כשחדר הכושר הופך לקופת החולים שלך

עמותת נופילד הלת' בבריטניה מאגדת יחד את הרופאים עם מאמני הכושר והפסיכולוגי ומציעה טיפול היקפי למטופלים במקומות שבהם כשלה המערכת הציבורית

ראסל הארדי, יו"ר ארגון הבריאות הממשלתי של בריטניה / צילום: נופילד
ראסל הארדי, יו"ר ארגון הבריאות הממשלתי של בריטניה / צילום: נופילד

ידוע שמניעה רפואית יכולה לדחות מחלות ולחסוך טיפול רפואי, אך התובנה הברורה מאליה הזו לא מתבטאת באופן המיטבי במערכת הבריאות. כיום התזונאים, מדריכי הכושר, המטפלים הנפשיים למיניהם, והרופאים הם לרוב גורמים שאינם נפגשים - זאת למעט אצל מספר יוצאי דופן, כמו ספורטאים מקצועיים, ולעתים רחוקות אצל מי שהם כבר חולים מורכבים. בקרב רוב האוכלוסייה, המטופל הוא זה שנאלץ לבצע את האינטגרציה בין ההמלצות של כל הגורמים הללו, ולפעמים לא ברור כיצד לעשות זאת.

בבריטניה כבר החל לפעול גורם אחד שרוצה לאחד בין התחומים ממש תחת קורת גג אחת, ולא רק רוצה אלא כבר עושה את זה. נופילד הלת' (Nuffield Health) היא עמותת הצדקה המובילה בתחום הבריאות בבריטניה. היא פועלת בנפרד מה-NHS, ארגון הבריאות הממשלתי של בריטניה, אשר מספק את שירותי קופות החולים ובתי החולים עבור התושבים. למעשה מדובר ברפואה פרטית - החשבון לרוב מגיע ללקוח, ורק לעתים רחוקות מופנים לבתי החולים שלה מטופלים דרך ה-NHS - אך ללא מטרות רווח.

הארגון כולל 31 בתי חולים, 200 מכוני בריאות - כלומר מכונים העוסקים ברפואה מניעתית ורפואת משפחה תוך מיקוד במחלות קלות, וגם רשת של מכוני כושר ומערך של מכונים לטיפול רגשי בשיטת ה-CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי). העמותה מגלגלת מיליארד ליש"ט הכנסות עם רווח EBITDA של 100 מיליון ליש"ט. בהתאם, המנכ"ל שלה מתברג לעתים קרובות בראש טבלת שיאני השכר במגזר השלישי בבריטניה. היסטורית, העמותה התרכזה בתחום הרפואה הסיעודית ובתי האבות, אך המיקוד השתנה לאורך השנים.

כעמותה ללא מטרות רווח שנועדה לרווחת הציבור, אך בו זמנית היא פרטית לגמרי ללא מעורבות ממשלתית, נופילד נהנתה מאיזון אינטרסים ייחודי שאיפשר לה להיות בחזית המניעה הרפואית. מצד אחד, היא חיפשה להתפתח לשירותים יחודיים שצרכנים יהיו מוכנים להשקיע בהם כסף, ושאינם ניתנים בחינם על ידי ארגון הבריאות הממשלתי. מאידך, כעמותה לתועלת הציבור, היא עדיין רואה את רווחת המטופל במרכז ולא את ההכנסות. אין ספק כי מניעה היא הדרך להגיע לרווחת המטופל בטווח הארוך. כנראה שגם ההיסטוריה של נופילד בתחום הטיפול הגריאטרי נתנה לה פרספקטיבה ייחודית בתחום הזה, שכן בגילאים אלה מתבטאים רוב ההבדלים הבריאותיים בין מי שהכין את עצמו באחריות לעתיד ובין מי שחגג בלי לחשוב.

"המטרה שלנו היא שתהיה לאנשים ילדות בריאה, חיים בריאים והזדקנות בריאה. אין עוד ארגון בגודל שלנו שמאחד כך בין התחומים", אומר ראסל הארדי, יו"ר הארגון, בראיון ל"גלובס".

"התפתחנו לתחום חדרי הכושר לא רק לשם בניית שרירים, אלא כי הפעילות בהם היא חיונית לעזור לאנשים מכל הגילאים ומכל המצבים הרפואיים, להישאר פעילים ועצמאיים", אומר הארדי. אחת הדוגמאות לכך שהקבוצה רואה את מכוני הכושר שלה כרלוונטיים לכולם היא פרויקט עידוד הספורט אצל ילדים חולי סיסטיק פיברוזיס, מחלת ריאות תורשתית שמקשה מאוד על הילדים לבצע פעילות גופנית - אך זו חשובה להם במיוחד. מאמני כושר ממכוני העמותה מתמחים גם בתחום הזה ומציעים טיפול חינמי (שבחלקו ממומם על ידי ה- NHS) לילדים שחולים במחלה.

בנוסף לטיפול במכוני הכושר, נופילד מציעה גם תוכנית בריאות, כושר ובדיקות סקר רפואיות לבתי הספר. הארדי מספר כי הכניסה לתחום זה הייתה תגובה ל"התקפה" של סגנון החיים היושבני על הבריאות של הבריטים. "ב-16 השנה האחרונות רמת צריכת הקלוריות של הבריטים עלתה ב-35% ורמת הפעילות ירדה ב-25%. לכן בעשורים האחרונים רמות ההשמנה עלו מ-2% ל-30%. אתם, הישראלים, רק ב-18%-14%, אבל אצל כולנו המגמה בעייתית".

הארדי הגיע לישראל ללמד את מערכת הבריאות הישראלית ובין היתר כדי לחפש פתרונות מעניינים בתחום המידע. "תחולת החיים שלכם, בעיקר במגזר היהודי, היא הגבוהה ביותר בעולם. יש לכם בממוצע עשר שנים בריאות יותר מאשר בבריטניה, אף שההשקעה שלכם במערכת הבריאות היא נמוכה יותר. כן, ברור לי שהרבה אנשים מקטרים על ההשקעה הנמוכה במערכת הבריאות אצלכם, אבל כרגע התוצאות של פעילותה נראות מרשימות".

את מי פגשתם בביקור שלכם בישראל?

"באמצעות השגרירות הבריטית ו-UK Israeli Tech Hub, פגשנו גורמים מבית החולים אסותא, קופת חולים מכבי, רשות החדשנות ובכירים מבתי החולים איכילוב ושיבא. פגשנו גורמים ממשרד הבריאות והתלהבנו מאוד מתוכנית סימון המזון ותוכניות הלימוד בתחום הבריאות לבתי הספר.

"ראינו שאיכות וכמות החדשנות במערכת הבריאות מרשימה ביותר, לא ראינו מעולם דבר דומה לזה. אני בטוח שתהיו מובילים בבריאות הדיגיטלית בעולם, כי כמו שאומרים, אם זורקים כל כך הרבה ספגטי על הקיר, משהו חייב להידבק. המידע הרפואי נגיש, וזה יכול להיות מעניין עבורנו בעתיד".