הקמפיין שמעורר סערה בסקנדינביה: "אין לנו לאום, הכול מועתק"

SAS - חברת התעופה הלאומית של שבדיה, דנמרק ונורבגיה - העלתה קמפיין מעורר מחלוקת תחת המסר: "מה באמת סקנדינבי? שום דבר, הכול מועתק" • הקמפיין נתקל התנגדות ציבורית ופוליטית, במיוחד מצד גורמי ימין שמרניים המתנגדים להגירה - והחברה נאלצה לגנוז אותו

מתוך הקמפיין מעורר המחלוקת של חברת התעופה הסקנדינבית We Are Travelers" - SAS" / עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
מתוך הקמפיין מעורר המחלוקת של חברת התעופה הסקנדינבית We Are Travelers" - SAS" / עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

חברת התעופה הסקנדינבית SAS העלתה בימים האחרונים קמפיין מעורר מחלוקת, לפיו "אין שום דבר מיוחד" במדינות הנורדיות, מלבד יכולתם של תושביה לטייל בעולם ולהביא חזרה אוכל, רעיונות פוליטיים והמצאות ובאופן כללי - לשאוב השראה מתרבויות אחרות.

"אנחנו לא טובים יותר מאבותינו הוויקינגים", היא אחת מהשורות בפרסומת הארוכה, שמציגה כיצד כל הדברים שבהם גאים הסקנדינבים למעשה נלקחו מתרבויות אחרות, ומעודדת את תושבי האזור לטוס ברחבי העולם.

"מה באמת סקנדינבי?", נפתחת הפרסומת של SAS - חברת התעופה הלאומית של שבדיה, דנמרק ונורבגיה - והתשובה: "שום דבר בכלל, הכול מועתק". הווידאו הארוך מביע תודה ליוונים על הדמוקרטיה, לשווייצרים על חופשת הלידה, לגרמנים על האופניים, לאימפריה הפרסית על תחנות הרוח. הוא ממשיך לתחום האוכל, בו מודים הקריינים לטורקים על לחם הדגנים הדני הדחוס, להולנדים על ה"סמורברו" - סנדוויץ פתוח על פרוסה מלחם זה, ולסינים על הליקריץ המר האהוב באזור. השורה התחתונה בקמפיין של חברת התעופה היא שהסקנדינבים הם טיילים, וכי "במידה רבה, סקנדינביה הובאה לכאן חתיכה אחר חתיכה, על-ידי אנשים רגילים שמצאו את הטוב ביותר לביתנו - רחוק מביתנו". 

כבר מהרגע שעלה נתקל הקמפיין בהתנגדות ציבורית ופוליטית, במיוחד מצד גורמי ימין שמרניים ובמיוחד בעמוד הפייסבוק של החברה. "אני תמיד טסתי עם SAS, אבל יהיה לי טעם מר אם איאלץ לעשות זאת שוב, אחרי שהם יורקים עלינו בצורה כזו", אמר דובר מפלגת העם הדנית - מפלגת ימין המתנגדת להגירה למדינה, שמעלה על נס את הזהות הדנית כבר יותר משני עשורים. אלפי תגובות שליליות נרשמו בעמוד הפייסבוק של החברה.

דעת הקהל בימים אלה בסקנדינביה דווקא הולכת בכיוון ההפוך לזה של הוגי הקמפיין - מפלגות הימין הלאומיות המתנגדות להגירה בשבדיה ("השבדים הדמוקרטיים") ובפינלנד ("הפיניים") הן הפופולריות ביותר בסקרים, ובדנמרק מפלגת העם הדנית איבדה תמיכה רק אחרי שהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית החלה להתנגד להגירה בשם הפגיעה האפשרית במודל מדינת הרווחה הדנית.

בתגובה לביקורת, שחלק גדול ממנה נעשה באינטרנט וברשתות החברתיות, חברת התעופה SAS הודיעה אמש (ד') כי היא גונזת את הקמפיין באופן מיידי. החברה הסירה את הווידאו מעמודי הרשתות החברתיות שלה ומהאתר שלה. "אנחנו עדיין נאמנים למסר של הפרסומת, לפי מסעות מעשירים אותנו... אבל מניתוח התגובות לקמפיין ומספרן עולה כי הקמפיין 'נחטף', ולא היינו רוצים לשמש פלטפורמה לדיונים שאנחנו לא תומכים או מסכימים אתם", הודיעה החברה.