חבל ההצלה של יינות ביתן מתרופף: הספקים מכנסים ישיבות חירום, וסמנכ"ל הכספים המיועד מוותר על המינוי

אחרי שכבר נראה היה שיינות ביתן חוזרת למסלול בזכות הלוואה גדולה מקרן כלירמרק, סימני השאלה צפים שוב • לפי שעה לא ברור אם הרשת תשלים את העסקה ובאיזה מתווה • ל"גלובס" נודע כי בינתיים ספקים בינוניים חוששים ומכנסים ישיבות חירום, וסמנכ"ל הכספים המיועד חוזר בו מהמינוי

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

שבועיים וחצי חלפו מאז הודיעה יינות ביתן על עסקת הענק עם קרן כלירמרק, במה שנראה אז כפתרון שמשחרר את הבעלים של הרשת נחום ביתן מהצורך המכביד להתמודד עם האתגר הפיננסי שאיים עליה. בינתיים סימני השאלה בשוק מתגברים, כשבד-בבד מחריף הלחץ בקרב הספקים לרשת קמעונאות המזון הגדולה על רקע הפיגורים בתשלומים מהרשת. אם לא די בכך, ל"גלובס" נודע כי סמנכ"ל הכספים המיועד החליט לוותר על המינוי.

לפי ההכרזה על העסקה בין כלירמרק ליינות ביתן, שפרסמה הקבוצה ב-30 בינואר, השלמת בדיקת הנאותות והחתימה על העסקה אמורות להתרחש עד סוף החודש הנוכחי. אלא שלפי גורמים מעורים בפרטים, נראה כי העסקה מסתבכת. כמו כן, לפי שעה עדיין לא ברור האם הקרן תשלים את העסק, ואם כן תשלים, באיזה מתווה תעשה זאת.

על-פי מזכר ההבנות הלא מחייב שנחתם בין שני הגופים, הקרן תזרים לרשת הקמעונאות כחצי מיליארד שקל, כשההלוואה תגובה בבטוחות בדמות שיעבוד על כל נכסי הרשת ותישא ריבית של 6%-7%. כמו כן, דובר על כך שחלק מההלוואה יינתן להמרה למניות הרשת. עתה, כאמור, עולים חששות לגבי השלמת העסקה, כאשר לפי אותם גורמים, בדיקת הנאותות שנמשכת מתחילת החודש הפתיעה לרעה את כלירמרק.

בהקשר זה עולה האפשרות כי ממצאים שהתגלו בבדיקת הנאותות עשויים לגרום לקרן לסגת מתכניתה המקורית, בין אם באמצעות מתווה חדש, ובין אם על-ידי ביטולה במקרה הקיצוני. הערכה נוספת גורסת כי עדיין נבחנת האפשרות לכלול בעסקה גורמי מימון נוספים.

בינתיים ספגה הרשת מכה נוספת: ל"גלובס" נודע כי דוד סבן, מי שהוזכר לאחרונה כסמנכ"ל הכספים המיועד במקום סמנכ"ל הכספים הפורש של יינות ביתן, אייל ווינברג, חוזר בו מכוונתו להתמנות ומושך את המינוי.

"אין צפי למתי ישלמו לנו"

מוקדם יותר החודש דווח לראשונה ב"גלובס" כי גם לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, ניהלה מגעים עם הקבוצה בנוגע לאפשרות שכוללת השקעה, ונראה כי עדיין יש גם מי שתולים תקוות בכך שהאפשרות הזו תחזור לשולחן, ואולי אף כבר נבחנת. בלאומי פרטנרס מסרו ל"גלובס" כי הם "כמדיניות, לא מתייחסים לעסקאות שאנחנו בוחנים וגם לכאלה שאנחנו לא בוחנים"; בעוד שביינות ביתן נמסר כי "למיטב הבנתנו, יש התעניינות רבה מגורמים נוספים, ביניהם מוסדיים. אנחנו מתנהלים לפי לוחות הזמנים שנקבעו מראש מול הקרן".

אלא שבינתיים נראה כי הספקים מתקשים להמתין. משיחות שקיימו ספקיות מזון וטואלטיקה בינוניות וקטנות עם "גלובס" עולה כי העיכובים בתשלומים מביאים אותן לקצה היכולת. "ביינות ביתן אומרים שאין צפי למתי ישלמו לנו, ושלא ידוע מתי יגיע תזרים, אנחנו לא מצליחים לקבל תשובות. עד לפני כמה ימים היו עונים לנו 'חכו שבוע או שבועיים', ועכשיו אין אפילו הערכה. במקום ללכת קדימה, יש תחושה שהדברים הולכים אחורה. הספקים הגדולים ממשיכים לקבל תשלום, ואין מי שיגן על הספקים הבינוניים והקטנים", אומרים ל"גלובס" גורמים במספר חברות בינוניות בענף.

ל"גלובס" נודע כי על רקע זה, במספר חברות אף כונסו ישיבות הנהלה או דירקטוריון מיוחדות כדי לדון בהמשך ההתנהלות מול הקבוצה לאור החששות המצטברים בנושא. בתוך כך, ספקים מציינים כי "חברות ביטוחי אשראי כבר הקטינו את הכיסוי, והקטנה נוספת כבר לא תאפשר לספק סחורה".

האמירות הללו מתייחסות לתשלומים עבור אספקת סחורה לקבוצה לחודש נובמבר 2019. מדובר על עיכוב בתשלומים של כחודש וחצי, כשבתוך כשבועיים תידרש הרשת לשלם גם את התשלומים עבור חודש דצמבר.
לפי הערכות, מזכר ההבנות שנחתם עם קרן כלירמרק בסוף החודש שעבר מדבר על הלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל, הכוללת גם רכיב שניתן להמרה ל-30% ממניות הרשת. הריבית בהלוואה מוערכת בשוק בכ-7%-6%, כשהרמה שלה נגזרת גם מהבטוחות שהקרן מקבלת, בדמות שיעבוד כלל נכסי יינות ביתן לטובתה. לפי אותן הערכות, ההסכם עם הקרן במתווה המקורי שלו אמור היה לכלול גם הכנסה של מנכ"ל חיצוני ונוכחות של נציגי הקרן בדירקטוריון החברה.

החתימה על מזכר ההבנות הייתה בבחינת צפירת הרגעה וסימן לאופטימיות בקרב הספקים, על כך שיקבלו את התשלום בקרוב, אלא שכעת החששות חוזרים ומתגברים.

הספקים שחוו על בשרם בשני העשורים האחרונים נפילה של שלוש רשתות מזון - קלאבמרקט, מגה והקואופ - עוקבים בדריכות אחר ההתנהלות של הקבוצה מאז בלעה את רשת מגה לפני כשלוש וחצי שנים. כלקח מהאירועים הללו, חלק ניכר של ספקיות המזון הגדולות נוהגות לבטח עצמן באמצעות ביטוחי אשראי, ולכן החשיפה שלהן נמוכה בהרבה. לעומת זאת, בקרב הספקיות הבינוניות והקטנות, ישנן רבות שאינן מבוטחות בביטוחי אשראי, כך שהן חשופות ללקוחות שלהן, ופוטנציאל הנזק שעשוי להיגרם להן הוא באופן יחסי גבוה בהרבה לעומת מחזורי הפעילות והרווחים שלהן.

יינות ביתן: "מתנהלים לפי לוחות הזמנים"

אותם ספקים קטנים ובינוניים גם חוששים שמימון לבדו אינו יכול להציל את הרשת. הם חוששים כי הכוונה של נחום ביתן לפרוע את החוב לנאמני מגה שעומד על כ-110 מיליון שקל, ולשלם את החובות לבנקים שמסתכמים ב-220 מיליון שקל, ולצד החובות לספקים שהולכים ומצטברים ומוערכים בכ-150 מיליון שקל נוספים, לא יותירו בידי הקבוצה תקציבים שיאפשרו את ההשקעות שנדרשות לבצע הן בחנויות והן במערכות ובתשתיות של החברה כפי שקיוו בתחילה, וכי זו תהיה בסך הכל דחייה של חצי שנה עד שנה מהתמודדות האמיתית.

עם זאת, ביתן אמור להשלים בקרוב מכירת סניפים בסכום של כ-180 מיליון שקל, אלא שהפעילות של אלה גם גורעת ממחזור המכירות שלו כ-600 מיליון שקל. לפי גורמים מעורים, רק שיפוץ מינימלי של החנויות לבדו עשוי לדרוש השקעה של כ-100 מיליון שקל.

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "אנחנו מודעים ומבינים את העניין הגובר בעסקה עם קרן ההשקעות כלירמרק. העסקה מתנהלת לפי לוחות הזמנים שנקבעו בין הצדדים. אין צורך בהעלאת השערות על מבנה או חלופות לעסקה, אנחנו עובדים במרץ על סיום בדיקת הנאותות", וכאמור "יש התעניינות רבה מגורמים נוספים".