חובת הדיווח בזמן אמת על עסקאות של 5,000 שקל: בעלי העסקים ובעלי המקצוע כמרקחה

חשיפת "גלובס" על התוכנית לחייב כל בעל עסק בדיווח בזמן אמת, מסעירה את בעלי העסקים • גם אנשי המקצוע מסכימים כי מדובר בצעד מסורבל שייצור תלות במערכת הממוחשבת של רשות המסים ולא בטוח שיפתור את בעיית החשבוניות הפיקטיביות • ואיך התוכנית מסתדרת עם הבטחות הפוליטיקאים להקל על עסקים קטנים?

רשות המסים תחייב דיווח בזמן אמת על כל עסקה / צילומים: איל יצהר, shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
רשות המסים תחייב דיווח בזמן אמת על כל עסקה / צילומים: איל יצהר, shutterstock; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"העסקים הקטנים הם השדרה היסודית של היוזמה הפרטית במדינת ישראל. אני מאמין ביוזמה פרטית. עשינו מהפכה, הבאתי עשרות רפורמות, מהורדת מסים, קיצוץ הביורוקרטיה, מהמקום האחרון כמעט ב-OECD לפני 4 שנים למקום לא טוב באמצע, כי אני רוצה להיות בעשירייה הראשונה" - את הדברים האלה אמר לפני כשבוע וחצי ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ההכרזה על מינויה של צופיה נהון ליועצת שלו לענייני עסקים קטנים, ועל הדרך הוא גם הבטיח להמשיך לפעול לטובת העסקים במדינת ישראל, אם ייבחר.

הקלת נטל הביורוקרטיה והרגולציה על העסקים בישראל היה אחד הטיקטים שעליהם רץ נתניהו לאורך כל השנים האחרונות, וההבטחות רק התעצמו מאז פרצה "מחאת השולמנים", אשר במסגרתה מוחים העצמאים במדינה על היחס של המדינה אליהם ומעלים שורת דרישות שישפרו את יכולתם לשרוד במשק. גם כחול לבן עלו על "הפטנט" וכללו במצע שלהם שלל הבטחות להורדת נטל הביורוקרטיה והרגולציה על העסקים במדינה, כמו גם פישוט הדיווח לרשויות המס.

אך כפי שנחשף ב"גלובס", בשעה שביבי וגנץ מדברים על הורדת הרגולציה לעסקים, ו"השולמנים" משוועים להפחתת רגולציה וביורוקרטיה, מגבשת רשות המסים רעיון הפוך שכל כולו העמסה רגולטורית על עסקים, וכן הטלת הוצאות נוספות עליהם.

חשיפת "גלובס" על תוכנית רשות המסים לחייב כל בעל עסק שמוציא חשבונית בסכום של מעל 5,000 לקבל ממנה אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה - מעוררת את זעמם של העסקים ומייצגיהם, הטוענים כי התוכנית תעמיס עוד רגולציה על העסקים ותוליד תקלות קטסטרופליות.

במסגרת התוכנית יידרש כל עסק המוציא חשבונית "עסקית" (בין עסק לעסק או בין עסק למלכ"ר) בסך 5,000 שקל ומעלה, לשדר בזמן אמת את פרטי העסקה, סכומה ופרטי העוסק שלו ושל הרוכש לרשות המסים; וזו אמורה להוציא לו אישור לחשבונית, אשר בלעדיו לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגין העסקה.

"העצמאות עוברת לרשות המסים"

"היכן המצ'טה שהבטיחו לנו כדי להפחית את הרגולציה? כרגע מסתמן שהמגמה הפוכה! שוב מבצעים צעדים שרק יגבירו את הרגולציה מבלי להתייעץ עם הלשכות המקצועיות", אומר עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. "המדינה צריכה לעשות חושבים כדי לשפר ולהתייעל ולא להטיל גזרות שמגדילות את הרגולציה והביורוקרטיה. יש לחשוב על מודל מקיף ואפקטיבי למאבק בחשבוניות הפיקטיביות ובהון השחור, שיהלום את העידן החדש והפתרונות הטכנולוגיים הקיימים כיום בשוק, אבל אסור לגלגל את הנטל על העצמאים והעסקים הקטנים".

כהן מתייחס לדבריו של ראש הממשלה בפתח אחת מישיבות הממשלה בדצמבר 2017, "במאבק נגד הביורוקרטיה ועודף הרגולציה... אנחנו לוקחים את הגרזן, את המצ'טה וחוצבים שבילים בג'ונגל".

לדבריו, "התוכנית תוביל לסרבול של המערכת וניהול העסק, יהיה צורך במעקב אחר החשבונית, בנוגע לשאלה האם אושרה או לא אושרה כדי לקבל קיזוז במע"מ, העסקים ייאלצו לשדרג את מערכות אבטחת הנתונים שלהם וקיים חשש מזליגה של נתונים למתחרים. העסקים יידרשו לעיסוק בביורוקרטיה של ביטול חשבונית ולתוספת עלויות בכוח אדם כדי לייצר מעקב ובקרה על כל החשבוניות".

כהן חושש כי בעקבות התוכנית "העצמאות של העצמאים עוברת לרשות המסים. עכשיו נהיה תלויים בתקלות של המחשוב של רשות המסים וכל המשק יעמוד ויחכה לאישורי החשבוניות. ישנה הרגשה שבמקום לטפל בבעיה הנקודתית של החשבוניות הפיקטיביות, עושים ניסוי וטעייה על חשבון העצמאים והעסקים הקטנים". מעבר לכך, מוסיף כהן, "בעקבות התוכנית יעלה חשש לפיצול עסקאות שמתחת ל-5,000 שקל".

גם לדברי עו"ד טלי ירון אלדר, שותפה במשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות' ונציבת מס הכנסה לשעבר, "הצעת חובת דיווח מיידי על כל עסקה מעל 5,000 שקל, מתנגשת חזיתית ברצון להקל על עסקים קטנים. זו תוספת משמעותית של ביורוקרטיה ושל כוח אדם - מה שמביא לעליית מחיר וליוקר מחיה. אלא אם כן זה יידרש רק מעסקים גדולים, ואז בעצם זה רק חצי פתרון".

ואולם, לדברי ירון אלדר, הבעיה המרכזית בתוכנית היא שהיא לא תפתור את בעיית החשבוניות הפיקטיביות. "הרי הכניסו לפני כעשור את המערכת הממוחשבת, וחשבו שזה יביא מזור לחשבוניות הפיקטיביות. המערכת פועלת, יש במערכת סריקה ובדיקה, אך לטענת רשות המסים כמות הפיקטיביות רק עלתה בעשור האחרון".  

לדברי ירון אלדר, יש פתרונות אחרים. "פתרון אפשרי לחשבוניות הפיקטיביות זה כמו שמטפלים בפסולת ברזל - ניכוי המע"מ במקור. התוצאה תהיה שמקבל המע"מ יצטרך לדווח לרשות כדי לקבל החזר. נכון לבדוק איך זה עובד ופועל בתחום פסולת הברזל ולבדוק אפשרות להחיל את זה רוחבית. גם אם הפתרון איננו מושלם, בפרקטיקה הזו הנטל הביורוקרטי קטן לאין שיעור לעומת הנטל של הדיווח המיידי".

כל תקלת מחשב תפגע בכלכלה

עו"ד איריס וינברגר, שותפה ומנהלת תחום המסים העקיפים במשרד הרצוג פוקס נאמן, מוסיפה כי "הצורך להילחם בחשבוניות הפיקטיביות הוא ברור והכרחי. עם זאת, יש להיזהר במאזן הכולל שהמשק לא ייצא נפסד. עצם התלות ברשות בהוצאת כל חשבונית וחשבונית היא חסם ביורוקרטי כבד. כל תקלת מחשב עלולה לפגוע בכלכלה בהיקפים משמעותיים, או בעוסק המסוים. יתרה מזו, משמעות המעבר למניעה מחייבת שינוי של העברת הנטל מהעוסקים לרשות המסים. היינו, כל חשבונית שתאושר על-ידי הרשות, לא תוכל הרשות בדיעבד לדרוש מהעוסק החזר מס תשומות בטענה שהחשבונית הוצאה שלא כדין. לא ניתן מחד להכביד על המשק והעוסקים, ומאידך לא לתת להם שום ערובה וביטחון בעסקאות שהם מבצעים, כשכל המידע והנתונים הם בידי רשות המסים".

בלשכת רואי החשבון מתנגדים נחרצות למהלך, ומנהלים זה תקופה מאבק נגד התוכנית המתגבשת, בהובלת רו"ח ועו"ד ליאת נויבירט. "המהלך הזה עלול למוטט את הכלכלה בישראל", אומרת נויבירט ומסבירה כי "מי שיישא בנטל הם העוסקים הנורמטיביים, והעבריינים ימשיכו וימצאו את הדרכים להמשיך ולהפיץ חשבוניות פיקטיביות".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "כחלק ממאבק רשות המסים בתופעת החשבוניות הפיקטיביות המסבה כידוע נזק של מיליארדי שקלים בשנה לאוצר המדינה, החליטה הרשות על מודל חדשני למאבק בתופעה זו, מודל המשלב טכנולוגיה וחזון. רשות המסים מאמינה כי יש לעבור מסיכול למניעה בכל הקשור לתופעת החשבוניות הפיקטיביות. האקלים הטכנולוגי של היום מאפשר שימוש בשיטות שיאפשרו מניעה מבעוד מועד של התופעה.  הרוב המכריע של החשבוניות לא יוקלדו אלא יעברו אוטומטית לקבלת מספרי הקצאה והנטל על ציבור העוסקים יהיה קטן מאוד, אם בכלל. הרשות עושה את מיטב המאמצים כדי שלא יתווסף נטל נוסף על ציבור העוסקים כתוצאה מיישום המודל. רשות המסים בחנה שיטות דיווח שונות בעולם והגיע למסקנה שבעידן הטכנולוגי של היום, יש לצעוד קדימה ולעבור ממודלים של סיכול למניעה. הרשות 'לא המציאה את הגלגל', אלא היא מאמצת את הרציונל של חברות כרטיסי האשראי אשר במקרים מסוימים וקיצוניים מעכבות עסקאות עפ"י מודלים לניהול סיכונים. כאשר מתן היתר לאותן עסקאות דורש דבר מה נוסף מצד הצדדים לעסקה.

"לעניין התנגדות הלשכות - הרשות פועלת בשיתוף הלשכות כדי למצוא פתרונות אשר ייקלו על ציבור העוסקים. באשר לפתרונות האלטרנטיביים של לשכת רואי החשבון, הרי אלה נוסו בעבר והתברר שציבור העבריינים לומד מהר את הרשות ומתחמק מטיפולים נקודתיים כאלה או אחרים. כך, למשל, ברישום ענף אחר מתחום העיסוק של העוסק (ענף שהוא בגדר 'מתחת לרדאר'), החלפת זהויות מתוחכמות ועוד".

ברשות המסים לא מחכים: ייפגשו עם חברות לניהול מערכת חשבונות ממוחשבת

אף שקיים קיפאון חקיקתי כרגע ולא ניתן לקדם את התוכנית ללא חקיקה, רשות המסים כבר החלה להכין את המשק ליישומו, כאשר בין היתר פנתה ליצרני התוכנות לניהול מערכת חשבונות ממוחשבת, ב"הודעה מוקדמת" המבהירה להם, כי עליהם להיערך למהלך המתגבש. מחר אמורה להתקיים פגישה במשרדי רשות המסים  בת"א בין בכירי הרשות המסים לחברות שאמונות על הטמעת השינויים הרגולטוריים בחשבוניות המקוונות.

רמי גבאי, מנכ"ל CTO חשבונית ירוקה, החברה הגדולה בארץ להפקת חשבוניות אונליין, שעתיד להשתתף בפגישה מביע חשש מפני התוכנית והשלכותיה. "אני חושש שההצעה לאשר כל חשבונית מעל 5,000 שקל עלולה לייצר קושי עצום בשוק, בגלל שיש פה הרבה מאוד סיכונים. למשל, מה יקרה אם ממשק האישור של רשות המסים לא יפעל בזמן אמת? מה עושים אם לא מתקבל האישור והעבודה בוצעה?".

עוד מוסיף גבאי כי "הרגולציה היום מקיפה את כל מה שקשור בהפקת חשבוניות בצורה ממוחשבת. ההתייחסות בחוק המע"מ ובהוראות מס הכנסה הן הבסיס, ועליהן חוק חתימה ממוחשבת שקובע את תהליך החתימה הדיגיטלית של כל חשבונית שמופקת במערכת. ההוראה החדשה תוסיף עוד רובד טכנולוגי על התהליך הזה, שבו כל חשבונית צריכה גם להיות מאושרת מול רשות המסים לפני שהיא מופקת. התשתית הטכנולוגית עוד לא נקבעה על-ידי רשות המסים, ולכן התמונה עוד לא ברורה גם מהצד שלנו. פוטנציאל הסיבוכים הוא לא רק גבוה, הוא גם לא בהכרח פותר את זיוף החשבוניות. נציע בפגישה פתרונות נוספים ויעילים יותר. בסופו של דבר המלחמה בחשבוניות הפיקטיביות היא מלחמה של כולנו, רק חייבים לוודא שעושים את זה בשיתוף פעולה מלא ובצורה חכמה".