איקאה, נייק, אמזון ומארס נוקטות עמדה נגד חוקים אנטי-להט"בים בטנסי

קבוצת החברות דורשת שהמחוקקים בטנסי לא ינסו להעביר חקיקה נוספת שמדירה את קהילת הלהט"ב ומופנית נגדה • למרות נקיטת העמדה, אף חברה לא הודיעה כי תעזוב במחאה את המדינה

איקאה / צילום: שאטרסטוק
איקאה / צילום: שאטרסטוק

אמזון, נייק, אמריקן איירליינז, ליפט, הילטון, מארס, איקאה, דל, ניסאן ויוניליוור החליטו לנקוט עמדה למען זכויות הלהט"ב במדינת טנסי שבארה"ב. 109 חברות חתמו על מכתב שמתנגד לחוקים החדשים נגד הקהילה הזו, לאחר שמושל טנסי, ביל לי, חתם על החוק ב־24 בינואר. קבוצת החברות דורשת שהמחוקקים בטנסי לא ינסו להעביר חקיקה נוספת שמדירה את קהילת הלהט"ב ומופנית נגדה.

קבוצה החברות הזו, שמכנה את עצמה "עסקים בטנסי נגד אפליה", תוקפת ספציפית את חוק HB 836, שמאפשר לארגונים לרווחת הילד ואימוץ לסרב למסור ילדים לאימוץ של "משפחות שיכולות להפר את האמונות הדתיות או המוסריות שלהם". למרות שהחוק מופנה בעיקר כלפי קהילת הלהט"ב, הוא כולל "מגזרים" נוספים תחת ההגדרה הרחבה הזו, כגון הורים גרושים, רווקים ורווקות ואחרים.

"אנחנו מאמינים שהצמיחה המתמשכת של טנסי והחדשנות שלה תלויות בכך שהיא תישאר פתוחה ומסבירת פנים לכל אחד", כתבו החברות, "מדיניות שמאותתת שהמדינה אינה מסבירת פנים לכל אחד, מעמידה בסכנה את ההצלחה הכלכלית הקולקטיבית שלנו".

"חוק זה יאפשר לארגוני רווחה, כולל חברות אימוץ שממומנות בכספי מסים, לדחות תושבי טנסי שמבקשים לאמץ ילדים או תינוקות רק בשל היותם בני זוג להט"בים, רווקים, גרושים... מדיניות שמאותתת כי טנסי אינה מסבירת פנים לכלל האוכלוסייה, מסכנת את ההצלחה הכלכלית של כולנו", כתבו החברות.

בשנת 2018 הוציאו מבקרים במדינה יותר מ־22 מיליארד דולר. "טנסי היא מקום נהדר לעשות בה עסקים. ההשקעות במדינה רק גדלות. יש כאן את אחוז האבטלה הנמוך במדינה. הכלכלה הצומחת בטנסי היא הוכחה לכך שיוזמות חקיקה פרו-עסקיות משתלמות", ציינו החברות והמשיכו באזהרה: "כשאנחנו מבקשים להגדיל את כוח העבודה שלנו ברחבי העולם, אנחנו שואלים האם המדיניות במדינה שבה אנחנו נמצאים מסבירת פנים לקהילת הלהט"ב".

"אנו מבקשים מהמחוקקים שלא לנקוט בחקיקה נוספת שתכוון כלפי קהילת הלהט"ב", כתבו החברות. "אם תעשו כן, הדבר יפגע במדינת טנסי, וייווצרו מכשולים מיותרים לתחרותיות כלכלית. אנו קוראים לקובעי המדיניות להישאר מחויבים לערכי החדשנות והצמיחה שכולנו חולקים".

בינתיים, קבוצת העסקים הזו שהוקמה לפני מספר שנים נוחלת כישלונות. מאז הקמתה עברו מספר חוקים בטנסי שמגבילים ומצרים את הזכויות של קהילת הלהט"ב. ככל הידוע, אף חברה לא הודיעה על צעדים עסקיים דרסטיים יותר מאשר תמיכה במאבק נגיד ביטול הזכויות של הקהילה.

ב-CNN ציינו כי לא כל החברות הגדולות בטנסי הסכימו לחתום על המכתב. כך לדוגמה חברת המשלוחים פדקס, שהמטה שלה נמצא במדינה. לדברי החברה, "אנחנו מעדיפים להפגין את הערכים שלנו באמצעות יחסים של קהילה וצדקה, והעבודה החשובה שארגונים כאלה עושים לקהילות ברחבי העולם. פדקס רבגונית כמו העולם שהיא משרתת, ואנחנו שואפים ליצר מקום עבודה מכיל שבו כולם חשים בטוחים ונהנים מכבוד".