דן | בלעדי

הושלמה עסקת ההשקעה בקבוצת התחבורה דן לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל; תונפק בבורסה בתוך שנתיים-שלוש

בין המשקיעים בקבוצה שרכשה 40% מהמניות: הכשרה ביטוח, שלמה ביטוח, דיסקונט קפיטל, נורסטאר, חן למדן, דוד פתאל ודן פרופר • אופיר קרני מונה למנכ"ל הקבוצה

אוטובוס חברת דן / צילום: איל יצהר, גלובס
אוטובוס חברת דן / צילום: איל יצהר, גלובס

הושלמה העסקת להכנסת משקיעים חדשים לקבוצת התחבורה דן: ל"גלובס" נודע כי קבוצת משקיעים בהובלת בית ההשקעות ווליו בייס וקרן LBH תשתיות רכשו 40% ממניות קבוצת דן בתמורה לכ-450 מיליון שקל, וקיבלו אופציה לרכישת עוד 10% ממניות דן.

העסקה משקפת לדן שווי של 1.125 מיליארד שקל. על פי תנאי העסקה, סיכמו הצדדים כי בתוך תקופה של 24-36 חודשים תצא דן להנפקה ציבורית בבורסת תל אביב. במסגרת השלמת העסקה, מונה מנכ"ל חדש לקבוצת דן, אופיר קרני, ששימש עד כה בתפקיד סמנכ"ל הכספים של הקבוצה. קרני החליף בתפקיד המנכ"ל את עופר זילביגר, שמונה ליו"ר משותף של הקבוצה יחד עם היו"ר המכהן, שמואל רפאלי.

עוד נודע ל"גלובס" כי עם קבוצת המשקיעים שגייסו ווליו בייס וקרן התשתיות LBH, נמנות החברות הכשרה ביטוח, שלמה ביטוח, דיסקונט קפיטל, נורסטאר וכן משקיעים פרטיים, כמו חן למדן, דוד פתאל ודן פרופר.

ווליו בייס הוא בית השקעות פרטי, שהוקם ומנוהל על ידי ויקטור שמריך ועידו נויברגר. קרן LBH תשתיות (לשעבר קרן אירופה ישראל) מנוהלת על ידי שמעון בן חמו ועופר לינצ'בסקי. את קבוצת המשקיעים בעסקה מנהלים יאיר אפרתי (מטעם ווליו בייס מיזוגים ורכישות), לינצ'בסקי ובן חמו.

על העסקה התמודדו בעבר משקיעים נוספים, ובהם קרן פורטיסימו, חברת הפניקס, משפחת וייל וכן חברת רבוע כחול נדל"ן, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה.

החזקות בנדל"ן ובחברה בורסאית

קבוצת דן, שנוסדה ב-1945, פועלת בעיקר בתחום הפעלת קווי האוטובוס בגוש דן. הקבוצה מסיעה מדי חודש יותר מ-14 מיליון נוסעים - כ-640 אלף נוסעים ביום. שירותי הקבוצה ניתנים במרחב של 22 רשויות מקומיות, והיא משרתת בסך הכל אוכלוסייה של כ-2.5 מיליון איש. בסוף 2015 החזיקה דן בכ-1,300 אוטובוסים.

במשך עשרות שנים פעלה דן תחת מבנה של קואופרטיב - כלומר, חברה בבעלות עובדיה. ב-2002 נהפכה דן לחברה בע"מ, מתוך כוונה להתאים את הארגון למגמות המשתנות בתחום התחבורה הציבורית. לבד מפעילות התחבורה, בידיה של דן נכסים לא מעטים, שכמה מהם שימשו בעבר מוסכים, מרכזי שירות, חניונים ושימושים נוספים לאוטובוסים שלה, ומהווים פוטנציאל להצפת ערך משמעותית משינוי ייעודם.

במסגרת פעילות הנדל"ן שלה יזמה דן בשנים האחרונות כמה פרויקטים בתחומי המגורים, המסחר והנדל"ן המניב. כמו כן, נהפכה דן לשחקנית בולטת בענף התשתיות, לאחר שנכנסה להשקעות גדולות בתחומי ההתפלה וטיהור השפכים. עוד מחזיקה דן בכ-16% מהונה של חברת אלקטריאון וירלס הבורסאית, המפתחת טכנולוגיית "כביש חכם" - טכנולוגיה ש"אמורה לאפשר תנועת כלי רכב לאורך הכביש באמצעות העברת אנרגיה אלחוטית", ונסחרת בשווי נוכחי של כ-750 מיליון שקל. לשותפות באלקטריאון נכנסה דן בראשונה בסוף 2017 בהשקעה של כמה מיליוני שקלים, וכיום שווי השוק של החזקותיה שם כ-120 מיליון שקל.