דירקטוריונים בענף המלונאות לא מארחים נשים

בחברות הציבוריות פתאל, דן וישרוטל בקושי יש נשים במועצות המנהלים, למרות שלעתים יש להן נוכחות יפה בדרג הניהולי

נשים בדירקטוריון - חברות מלונאות
נשים בדירקטוריון - חברות מלונאות

ענף המלונאות נמצא בתקופה טובה - העלייה במספר התיירים שפקדו את ישראל, כ-4.55 מיליון בשנת 2019, הוביל לשיא במספר לינות התיירים בבתי המלון: ב-2019 הסתכם מספר לינות התיירים ברחבי הארץ ב-12.1 מיליון - עליה של 4.7% לעומת שנת 2018 ושל 14.1% לעומת 2017.

מי שבעיקר נהנה מגל התיירים הם מלונות ירושלים ותל אביב (וגם הדירות להשכרה לטווח קצר). לעומת הגידול במספר לינות התיירים, התיירים הישראלים מעדיפים לנפוש בעיקר מעבר לים - לפי נתוני התאחדות המלונות בישראל, 2019 הייתה השנה הרביעית שבה מספר הלינות של ישראלים במלונות ברחבי הארץ נותר על כנו כשהוא הסתכם ב-13.7 מיליון לינות לאורך השנה. סך הלינות של ישראלים ושל תיירים הגיע ל-25.8 מיליון - עלייה של 2.6% לעומת 2018.

רוב מוחלט לגברים בדירקטוריונים של מלונאות
 רוב מוחלט לגברים בדירקטוריונים של מלונאות

השגשוג בענף המלונאות מתבטא גם בכניסה של חברות נדל"ן לתחום (עזריאלי, נצבא, ישראל-קנדה ועוד) לצד הרחבת הפריסה של הרשתות הקיימות לתחום של מלונות בדרגות אירוח שונות - רוב המלונות החדשים מרוכזים בתל אביב כשהם לא פוסחים על סגמנט הבוטיק.

נכון להיום נסחרות בבורסת תל-אביב שלוש הרשתות הגדולות: פתאל, דן וישרוטל. תוצאותיהן הכספיות בדוחות שהן מפרסמות, תוצאות שמצביעות על צמיחה בשיעור של עשרות אחוזים ברווח התפעולי - יכולות גם הן להסביר את הפוטנציאל שמזהות חברות הנדל"ן בענף המלונאות. כל אחת מהרשתות נמצאת בתנופה של הקמת מלונות חדשים בארץ ובעולם כך עבור פתאל שפועלת ב-19 מדינות באירופה.

בחינת תמונת חברי הדירקטוריון בשלוש הרשתות הציבוריות מגלה תמונה נשית סמלית למדי. מתוך שבעה חברי הדירקטוריון בפתאל יש נציגות של אישה אחת בלבד. בשדרה הניהולית של פתאל נמצאת נוכחות נשית בכ-50% מהמשרות הבכירות, עליהן מנצחת מנכ"לית החברה מאז 2017, אביה מזרחי-מגן. מזרחי-מגן טיפסה במעלה דירוג המשרות ברשת מאז שהייתה פקידת קבלה בבית מלון באילת.

דירקטוריון ישרוטל מונה שבעה חברים, שתיים מתוכן נשים. במלונות דן מונה הדירקטוריון 11 חברים, גם במקרה הזה הנציגות הנשית מסתכמת בשתי נציגות בלבד. לפי נתוני שלוש הרשתות עולה כי הייצוג הנשי בדירקטוריון עומד על 5 נשים מתוך 25, כלומר שיעור של 20%.