הצעת אלטיס מזניקה את מניית פרטנר; עם זאת, הדירקטוריון "בוחן אופציות נוספות"

ההצעה מהחברה האם של הוט שבשליטת פטריק דרהי היא לרכישת 100% מההון המונפק של פרטנר במזומן, והיא משקפת לחברה שווי של מעל 3.5 מיליארד שקל

אסנת רונן, יו"רית פרטנר / צילום: ישראל הדרי
אסנת רונן, יו"רית פרטנר / צילום: ישראל הדרי

חברת התקשורת פרטנר   פרסמה אתמול דיווח ובו פירטה מעט על הצעתה של אלטיס, בעלת חברת התקשורת הוט, לרכישת החברה, שעליה דווח בשבוע שעבר. פרטנר עדכנה אתמול (ד') כי מחיר המניה שלפיו מבקשת אלטיס לרכשה עומד על 19.11 שקל, כלומר פרמיה של 27.6% על מחיר המניה לפני שנודע על ההצעה. הפרמיה הנוכחית (על פי מחיר הנעילה אתמול בתל אביב) היא צנועה יותר, 18.5%, וזאת לאחר שמניית פרטנר נסחרה בעליות לאורך הימים האחרונים.

אתמול בנאסד"ק זינקה מניית פרטנר ב-10.6% על רקע הדיווח על מחיר ההצעה, ובמהלך המסחר בת"א היום היא עלתה ב-5%. הצעת אלטיס נוקבת במחיר שבו המניה נסחרה לאחרונה לפני יותר משנה, בסוף 2018.

לפי הודעת פרטנר, ההצעה המחייבת שקיבלה מאלטיס שבשליטת פטריק דרהי - החברה האם של הוט כאמור - היא לרכישת 100% מההון המונפק של פרטנר בתשלום מזומן. ההצעה משקפת שווי של מעל 3.5 מיליארד שקל לפרטנר, לעומת שוויה הנוכחי שמתקרב ל-3 מיליארד שקל.

ייתכן שהמשך פעילות עצמאית יתרום יותר

פרטנר מתנהלת כיום למעשה כחברה ללא גרעין שליטה, לאחר שקבוצת סבן ויתרה על המניות, כ-27.2% מההון, ששועבדו לידי האצ'יסון מהונג קונג, כאשר האצ'יסון טרם קיבלה היתר שליטה בחברה. בעלי מניות אחרים בפרטנר הם גופים מוסדיים מישראל.

דירקטוריון פרטנר, בראשות היו"רית אסנת רונן, החליט לבחון את מכלול האפשרויות העסקיות העומדות בפני החברה, לרבות העסקה המוצעת, או לחלופין המשך התפתחותה והתרחבותה העסקית כחברה עצמאית. הדירקטוריון שכר יועצים לבחינת האפשרויות - את גולדמן זאקס כבנקאי השקעות ואת פירמת ארנסט אנד יאנג כיועצים כלכליים בלתי תלויים.

הודעת דירקטוריון פרטנר אתמול מבטאת כיוון מעניין בגישת החברה כלפי ההצעה של אלטיס, כשהדירקטוריון מתחייב לדון בהצעה אך החליט לבחון גם אופציות נוספות. כפי שפורסם ב"גלובס", בין היתר מבקש הדירקטוריון לבחון אם יש עוד גופים מתעניינים שעשויים להציע מחיר גבוה יותר, וכן ישקול האם יהיה נכון מבחינתו דווקא להרחיב את הפעילות של החברה על ידי מיזוגים ורכישות.

הרציונל בשיקול זה הוא שייתכן כי מבחינת פרטנר הדבר הנכון לעשות עבור בעלי המניות הוא להמשיך להתרחב בעצמה בפעילות הסיבים האופטיים, בסלולר ובטלוויזיה. ייתכן שכך היא תביא תמורה גדולה יותר לבעלי המניות מאשר בהיענות להצעתה של אלטיס.

חשש גדול לתחרות בתשתיות הקוויות

ההצעה של אלטיס לרכוש את פרטנר עוררה את השחקנים בשוק התקשורת, שחוששים ממהלך כזה. עוד קודם לכן התברר כי סלקום   ניהלה מגעים מתקדמים לרכישת אקספון של חזי בצלאל. כניסתו לאחרונה של אבי גבאי לניהול סלקום הביאה לשינוי גישה, וככל הנראה עסקה עם בצלאל לא נמצאת כרגע בעדיפות גבוהה. נכון לעכשיו סלקום החליטה לבחון האם לבצע מיזוג עם גולן טלקום, במהלך שיש לו יתרונות גדולים מבחינתה.

מיזוג בין סלקום לגולן טלקום יכול לזכות באישורים הרגולטוריים בצורה קלה יותר, משום שהוא פחות פוגע בתחרות. בעיני חלק מהרגולטורים, מיזוג בין פרטנר להוט משמעו פגיעה חמורה בתחרות בתשתיות הקוויות, מה שעשוי להביא לכך שהוא ייתקל בקשיים גדולים. הרגולטור רואה לנגד עיניו את האצת ההשקעות בתשתיות הנייחות, ולכן רכישה בידי בעלת הוט תביא להוצאתה של פרטנר מהשוק ולהקמת דואופול שני לבזק. מבחינת הרגולטורים זהו החשש הגדול, שכן פרטנר נחשבת למחוללת תחרות בשוק הנייח, ואם היא תצא משוק זה, ההשקעות בו ייפגעו.