אובר עוד לא כאן, אבל הרגולטרים כבר מתכוננים: רשות התחרות מקדמת הטבות מיסוי לנהגים בתחבורה שיתופית

ראש רשות התחרות מיכל הלפרין ומנהל רשות המסים ערן יעקב נפגשו כדי לדון במיסוי תחבורה שיתופית • הלפרין תומכת בפטור ממס על נהגים שמבצעים נסיעות • גורם ברשות המסים: "הנהגים הללו אינם שונים מבעלי עסק אחר. אין הצדקה עניינית או מוסרית לפטור דווקא אותם ממס"

מנהל רשות המסים ערן יעקב וראש רשות התחרות מיכל הלפרין / צילומים: תמר מצפי, כדיה לוי; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
מנהל רשות המסים ערן יעקב וראש רשות התחרות מיכל הלפרין / צילומים: תמר מצפי, כדיה לוי; עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות שמובילה מיכל הלפרין ורשות המסים שמנהל ערן יעקב מנהלות בימים אלה דיונים לגבי מיסוי הכנסות מיוזמות תחבורה שיתופית. כך נודע ל"גלובס".

במסגרת הדיונים הציעה ראשת רשות התחרות לקדם מהלך של הענקת פטור ממס על הכנסות של נהגים שמבצעים נסיעות שיתופית, עד גובה הכנסה מסוים ובכפוף לתנאים שונים. למנהל רשות המסים, ערן יעקב, יש גישה אחרת לנושא, שעיקרה מיסוי מלא על הכנסות הנהגים השיתופיים, ופתרון כולל למיסוי ההכנסות מ"כלכלת החלטורה" (Gig Economy). נציין שהנושא יקודם רק לאחר הקמת ממשלה חדשה.

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי יעקב נפגש עם הלפרין בשבוע שעבר, על מנת לדון במיסוי הנסיעות השיתופיות. במהלך הפגישה אמר יעקב כי סלילת הדרך לתחבורה השיתופית בארץ לא יכולה לבוא על חשבון גביית המס המלא מנהגים שהופכים למסיעים מקצועיים-עסקיים.

קצת רקע: המונח תחבורה שיתופית מתייחס בעיקר לשני מצבים: הראשון - מצב שבו נהג הופך את רכבו למעין מונית, וגובה תשלום בעבור נסיעות שהוא עושה במיוחד עבור נוסע מסוים, בדומה לפורמט של אובר בחו"ל; במצב השני בעל רכב שמתכנן נסיעה מזמין לרכבו נוסעים נוספים באותו כיוון, ומבקש מהם להשתתף, באופן סמלי, בהוצאות הנסיעה. הפורמט השני זמין במסגרת שירותי קארפול של האפליקציות ווייז ומוביט. מדובר בהסעות "על הדרך" בתמורה להשתתפות בעלויות הדלק.

מאז מינויה לתפקיד, בראשית 2016, הכריזה הלפרין, כי אחת האג'נדות המרכזיות שלה היא קידום התחרות בתחום התחבורה הציבורית, בעיקר על ידי סלילת הדרך עבור אפליקציות שמציעות שירותי תחבורה שיתופית. בשנים האחרונות הכריזה הלפרין מעל כל במה - בכנסת, בימי עיון, בכנסים ובניירות עמדה ובדוחות של הרשות - כי טובת הצרכן בישראל מחייבת פתיחת השוק לתחבורה שיתופית, הסרת חסמים העומדים בפני הטמעת אמצעי תחבורה שיתופית והפחתת נטל הרגולציה הקיים על המוניות המסורתיות, עד למינימום ההכרחי.

ב-2017 פרסמה רשות התחרות דוח בנושא התחבורה המשותפת להערות הציבור. בדוח הומלץ למשרד ראש הממשלה, למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולמשרד האוצר, לפעול להסרת חסמים שמונעים לטענת רשות התחרות שימוש רחב יותר בתחבורה ציבורית.

בדוח נכתב כי "האסדרה הנוהגת בתחום שירותי התחבורה מגבילה את כמות ומגוון שירותי התחבורה, ופוגעת בתחרות בענף", וכי "הגבלת התחרות פוגעת בנוסעים בכמה מישורים - עלות התחבורה גבוהה יותר, ובנוסף, הזמינות, איכות ומגוון השירותים המוצעים מצטמצמים. לרבים מהנוסעים אין ברירה אלא לכלות זמן רב בנסיעה בדרכים עמוסות ופקוקות, תוך הוצאה כספית בלתי מבוטלת. אחרים, אשר שירותי התחבורה הציבורית באזורם מתאפיינים בתדירות נמוכה ובקישור למספר יעדים מצומצם, ואשר אין ידם משגת רכב פרטי, עלולים למצוא עצמם מוותרים על עבודה במקומות מרוחקים, יציאה לקניות או למקומות בילוי שאינם סמוכים למקום מגוריהם. מעבר למטרד האישי, היעדר שירותי תחבורה מתקדמים פוגע גם במשק: החל מפגיעה קשה בתוצר בשל אובדן שעות עבודה וכלה בהגברת זיהום האוויר".

"לא צריך פטור ממס"

במקביל, גם מנהל רשות המסים, ערן יעקב, דיבר בשנים האחרונות לא מעט על הכלכלה השיתופית, ובתוכה התחבורה השיתופית. זווית הראייה של יעקב שונה מזאת של רשות התחרות ומתייחסת, מטבע הדברים, להיבטי המיסוי של התופעה. את יעקב מטרידה השאלה איך ימוסו הרווחים שעושים אנשים פרטיים שמחליטים להגדיל את הכנסותיהם באמצעות "כלכלת החלטורה".

לאחרונה החליטה גם ראשת התחרות לבחון את הזווית של מיסוי התחבורה השיתופית, ובעיקר לבחון את השאלה האם היבטי מס מהווים חסם בפני גורמים שרוצים לפעול בתחום.

הלפרין הקימה ועדה שבחנה את החסמים שעומדים בפני התחבורה השיתופית בישראל. אחת המסקנות של הוועדה היא שאחד החסמים המונעים מהחברות המפעילות תחבורה שיתופית להיכנס לישראל קשור למס. רשות התחרות אף גיבשה המלצה איך ניתן להסיר את חסם המס. לגישת רשות התחרות, כיוון שבמקרים רבים אין לנהגים הפועלים בתחום הכנסות גבוהות, ויש גם הוצאות שעל פי חוקי המס יותרו בניכוי אם הרשות תגבה מס מהנהגים, הדרך הנכונה לפתוח את התחום היא הענקת פטור ממס לנהגים בכפוף לתנאים שונים - למשל תקרת הכנסה או מספר נסיעות בחודש. ההצעה הזאת הועלתה בפגישה שנערכה בין מנהל רשות המסים לראשת רשות התחרות, אך מנהל רשות המסים התנגד לה.

לדברי גורמים בשתי הרשויות, בין יעקב לבין הלפרין יש שותפות מחשבה לגבי הצורך לאפשר את הנסיעות השיתופית, כתפיסה, אך ההבדל בין הגישות סובב סביב שאלת המיסוי. מכיוון שיעקב אמון על עולם המס, הגישה שלו היא הגישה הרלוונטית לעולם זה - והיא שוללת הענקת פטור לנהגים הפועלים בזירת הנסיעות השיתופיות.

לדברי גורם ברשות המסים, "הלפרין הגיעה כדי להתייעץ על הרעיונות שעלו ברשות התחרות, בהם הפטור ממס, אך הוסבר כי לא ניתן לתת פטור ממס לנהגים שהופכים את הנסיעות הללו לעסק. ברשות סבורים כי הנהגים הללו אינם שונים מכל בעלי עסק אחר, שמשתכרים ומשלמים מס ואין כל הצדקה עניינית או מוסרית לפטור דווקא אותם ממס".

לדברי אותו גורם, "אותו אדם שעושה נסיעה שיתופית יכול להיות שהוא מרוויח 20 אלף שקל ברוטו בחודש, כי יש לו עוד מקצוע, והנסיעות השיתופיות זו תוספת להכנסות קיימות. זה עוד עסק שלו, בנוסף לדיי ג'וב. למה שלא ניתן פטור עד הכנסות מסוימות גם לקוסמטיקאיות או לאינסטלטורים? למה לא לתת פטור ממע"מ למשל על תרופות מצילות חיים? יש מקומות שבהם לפטור ממס יש הצדקה מוסרית ואנחנו בכל זאת לא יכולים לתת את הפטור, כי עולם המס הוא לא הפתרון לכל הבעיות במדינה. יש פתרונות אחרים שלא קשורים לעולם המס, כמו הכנסת תרופות לסל הבריאות ופתרונות נוספים. יש פטורים יותר חשובים ויותר ערכיים מהפטור הזה, אבל המדינה צריכה להירתם לפתור את הבעיות הללו במישורים שהם לא מישורי המס. גם בתחבורה השיתופית לא צריך לתת פטור ממס".

הגורם הוסיף כי "הלפרין מדברת על קידום התחבורה הציבורית לא מעט זמן. היא ביקשה את עזרת רשות המסים בעניין הזה, לגבש פתרון שייתן מענה לתחבורה השיתופית, אבל עולם המס הוא לא חזות הכול ולא ניתן לעשות בו מניפולציות שלא תואמות את כללי המס. רשות התחרות לא אמונה על עולם המס, ולכן הם לא שוקלים את כלל השיקולים בהקשר הזה. ברשות המסים כן שוקלים".

מעבר לכך, יעקב ידוע כמי שמעוניין לבטל את הפטורים הקיימים בחוקי המס, והרעיון לתת פטור לתחבורה השיתופית לא עולה בקנה אחד עם האג'נדה שלו. יעקב הצהיר לא פעם על כוונתו לפעול לביטול הפטור ממס על השכרות דירות מגורים, ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות ועוד. "החסם לתחבורה שיתופית הוא לא חסם מס. מסים זה חסם רק למי שרוצה להעלים מס, והפתרון הוא לא בלתת פטורים ממס", אומר הגורם ברשות.

פתרון גנרי לכלכלה השיתופית

אז מה מנהל רשות המסים מתכנן לעשות? בתקופה האחרונה מדבר יעקב לא מעט על מיסוי ההכנסות מהכלכלה הדיגיטלית וכלכלת החלטורות, ומבהיר כי ברשות המסים מגבשים פתרון כולל, כזה שצריך לעבור בחקיקה, כדי להסדיר את אופן גביית המס מהשחקנים בתחומים אלה. אחד הפתרונות המרכזיים שיעקב מדבר עליהם הוא ניכוי מס במקור מהחברות, האפליקציות והאתרים המעניקים את השירותים.

הפתרון הזה אמור לחול על Airbnb ואתרים שמאפשרים השכרת דירות לטווח קצר כתחליף לאירוח בבית מלון, ובאותה מידה גם על אפליקציות כמו ווייז ומוביט שמחברות בין נהגים לבין טרמפיסטים.

ניכוי מס במקור יאפשר לגבות מס מהנהגים בזירה השיתופית, באופן אוטומטי, דרך האתרים והאפליקציות שמהם הוזמן השירות, על פי אותו מנגנון של ניכוי מס הכנסה ממשכורות של שכירים או מס רווחי הון משוק ההון. בדרך זו, הסכום שישולם לנהגים יהיה התשלום שנגבה מהנוסע, לאחר שכבר נוכה המס.

עם זאת, במסגרת הדיונים בנוגע לתחבורה השיתופית שוקלים ברשות המסים קביעת רף ממנו יתחילו לגבות את המס. ברשות המסים לא מעוניינים לתפוס את הנהגים הפרטיים שעושים נסיעה שיתופית בעלת אופי פרטי, למשל מסיעים חברים לעבודה שמשתתפים בהוצאות הדלק.

ברשות מבקשים ללכוד ברשת המס את הנהגים שהפכו את הנסיעות השיתופיות לעסק. ברשות שוקלים להוציא מהכלל את העולם הפרטי באמצעות קביעת מבחנים או כללים לגבי מתי הנסיעות הופכות לעסק, בדומה למבחנים הנהוגים בנוגע להשכרת דירות פרטיות.

לדברי גורם ברשות, "זה לא מעניין אותנו שאדם עושה נסיעה פעם בהרבה זמן או מסיע חבר לעבודה ומקבל סכום מזערי של השתתפות בהוצאות. מעניין אותנו כשזה מגיע לידי עסק. זה נכון לכל הפעילות בכלכלה השיתופית. אנחנו נגבש פתרון גנרי שיכלול את כל האתגרים של מיסוי ההכנסות מהכלכלה השיתופית".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "גביית תשלום בתמורה להסעה, הגם שנעשית במסגרת פלטפורמה שיתופית, איננה משנה את המהות הכלכלית והמהות לצורכי מס - בדיוק כפי שהשכרת דירה באמצעות פלטפורמה שיתופית איננה פטורה ממס. כמובן שיש לקחת בחשבון את ההוצאות, ואף ייתכן כי במקרים מסוימים כדוגמת נסיעה שיתופית הרי שלא יהא בסופו של יום חיוב במס.

"לאור האמור, נושא גביית מס אמת, שוויון בגבייתו ואי-העדפת שירות כזה או אחר לצורכי מס הם בראש מעייניה של רשות המסים. משכך, רשות המסים פועלת זה מכבר ובשיתוף שאר המשרדים הנוגעים בדבר, לרבות בשיח מול רשות התחרות, במציאת פתרונות להתמודדות עם הכלכלה השיתופית, תוך בחינה של החסמים האמיתיים לכך. 

"עמדתנו היא כי החסם, ככל שישנו, אינו עצם חבות מס, אלא הממשק מול רשות המסים בנושא. ולכן, ברשות עמלים על מציאת פתרונות תפעוליים לנושא אשר יהיו מתאימים לכלל הכלכלה השיתופית, זאת על מנת להפחית חיכוך מול ציבור המשתמשים בכלכלה שיתופית מחד, ולגביית מס אמת ואי עיוות מדיניות המס ושוויונותו מאידך. המלצות כאמור יוגשו לשר האוצר עת תוקם ממשלה.

"חשוב לציין כי אמירה שתשלום מס מהווה חסם אינה עומדת לבדה שכן אחריותנו ומחויבותנו כלפי ציבור משלמי המסים לייצר שוויוניות והיעדר אפליה, ובטח שלא הענקת פטור גורף תגרום לכך".

מרשות התחרות נמסר בתגובה: "מדובר בשיח פנים ממשלתי, ואנחנו לא מגיבים על דברים שנאמרים בתוך הממשלה".