סערת משברים מושלמת: האנושות תחת איום

קריסת המערכת האקלימית, אירועי מזג אוויר קיצוני, אובדן המגוון הביולוגי, מחסור במים ושיבוש באספקת המזון הם כולם משברים חמורים בפניהם ניצבת האנושות - אולם לפי מחקר חדש ורחב-היקף, השילוב שלהם עלול להביא לקריסת מערכות גלובלית

שריפה באוסטרליה / צילום: STRINGER, רויטרס
שריפה באוסטרליה / צילום: STRINGER, רויטרס

העולם עומד בפני מצבי חירום כבדי-משקל הקשורים זה בזה ומאיימים על קיומם של החיים על פני כדור הארץ וכן על האנושות, כאשר התוצאה המצרפית של המשברים הללו והאופן שבו הם משפיעים זה על זה, חמורים משמעותית מאשר התייחסות לכל אחד מהם בנפרד, כך לפי מחקר גלובלי חדש.

לדברי החוקרים, קריסת המערכת האקלימית, אירועי מזג אוויר קיצוני, אובדן המגוון הביולוגי, מחסור במים ושיבוש באספקת המזון הם כולם משברים חמורים, אך השילוב של כל החמישה מגביר את הסיכונים של כל אחד מהם בנפרד, כך שיש לחתור לפתרון משותף שלהם, שכן הם קשורים זה בזה קשר הדוק.

לפי 222 המדענים שביצעו את המחקר ב-52 מדינות ברחבי העולם, הקשר בין המשברים מובהק במקרים רבים, אך הדרך שבה העולם בוחר להתמודד או לנסות לפתור אותם איננה לוקחת בחשבון את הפרמטרים הקושרים בין הדברים. לדוגמה, גל חום קיצוני יכול לתרום להתחממות הגלובלית, מפני שהם משחררים לאטמוספירה כמות גדולה של פחמן המשפיע על המערכות האקולוגיות בלולאות משוב.

השריפות באוסטרליה הוכיחו זאת במובהק, כשהן כבר משחררות כמות עצומה של פחמן לאטמוספירה ומחמירות את משבר האקלים. כשגלי חום פוגעים במערכות הטבעיות והורגים בעלי חיים, הם גם פוגעים באספקת מי השתייה ומסבים גם נזק לחקלאות. האפקט המשולב מגדיל את הנזק עבור אנשים הנאבקים במחסור במזון ומים, במחזור אכזרי.

המחקר, שנערך באמצעות רשת הקיימות הבינלאומית לעתיד כדור הארץ, מצא כי התגובות למקרי חירום מצד ממשלות, חברה אזרחית, עסקים ומוסדות, לא מכירות בקשר בין המקרים ובהשפעת השרשרת שלהם זה על זה, ולכן אימצו פתרונות התמודדות לא יעילים.

פתרון הוליסטי לבעיות, עם זאת, יכול לייצר תועלות במרובות. למשל, טיפוח חיות הבר והצומח בשטח מים, יכול גם להפחית את זיהום המים ושחיקת האדמה, להגן על יבולים מפני נזקי סערה, להקל על מחסור במים ולסייע בייצור מזון רב יותר.

כותבי הדוח דוחקים במנהיגים לפעול לשינוי, ואומרים: "אנו קוראים לאנשי האקדמיה, מנהגי העסקים וקובעי המדיניות בעולם לשים לב בדחיפות לחמשת הסיכונים הגלובליים ולהבטיח שהם מתייחסים לאינטראקציה בין המערכות, ולא פועלים בכדי לטפל בנפרד בדברים".