המפעל הגדול בעולם שובת: מתי, איך וכמה נרגיש את גלי ההדף מסין

כ-5 מיליון חברות קשורות לשרשרת האספקה של המפעלים בסין - מתעשיית המסכים, האופנה, ענקיות הרכב האמריקאיות והגרמניות ועד השמפניה הצרפתית • "גלובס" מנתח את השפעת הקורונה על התעשיות השונות בעולם, ההודעה הדרמטית של אפל ואת החששות כי המשבר יוביל למיתון גלובלי

אזרחית בסין מביטה בדאגה / צילום: Sam McNeil AP
אזרחית בסין מביטה בדאגה / צילום: Sam McNeil AP

מבט על מדדי המניות המובילים בימים האחרונים לא רומז על כך שהתפרצות וירוס הקורונה בסין היא משבר כלכלי המאיים על הסחר העולמי או על הצמיחה הגלובלית. המדד הסיני מחק את הירידות החדות של השבוע שעבר, ולמרות הודעות הרשויות בסין על כ-2,000 מקרים חדשים ויותר ממאה מקרי מוות ביום שני, כל המדדים המובילים בבורסות אירופה - מגרמניה ועד בריטניה, דרך צרפת ואיטליה - נצבעו ביום המסחר הראשון של השבוע בירוק. "השווקים החזיקו מעמד יפה עד כה, וההתפרצות לא הייתה הנושא הדומיננטי בהם", כתבה קבוצת המחקר BCG בסוף השבוע.

אבל המצב עשוי להשתנות במהירות. סין היא כיום הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, האחראית לכ-20% מהתמ"ג העולמי ונחשבת במקביל גם ל"מפעל עולמי" המייצר חלקים קריטיים בשרשראות אספקה גלובליות, וגם כמי שאחראית לצמיחה הצנועה באירופה, למשל, על ידי צריכה הולכת וגוברת של כלי רכב גרמניים, אופנה אירופית ושמפניה צרפתית.

במצב העניינים הנוכחי, שבו יותר מ-750 מיליון סינים נמצאים תחת הגבלה מסוימת מצד המשטר - בין שבידוד בדירות או שבאיסור תנועה למקומות העבודה; במצב שבו מפעלים רבים נשארים סגורים או מתפקדים בקושי בגלל מחסור בכוח אדם - המחלה הסינית עשויה להשפיע על השווקים במהירות.

מצד הייצור: האטה באפל, מכה לתעשיית הרכב

סימן ראשון לכך ניתן כאשר אפל פרסמה דיווח, שלפיו צפוי מחסור במכשירי אייפון בעקבות משבר הקורונה והאטת הייצור בסין. החברה ספגה הפסקת ייצור כפויה של כמה שבועות, וגם בימים אלה - שבהם המפעל של חברת פוקסקון המייצר בעבורה את רוב המכשירים חוזר לפעילות - היא הבהירה כי מדובר בחזרה חלקית בלבד. "אספקת האייפונים העולמית נפגעה באופן זמני. ועל אף שהשותפים שלנו בפעילות הייצור ממוקמים מחוץ למחוז חוביי ולמרות שהם חזרו לפעול, זה מתבצע בקצב איטי ממה שחשבנו שיהיה", הודיעה החברה, וציינה גם את הירידה התלולה במכירות בסין עצמה, שאחראיות ל-15% מההכנסות שלה.

אפל אינה לבדה. לפחות 51 אלף חברות ברחבי העולם - מהן 163 חברות מרשימת 1,000 החברות הגדולות של Fortune - תלויות באופן ישיר בספק כלשהו מסין, לפי מחקר של "דן אנד ברדסטריט" שנעשה אחרי ההתפרצות הנוכחית. כ-5 מיליון חברות בעולם - מהן 938 חברות מרשימת 1,000 הגדולות - תלויות במפעלים סיניים באופן עקיף.

העובדה שהייצור בסין רחוק מלחזור למצב שהיה לפני התפרצות הנגיף, גם במרכזים עסקיים כמו שנגחאי ובייג'ינג, "כבר יוצרת שיבושים המאיימים על שרשראות האספקה הבינלאומיות", הזהירו אנליסטים בימים האחרונים.

חברת פיאט-קרייזלר, למשל, הודיעה כי היא עוצרת באופן מיידי את הייצור במפעל כלי הרכב שלה בסרביה, משום שהיא "נאלצת להמתין לחלקים מסין". בנוסף, 21% מגלגלי ההגה המותקנים במכוניות אמריקאיות מגיעים מחוביי, מוקד ההתפרצות, וכעת ייצורם הופסק.

בבייג'ין ובשנגחאי דיווחו כ-78% מהמפעלים שפועלים עם חברות אמריקאיות, לפי סקר שהתקיים שלשום, על "מחסור חמור בכוח אדם", בעקבות הגבלות סיניות על תנועה של עובדים מרחבי סין, וההוראות לרבים להישאר בבידוד עצמי בבית.

במקומות אחרים באירופה ובעולם, יש מי שמזהיר מפני השלכות משבר נגיף הקורונה על תעשיית האלקטרוניקה, ובמיוחד על המוצרים המכילים מסכים. בפרובינציית חוביי שוכנות כמה מהחברות הסיניות המובילות בתחום מסכי ה-LCD, ה-OELD ואחרים, ביניהן BOE ו-TCL. באזור זה, ההגבלות שהטילו הרשויות על החיים היומיומיים הן החמורות ביותר, והמפעלים בו עשויים להיות משותקים עוד שבועות קדימה. נכון לעכשיו הודיעו הרשויות על איסור יציאה מהבתים לשבועיים הקרובים.

מכיוון שסין אחראית ל-55% משוק המסכים העולמי, העריכו אנליסטים בימים האחרונים כי הדבר עשוי להיתרגם למחסור צפוי במסכים או במוצרים הכוללים אותם. חברת הייעוץ הבריטית IHS Markit העריכה השבוע כי מחירי מחשבים, מסכי מחשב וטבלטים יעלו בקרוב, בגלל מחסור וקושי לייצור מסכים.

בנוסף לתחומים אלה, ישנו גם מחסור מסתמן במוצרי גלם לתעשיית הפארמה, שחלק גדול ממנה מבוסס על גידול צמחים בסין, ובאירופה כבר מדווחים על מחסור אפשרי באנטיביוטיקה בהמשך השנה בגלל בעיות בייצור.

מכולות
 מכולות

מצד הצריכה: לא טסים, לא קונים יהלומים

דאגה נוספת להשלכות כלכליות של המשבר נובעת מהירידה החדה החזויה בצריכה בסין. המדינה "החזיקה על גבה" חלק מהצמיחה העולמית, בוודאי חלק נכבד מהצמיחה האירופית, כשמעמד הביניים ההולך וגדל שלה היה אחראי כמעט בלעדית לתעשיית כלי הרכב הגרמנית, למשל, שמכירותיה מדשדשות באזורים אחרים.

לפיכך, אין פלא שחברת פולקסווגן הגרמנית דיווחה בימים האחרונים על ירידה חדה של 11% במכירות כלי רכב בסין בחודש ינואר, שבו המשבר רק התחיל להתגלגל. לפי הערכות סיניות רשמיות, שצוטטו בכלי תקשורת גרמניים, מספר מכירות כלי הרכב החדשים בפברואר אמור לצלול ב-30%, למספר הנמוך ביותר מאז 2012. כאשר מאות מיליוני סינים נמצאים בהסגר, כאשר הרחובות הופכים לשוממים ובחלק מהערים אסורה התנועה, קשה לדמיין שמדובר בהערכת-חסר.

תעשיית הרכב הגרמנית מייצרת ברובה את הרכיבים לעצמה, ולכן חוששים בה יותר מהשפעות הירידה החדה בצריכה הסינית וברכישת כלי רכב מאשר בפגיעה ברשתות האספקה שלה. "המפעל שלנו בסין עדיין לא פועל", הודה בסוף השבוע גם מנכ"ל חברת הרכב הבריטית-הודית יגואר, "אחרי הכול, מי מתעניין בימים אלה בסין ברכישת מכונית חדשה?". 

לפי העיתון הכלכלי "הנדלסבלאט", כל ירידה של 1% בצמיחה בסין מיתרגמת לירידה של 0.06% לפחות בצמיחה של גרמניה. כאשר גרמניה התחמקה רק בעשירית האחוז מהגדרה רשמית של מיתון ברבעון האחרון, ההשפעה של האטה בסין עשויה להיות משמעותית. "הכלכלה הגרמנית תוכל לצמוח מקסימום ב-1% השנה", העריכו השבוע כלכלנים ממכון IfW בקיל. אחרים ציינו את הצורך לשוב ולהכין את תעשיית כלי הרכב הגרמנית לצמצום פעילות - כולל עבודה במשמרות ספורות בלבד, במקום פיטורים - כפי שעשתה בימי המשבר של 2008.

תחום נוסף שעומד במרכז החששות הוא התעופה - בעקבות ביטול הטיסות אל ומחוץ לסין, ההרחבה המתגלגלת גם למדינות אחרות שבהן יש חשד להתפרצות וגלי ביטול טיסות ועצירות באסיה מחשש להידבקות. חברות אירופיות כמו לופטהאנזה, KLM ואייר פראנס, המפעילות צי מטוסים גדול על הקו שבין סין לאירופה - הפסיקו כליל את טיסותיהן, ואין עדיין תאריך יעד לחידושן. ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) העריך עוד בשבוע שעבר כי המשבר יגבה חמישה מיליארד אירו מחברות התעופה ברבעון הראשון של השנה.

השלכות בתחום הצריכה עשויות להשפיע על שלל מגזרים אחרים - מהמסחר ביהלומים, שבו השוק הסיני נחשב למרכזי, במיוחד סביב מכירות השנה החדשה, ועד לתחום האנרגיה, מכיוון שסין מייצרת כעת חשמל בפחות מחצי מהתפוקה הרגילה, בעקבות שיתוקם של מפעלים רבים.

מיתון גלובלי? מחיר השיבוש של שרשרת האספקה

התוצאה של שני התהליכים המקבילים הללו - פגיעה בייצור ושיבוש של שרשראות האספקה הגלובליות ביחד עם צניחה חדה בצריכה הסינית - עלולים ליצור מצב של מיתון גלובלי כבר בשנת 2020, מזהירים אנליסטים.

בשל הגידול המתמיד באוכלוסיית העולם, כל צמיחה גלובלית מתחת ל-3% נחשבת למיתון. קרן המטבע הבינלאומית (IMF) העריכה עוד לפני המשבר, שהצמיחה לשנת 2020 תהיה נמוכה יחסית - 3.3%. כעת, כאשר סין צפויה להוריד את תחזית הצמיחה שלה, כאשר אירופה רועדת מחשש להשלכות הכלכליות של המחלה הסינית, כמה גורמים בולטים סבורים כי הצמיחה הגלובלית תהיה מתחת לרף זה. סוכנות הדירוג "מודיז" הורידה את התחזית השנתית ל-2020 ב-0.2%.

"יש כבר הוכחות - למרות שהן אנקדוטליות - ששרשראות האספקה הגלובליות סובלות משיבושים, כולל מחוץ לסין", הודיעה אתמול סוכנות הדירוג "דן אנד ברדסטריט" בהודעה מיוחדת למשקיעים, "ההסגרים הממושכים בסין יהיו בעלי חשיבות והשפעה גלובלית, אם מביאים בחשבון את חשיבות המדינה והתלות ההדדית של הכלכלה העולמית". 

הדיווח המדאיג של אפל וההשלכות על תעשיית ההייטק | אורי ברקוביץ'

ההודעה של אפל שלפיה היא לא תעמוד בתחזית ההכנסות שפרסמה בגלל השפעות וירוס הקורונה, הייתה צפויה. אם לשפוט ממחקר שערכה חברת LLamasoft, שבדקה את הרגישות של שרשראות האספקה לתעשיות השונות בעולם - החשש כעת הוא שאפל היא רק הסנונית הראשונה. לעומת תעשיית כמו הקמעונאות, הרכב, הפארמה ואחרות, תעשיית ההייטק היא הרגישה מכולן. האבחנה הזו מבוססת על שילוב של שתי חולשות יחסיות של תעשייה זו לעומת התעשיות האחרות - זמינות המלאים, וקיומם של מקורות אספקה חלופיים.

לכן, העובדה שהידיעה המשמעותית הראשונה על פגיעה ממשית בכושר הייצור מגיעה מאפל - היא לא מבשרת טובות. העיכוב בפעילות ייתן את אותותיו - המלאים יתרוקנו, ועוד תעשיות יצטרפו אל מעגל הנפגעים.

העולם תלוי היום בייצור בסין יותר מאי פעם. המחוז שנפגע בסין משמעותי בייצור רכיבים חשובים לעולם הסמארטפונים - בעיקר זיכרונות, לעולם הטלקום - בעיקר סיבים אופטיים, ולעולם הרכב.

עם זאת, בצד "החיובי" יחסית, הרי שהתלות של תעשיית השבבים העולמית בסין לא גבוהה כפי שהיא תלויה במדינה כמו טיוואן - אולי המדינה החשובה ביותר בעולם בתחום ייצור השבבים. אם המשבר אכן יתפשט לטיוואן השכנה, ייתכן שהסיפור כבר יהיה אחר לגמרי, והעולם כולו יצטרך לחשב את מסלול הסחר העולמי מחדש.