ולפעמים החגיגה מתקלקלת: הדמוקרטים הציגו פארסה שהסתיימה במפח נפש

יריית הפתיחה של ההצבעה הדמוקרטית טפחה לבכירי המפלגה בפנים: אי-סדרים באפליקציית הדיווחים, ספירות לא ברורות, דיווחים תמוהים והמון שידורים חיים מבולבלים שרק הגבירו את הפארסה • ההתחלה דווקא הייתה מופלאה • טל שניידר עם הקולות מהשטח - יומן בחירות 

קאוקס באיווה ביום שני. תושבי השכונה נצמדו לשלטי המועמדים וניסו לשכנע אחרים להצטרף אליהם / צילום: טל שניידר, גלובס
קאוקס באיווה ביום שני. תושבי השכונה נצמדו לשלטי המועמדים וניסו לשכנע אחרים להצטרף אליהם / צילום: טל שניידר, גלובס

איווה סיטי. אחרי שנה של התרוצצויות במחוזות הכפריים והמרוחקים של מדינת איווה, חודשים של הכנה, אלפי כלי תקשורת מכל העולם שמשננים את כללי ההצבעה המוזרים וראיונות עם אינספור תושבים מאיווה - ברגע האמת, המפלגה הדמוקרטית פישלה ובגדול. בשני בלילה, בשעה 22:00, שעון מקומי, התיישבו המכורים לפוליטיקה ברחבי ארה"ב אל מול המסכים כדי ללמוד על התוצאות של הצבעת 'אסיפות העיר', הקאוקסס המפורסמים, ופניהם הושבו ריקם. כל ארה"ב ורבים ברחבי העולם נשאו עיניים לשיטת ההצבעה המסורתית המוזרה והפנימו שעבר זמנה.

עבור אנשי איווה, המקומיים, האכזבה הייתה גדולה שבעתיים. במשך חודשים הם התכוננו לרגע הזה. זו לא רק גאווה מקומית לספר לשכנים ולחברים על כל הפוליטיקאים שהם פגשו פנים אל פנים, אלא בעיקר מקור הכנסה עצום למדינה החקלאית כפרית הזו. במשך שנה לפני האירוע, המועמדים מזרימים כסף באמצעות פרסום מסיבי, שכירת פעילים מקומיים, סוקרים, משרדים. המוני המבקרים המציפים את איווה, גם בערים כפריות ומרוחקות, סועדים בבתי הקפה, לנים בבתי המלון ומשתמשים בשירותי המדינה. אם מישהו במפלגה הדמוקרטית יעלה על דעתו ליטול מאיווה את הבכורה - זו תהיה מכה מתחת לחגורה.

אבל ביום שני החשוב, יריית הפתיחה של ההצבעה הדמוקרטית טפחה לבכירי המפלגה בפנים. אי-סדרים באפליקציית הדיווחים, חוסר יכולת של ראשי המחוזות להשתמש ולדווח הלאה על התוצאות המקומיות, גרמו לחששות בצמרת המפלגה שהמספרים יצאו לא מדויקים ולכן הורה מי שהורה שם על ספירה נוספת וביצוע בדיקות פנימיות. לרגע זה היה נשמע כמעט-ישראלי ומאוד לא אמריקאי.

באולפני החדשות המובילים הוכנו משדרים מיוחדים. כל הצוותים של מגישי-הסלב הוטסו לעיר הבירה דה-מוין והמתינו באולפנים הנוצצים, אך לא נותר להם על מה לשוחח ואת מה לפרשן. העיכוב בפרסום התוצאות במדינה הראשונה שמצביעה בפריימריז ב-2020 הפכה מרגע לרגע למבוכה גדולה יותר. בחוף המזרחי כבר תקתק השעון חצות ואמריקאים מזמן ישנים את שנתם. אפילו המועמדים המובילים - סנדרס, וורן, בוטיג'ג', ביידן וקלובאשר - קיפלו את העניינים באיווה ונעו לבתי המלון כדי להספיק לחטוף שינה ולהמריא בשעות הבוקר, מי לניו המפשיר המדינה הבאה ומי לוושינגטון הבירה להאזין ביום שלישי לנאום השנתי על מצב האומה.

ההצבעה בניחותא

ערב ההצבעה באיווה התנהל בניחותא עד אותו הרגע. במבנה של הבריכה הציבורית, אשר במרכז מרסר בעיר איווה סיטי, התרכזו מאות אנשים. מזג האוויר, ביומיים שקדמו להצבעה האיר פנים. גם בערב עצמו, הטמפ' לא נפלו אל מתחת לאפס, לא שקור כלבים היה מרתיע כאן מישהו, הם הרי רגילים.

אל אולם המבואה של הבריכה המקורה נכנסו מעל ל-500 מתושבי השכונה. חבורה די הומוגנית, ללא שחורים, היספניים או אסייאתים. כמעט כולם היו לבנים. יחד עם זאת, על הבמה ניצבה מתורגמנית לשפה הספרדית וכל משפט שנאמר על ידי מנהל ההצבעה, תורגם מיד לספרדית. המצביעים נראו כאנשי מעמד ביניים, מי שלרוב מרגישים מרוחקים ממרכזי הכוח של ארה"ב. פגשנו שם אחים ואחיות בבגדי בית החולים, מורות מבית הספר הסמוך, פנסיונרים וגם צעירים בני 18.

סו-אלן, מורה לכיתות הנמוכות שתפקידה הוא לחזק כישורי חשבון בגיל הצעיר, הגיעה לקאוקס עם בנה הבכור מקס. עבור הנער, זו השתתפות ראשונה באסיפה כזו. הוא סיפר, כיצד לבו נטה לג'ו ביידן, אבל אחרי שהלך לשמוע אותו (פעמיים) באירועים פוליטיים, הוא הגיע למסקנה שמשהו שם לא מתחבר וצריך לעבור הלאה. אביו, שניצב לידנו אמר שהמפלגה הדמוקרטית צריכה שלא לחזור על הטעות של 2016, כלומר אותה ההליכה עם מועמדת הממסד המנוסה והמחוברת, הילרי קלינטון, שאיכזבה את כולם בקלפיות. המשפחה כולה התייצבה מאחורי פיט בוטיג'ג', מועמד צעיר ואלמוני. "אנחנו מודעים לכך שיהיה לו קשה לנצח, כי הוא פחות מוכר, ולכן בסיבוב שני, נעביר את התמיכה שלנו, לסנטורית קלובאשר. היא מוצאת חן בעיננו, מחוברת למדינות המיד-ווסט".

סו־אלן ובנה מקס שהחליט לא להצביע לביידן אחרי שהלך לשני אירועים שלו / צילום: טל שניידר, גלובס
 סו־אלן ובנה מקס שהחליט לא להצביע לביידן אחרי שהלך לשני אירועים שלו / צילום: טל שניידר, גלובס

האמא, סו-אלן סיפרה לנו ששיטת ההצבעה הזו, באסיפת עיר, לא נוחה לה. "העובדה שהכל גלוי לעיני השכנים, זה לא הכי נעים לי. אני מורה בבית ספר יסודי ואני עובדת עם משפחות מכל הרקעים הפוליטיים ואני לא רוצה שהתפיסות הפוליטיות שלי ישפיעו על ההורים והילדים. חלק מן ההורים של הילדים בכיתות שלי נמצאים פה הערב. ההורים הרפובליקנים לא כאן באסיפה אבל הם בטח יודעים שאני פה. אצלנו המורים בשירות הציבור נוהגים לשמור את הדעות הפוליטיות לעצמם. מצד שני, אני אוהבת את המעמד של איווה וכך שכולנו יכולים להיפגש עם כל המועמדים לפני ההצבעה".

מחיאות כפיים לעיתונאים

מנהל הקאוקס בבריכת מרסר, פתח את המפגש בבקשה נרגשת מן הנוכחים: "אני יודע שיש לכם חילוקי דעות, ושכל אחד מכם תומך במועמד משלו. חלקכם התנדבתם במשך שבועות ארוכים. ואתם יודעים, שלא כולם יצאו מפה מנצחים", הוא אמר, "אבל תזכרו שכולנו דמוקרטים, וצריכים לעבוד ביחד כדי לנצח בנובמבר, אז אין לי כאן זמר מקצועי, אבל אנחנו נסתדר עם קולתנו ובואו נפתח ביחד את המפגש הזה בשירת ההמנון".

בהמשך, אותו מנהל ביקש מכל מי שיושב בקרב הציבור והוא עיתונאי או אורח מחוץ לעיר, להזדהות בהרמת יד. "תעברו בבקשה הצידה ותבינו אותנו, שאינכם יכולים להסתובב בתוך הקבוצות השונות, כדי שלא נספור אתכם בטעות", הוא אמר בזמן שאני מדלגת לכסא צדדי. "בואו ננצל את הרגע כדי למחוא כפיים לעיתונאים ולהודות להם על העבודה המצוינת שהם עושים בשמירה על חופש הביטוי והחוקה האמריקאית", הוא הוסיף. והקהל? ציית ומחא כפיים.

הליך ההצבעה החל, ונמרח על פני שעתיים. תושבי השכונה נצמדו לשלטי ביידן, וורן, סנדרס, קלובאשר ובוטיג'ג'. היה שם גם אדם אחד שהחליט לתמוך בסנטור קורי בוקר, וזאת על אף שהאחרון פרש מן המירוץ לפני מספר שבועות. "יופי לו שהוא עומד על שלו ולא מוותר. הוא רוצה שעמדתו תירשם", לחשה לי אישה שישבה צמוד אלי.

אחרי סיבוב ראשון נודע שביידן ובוטיג'ג' נמצאים הרחק מאחור. לעומתם, איימי קלובאשר, הייתה קרובה מאוד לרף ה-15%. היו חסרים לה כ-7 קולות. תומכי בוטיג'ג' החליטו כאיש אחד להעביר את הבלוק שלהם אליה וכך בסיבוב השני מספריה זינקו פלאים.

איזו שיטת בחירות מוזרה ומופלאה. אין ספק שאיילת שקד ונפתלי בנט היו חותמים על סחר-מכר פוליטי שכזה, כשמי שמגיע כמעט כמעט אל היעד, זוכה לסיוע בהפתעה.

"רק לא ברני"

ביום שני בבוקר, ביקרתי במסעדת אואזיס באיווה-סיטי. נפתלי סטרמר, ישראלי לשעבר החי בעיר כבר עשרות שנים הוא בעליה של מסעדת חומוס, פאלפל ושיפודים ובבעלותו גם מפעל חומוס קטן. החומוס שהוא מייצר באיווה, נמכר ברשתות המרכולים ברחבי אייווה. סטרמר, שהתחיל כשכיר בענף ההייטק, פרש לאהבת חייו - החומוס - והפך למעסיק של הרבה עובדים. הוא אף זכה באות המושל ל"עסק המצליח שהוקם בידי מהגרים".

נפתלי סטרמר. בוחר במי שטוב לישראל / צילום: טל שניידר, גלובס
 נפתלי סטרמר. בוחר במי שטוב לישראל / צילום: טל שניידר, גלובס

סטרמר מספר על המוזרות של הפריימריז באיווה. "אני הולך להצביע היום לאיימי קלובאשר ואם היא לא תעבור, אעביר את הקול שלי לביידן", הוא אומר. "בגלל השיטה, הרבה אנשים באים לקאוקס עם שתי אפשרויות מוכנות מראש. אין הרבה ניסיונות שכנועים בין השלב הראשון לשני, כי אני יודע למי אני הולך, אבל השיטה יפה ונחמדה", הוא מוסיף.

זו עיר מאד סטודנטיאלית, הוא מספר ומעריך שאם אלה יבואו להצביע, אין ספק שברני סנדרס ינצח. "העיר הזו מאוד ליברלית ויש כאן כ-30 אלף סטודנטים ו-70 אלף תושבים. אני לא הייתי מצביע לו. הוא די קיצוני וגם לא טוב עבור ישראל. אבל אני מעריץ אותו על האנרגיה שיש לו בגיל שלו. הוא ביקורתי מאוד כלפי ישראל, חלק מזה נובע ממי ששולט היום בישראל, אבל הוא ימשיך להיות ביקורתי גם אם נתניהו לא יהיה ראש ממשלה ואני כמי שחי כאן בארה"ב חשוב לי שהנשיא יהיה מישהו שתומך בישראל".

לגבי הסיכויים של ברני סנדרס להביס את טראמפ, אומר סטרמר, כי דווקא הוא "לא מתרגש מכל השמות והכינויים שטראמפ יזרוק עליו. אם כי יש דבר גרוע אחד שאפשר לזרוק על ברני וזה שהוא סוציאליסט".

לדבריו, "אנשים פה לא יודעים מה זה אומר סוציאליזם, אבל הם חושבים שזה משהו לא טוב. הרבה אמריקאים מאיזורים כפריים חושבים שסוציאליזם זה רוסיה ולברני זו עשויה להיות בעיה. בכל אופן, גם אם הוא ינצח, ממילא לא יוכל להעביר חצי ממה שהוא רוצה".

ברשתות החברתיות נפוצו שמועות על התערבות רוסית באיווה | יסמין יבלונקו

תוצאות הבחירות למועמד הדמוקרטי לנשיאות באייווה - המדינה הראשונה להצביע ולכן בעלת חשיבות רבה - מתעכבות בשל קשיים באפליקציה שנועדה לשמש לספירת הקולות ולדיווח עליהם. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", האפליקציה לא נבדקה כראוי לפני שנכנסה לשימוש.

המפקחים על כל אחד מ-1,700 הקלפיות באייווה אמורים להשתמש באפליקציה כדי לדווח על תוצאות ההצבעה לסניף המפלגה במדינה, אך ברגע האמת הדיווח לא עבד. במקום זאת, נציגי הקלפיות נאלצים לדווח על התוצאות בקווי טלפון, מבלי שהמפלגה ערוכה לכך. "אנו חווים קשיים הנוגעים ליכולתם של אנשים לטעון ולהתחבר לאפליקציה בשביל הדיווח", אמר לבלומברג ברט ניילס, יו"ר המפלגה הדמוקרטית במחוז לין באייווה.

העיכוב יצר בלבול רב ואף רגע אבסורדי כאשר המועמד הדמוקרטי פיט בוטג'יג'י הכריז על עצמו כמנצח מבלי שנספרו אפילו מחצית מהקולות. בינתיים ברשתות החברתיות נפוצו שמועות על התערבות רוסית.

לפני שבועות בודדים המפלגה הדמוקרטית בארה"ב חשפה את האפליקציה החדשה שנועדה ליעל את תהליך ספירת הקולות. האפליקציה נבנתה במהירות בחודשים האחרונים, ונכנסה לשימוש למרות דיווחים על כך שאינה מסוגלת לשמור על חיבור אינטרנט יציב. האפליקציה פותחה על ידי חברה לא למטרות רווח בשם "Shadow", שעובדת גם עם מדינת נבאדה. לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", מעורבותה של החברה נשמרה בסוד לאורך התהליך.