דעה: פסטיבל נעמה יששכר - אין גבול לניצול הציני של ראש הממשלה

השיקולים של נתניהו, המצוי בתסבוכת משפטית ופוליטית רגע לפני הבחירות, אינם ענייניים - הכול עניין של עיתוי • מתחת לפני השטח, רה"מ מבזה שוב את מערכת המשפט ומשדר מסר סמוי אשר עלול לפגוע בנחיצותה

בנימין ושרה נתניהו פוגשים את יפה ונעמה יששכר בשדה התעופה במוסקבה / צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין ושרה נתניהו פוגשים את יפה ונעמה יששכר בשדה התעופה במוסקבה / צילום: קובי גדעון, לע"מ

לרוב אינני משביתת שמחות, אבל בעניין פסטיבל שחרורה של נעמה יששכר אני מודאגת מנושא המסרים הסמויים (או אולי גלויים לחלוטין) המועברים לכולנו.

ראש ממשלה בנימין נתניהו המצוי בתסבוכת משפטית ופוליטית מתגייס לחילוצה של צעירה שביצעה עבירה פלילית על אדמת מדינה זרה. ידע כל ישראלי שעבר עבירה בחו"ל, כי אם יתזמן את מעשיו בסמוך למערכת בחירות (המתרחשת פה אחת לכמה חודשים), ייתכן שייצא פטור בכמעט ולא כלום. הכול תלוי כמובן באינטרס הפוליטי של ראש הממשלה.

שאלו את עצמכם כמה ישראלים מרצים עונשי מאסר או אף ממתינים לבירור דינם בבתי כלא ברחבי העולם בגין עבירות דומות? רבים. וכמה פעמים ראינו את מדינת ישראל בהובלת ראש ממשלתה נזעקת ומתגייסת לנוכח העוולות המשפטיות ופועלת לשחרורם? לא ראינו.

גם לא ראינו את ראש הממשלה נזעק ומתגייס לטובת אנשים נורמטיביים כנעמה, אשר נתפסים פה בארץ עם כמויות סמים דומות, נשפטים ונידונים לעונשים כאלה ואחרים. אפילו ליוזמה החרישית של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בעניין מדיניות אי-ההפללה בעבירות סמים קלות לא ראינו את ראש הממשלה מתגייס במלוא כובד משקלו.

השיקולים כאמור אינם ענייניים - אלא פוליטיים בלבד. הכול עניין של עיתוי, של טיימינג נכון. 

בדרך לישראל: נעמה יששכר עלתה על המטוס ארצה לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה

אין זה ויכוח על חומרת העונש והאם משך מאסרה של יששכר הולם את מעשה העבירה, ואף לא שאלה של משפט הוגן. אין חולק כי הטיעונים המשפטיים רבים ובעלי משמעות, ויכול מאוד להיות שנעמה שימשה כקלף מיקוח בין ישראל ורוסיה. אך הדבר כלל לא בא לידי ביטוי במקרה זה.

אדם המואשם בעבירות שלא ביצע, מוכיח את חפותו בבית המשפט. אדם שנענש בחומרה יתירה בגין מעשיו, משתמש בזכותו לקבלת המתקת עונשו בכלים המשפטיים המקובלים. לא במקרה הזה.

כל כובד המשקל בהתגייסותו של ראש הממשלה, והמוטיבציה להתגייסות זו, מקורם בגיוס קולות כתעמולת בחירות. האינטרס הפוליטי ברור, אך יש בכך גם הרבה מעבר - ערך מוסף סמוי בעבור ראש הממשלה. נתניהו בוחר להחזיר את יששכר ארצה במטוסו - כבוד השמור למנהיגים, שבויים, חיילים או גיבורים מסוג אחר. גם בכך יש אמירה מבחינתו של ראש הממשלה. 

בנימין ושרה נתניהו פוגשים את יפה ונעמה יששכר/ צילום: קובי גדעון, לע"מ
 בנימין ושרה נתניהו פוגשים את יפה ונעמה יששכר/ צילום: קובי גדעון, לע"מ

מתחת לפני השטח, ראש הממשלה נתניהו מבזה שוב, כהרגלו, את מערכת המשפט. זהו המסר הסמוי. הטיעונים המשפטיים זניחים, אינם משפיעים - ולכן אינם רלוונטיים. כל שמשפיע הוא התרגיל הפוליטי. הסחר באינטרסים. אין אמת, אין משפט - יש פוליטיקה.

הסכנה במסרים סמויים הנוגסים במערכת המשפט ומערערים את אמון הציבור בה, היא סכנה ממשית. ציבור אשר אינו סר למורתו של החוק, מוביל אט-אט לאנרכיה. הדברים נשמעים קיצוניים ומופרכים, אך הם פה מעבר לפינה. מערכת המשפט חבולה ופצועה, בכל הנוגע לאמון הציבור בה ולאופן שבו נתפסים נחיצותה ותפקודה.

נראה כי פרשת נעמה יששכר, אף אם לא בכוונה ישירה לעשות כן, מוסיפה מכה קלה בכנפי מערכת המשפט. הפרשה משדרת מסר סמוי אשר עלול לפגוע בנחיצותה ובאמון הציבור במערכת זו. כללי המשחק השתנו - מעביר ראש הממשלה את המסר - והמערכת המשפטית לא הפנימה. אין עוד צורך בגינוניה. הפוליטיקה היא המכריעה. 

הכותבת היא קצינת חקירות לשעבר וסנגורית שותפה במשרד עורכי הדין אלעד-בן ישי