מחלוקת חריפה שהגיעה עד לבית המשפט סביב סוגיית תשתית השפכים. המחלוקת אף מעלה סימני שאלה בנוגע למימוש בנייתן של 2,200 דירות בקרקעות ששווקו ביישוב ב-2018.

אור עקיבא, שממוקמת ממזרח לקיסריה, מתפתחת בקצב מואץ בשנים האחרונות. נכון להיום מתגוררים בה כ-19 אלף תושבים, אך מספרם צפוי לגדול עוד. מתחילת 2018 שווקו בהצלחה בעיר קרקעות לבניית כ-2,200 דירות. בשנה האחרונה יצאו ברמ"י במכרזי קרקעות נוספים לבניית 657 דירות נוספות.

המשמעות של גידול כה דרמטי במספר תושבי העיר דרש, בין היתר, הסדרה חדשה של הסדרי השפכים הסביבתיים, שמנוקזים מהיישוב למכון טיהור שפכים (מט"ש) חדרה. מדובר במכון שמספק שירות לרשויות רבות ובהן חדרה, פרדס חנה-כרכור, קיסריה ועוד, שגם בהם יש בנייה מואצת.

בבואם לפרסם את מכרזי המקרקעין החדשים, הניחו ברמ"י כי המט"ש האזורי יוגדל או שחלקה של אור עקיבא בו יוגדל. ואולם הדבר לא קרה. לאחרונה עתרה לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה, חברת אלמוג ב.ז, שזכתה במכרז המקרקעין ביישוב ב-2018, ושניגשה גם למכרזים שהתקיימו בשנה שעברה. העתירה שהופנתה נגד רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון, מבקשת לבטל את המכרז הנוכחי, תוך שהיא חושפת את המצוקה בשכונה כולה. לטענתם אין אפשרות להוציא היתרי בנייה היות ומכון הטיהור לא ערוך לקבל את השפכים מהאזור.

לטענת החברה, שיוצגה על ידי עו"ד גיל חגי ועו"ד גיא לייכטר ממשרד ש. פרידמן ושות', רק בנובמבר האחרון נאמר להם על ידי הרשויות כי, "כבר כיום - עוד בטרם הונחה אבן הפינה ליחידת הדיור הראשונה בשכונה מכוח המכרז הקודם... צינורות ההולכה הקיימים בשכונה פועלים בתפוקה מקסימלית. על כן לא ניתן להוסיף אף לא יחידת דיור אחת עקב חוסר יכולתם להתמודד עם היקף שפכים נוסף". החברה הציגה כאסמכתא פרוטוקול של ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אור עקיבא, שבו אמר דברים ברוח זו מנכ"ל החברה לטיפול והשבת מי ביוב נחל חדרה, המפעילה את המט"ש. גורמים אחרים טוענים כי אין המדובר בחוסר קיבולת, אלא באי הסכמה לגבי נוסחת החלוקה בשימוש במכון בין הרשויות השונות.

בדצמבר האחרון התקיים בבית המשפט דיון בבקשת החברה, שבמהלכו החליט השופט אברהם אליקים, כי הליך קבלת ההצעות במכרז יושלם עד המועד האחרון להגשת ההצעות, אולם המעטפות, ככל שיהיו, לא ייפתחו עד לאחר הכרעה בעתירה. כלל המעטפות אשר יהיו בתיבת המכרזים עד למועד סגירת המכרז יטופלו על ידי הפרקליטות רק לצורך בירור זהות המציעים אשר יצורפו אף הם כמשיבים בעתירה. ל"גלובס" נודע כי ברמ"י ערכו באחרונה בירור לגבי הסוגיה, והגיעו למסקנה שבמצב הנוכחי, כל עוד אין ממשלת קבע שתנחה את הרשויות הרלבנטיות באשר לפעילות המט"ש האזורי, לא ניתן לקדם את הפתרון למחלוקת, והחליטו לבטל את המכרז.
מרמ"י נמסר בתגובה: "בעקבות ההליך המשפטי והקשיים שעלו בקשר עם המכרז, הוחלט לבטלו לעת עתה. לכשתוסר אי הבהירות תיבדק האפשרות לפרסמו מחדש".