מזכיר המדינה של ארה"ב מבקש ממושלי המדינה להיזהר בעסקים עם סין

בנאום לפני אגודת המושלים הלאומית בוושינגטון אמר מזכיר המדינה, מייק פומפיאו, שסין נוקטת מדיניות של ניצול החירויות האמריקאיות כדי "להשיג יתרון עלינו ברמה הפדרלית, המדינתית והמקומית"

מייק פומפיאו, מזכיר המדינה של ארה"ב / צילום: יארה נארדי, רויטרס
מייק פומפיאו, מזכיר המדינה של ארה"ב / צילום: יארה נארדי, רויטרס

מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפיאו, קרא בשבת למושלי המדינות בארה"ב "לאמץ מחשבה זהירה" כשהם עושים עסקים עם סין, ואמר שבייג'ין מנסה לנצל את הפתיחות האמריקאית כדי לערער את ארה"ב.

בנאום לפני אגודת המושלים הלאומית בוושינגטון אמר פומפיאו שסין נוקטת מדיניות של ניצול החירויות האמריקאיות כדי "להשיג יתרון עלינו ברמה הפדרלית, המדינתית והמקומית".

"במה שנוגע לעשיית עסקים, אני מבקש מכם לאמץ מחשבה זהירה. במילים של הנשיא רייגן, כשפונים אליכם כדי להכיר לכם איש עסקים, 'תאמינו ותוודאו'", הוא אמר לראשי המדינות.

הוא הדגיש שההתמודדות עם סין אינה רק ברמה הפדרלית. "זה קורה במדינות שלכם, עם השלכות על מדיניות החוץ שלנו ועל התושבים במדינות שלכם, ומשפיע על היכולת שלנו לבצע את הפונקציות החיוניות של הביטחון הלאומי", הוא אמר. לדבריו, המדיניות הסינית מאורגנת ושיטתית. הוא הוסיף: "הייתי מופתע אם רובכם בקהל לא קיבלתם פניות לובינג ישירות של המפלגה הקומוניסטית הסינית".

בייג'ין גינתה את דברי פומפיאו נגד המפלגה הקומוניסטית שלה כהתקפה מרושעת, ואמרה שגל ניסיון להשמיץ את סין או לפגוע בצמיחתה מועד לכישלון.

פומפיאו טען שארגוני ידידות של המפלגה הקומוניסטית הסינית הוקמו כדי לנצל את השפעתה של סין "בריצ'מונד, מינאפוליס, פורטלנד, ג'ופיטר פלורידה והרבה ערים נוספות". הדיפלומטים הסינים, הוא הוסיף, מנסים להשפיע על נבחרים ברמה המקומית בנושאים כמו טייוואן, שסין רואה בה מחוז מורד.

הוא דיבר גם על מאמצי סין לגייס מדענים ופרופסורים באוניברסיטאות ברחבי ארה"ב כדי להשיג ידע טכנולוגי. תובעים בארה"ב האשימו בחודש שעבר את צ'רלס ליבר, יו"ר הפקולטה לכימיה ולביולוגיה כימית באוניברסיטת הרווארד, באמירת שקר בנוגע להשתתפותו ב"תוכנית אלף הכישרונות" של סין, שמיועדת למשוך חוקרים שעובדים בחו"ל.

למרות ששתי הכלכלות הגדולות בעולם נקטו צעדים לצינון מלחמת הסחר המרה ביניהן, הן נשארו עם פערים רחבים בנושאים רבים, כאשר פומפיאו היה מבקר קולני במיוחד של סין בנושאים שנעים מזכויות אדם עד הדומיננטיות בטכנולוגיית הטלקום של הדור הבא.