עצמאים | דעה

דעה: העצמאית החדשה - שם קוד למזיזות הרים

אם בעבר המונח יזמות או עצמאות היה מקושר רק לעולם הגברי, הרי שכיום העולם הזה כבר מזמן לא נחלתם של הגברים בלבד, ויש יותר ויותר נשים שמעזות לצאת לעצמאות כלכלית • שוק העבודה מתפתח כל הזמן, ועלינו כנשים לקחת את המושכות בידיים ולתמוך אחת בשנייה

אישה עצמאית. השיעור במשק עולה / צילום: shutterstock
אישה עצמאית. השיעור במשק עולה / צילום: shutterstock

מחקר של המכללה למנהל שנערך בראשות ד"ר ענת גיא וד"ר אבי שניידר בו השתתפו נשים עצמאיות קבע כי למרות שחלו תמורות בשוק העבודה וכי ההפרדה בין נשים לגברים שאפיינה אותו לעורך השנים הולכת ונשחקת, כשמדובר בעצמאים - ההפרדה המגדרית עדיין לא מתה והיא רק התגלגלה לגוף חדש.

המחקר שנקרא "גלגול נשמות" מבקש להפנות תשומת לב לפלח חדש בשוק העבודה ומציין את הנשים העצמאיות כנשים העוסקות ביזמות זעירה, זאת לאור העובדה ששוק העבודה עובר תמורות משמעותיות בשנים האחרונות וחלקם של היזמים והפרילנסרים הולך וגדל.

לפי המחקר, הנשים שבוחרות לצאת לעצמאות הן נשים עם רמת השכלה גבוהה, תפקידיהן הקודמים בשוק העבודה הם מגוונים והן מחזיקות תפיסות מגדריות שיוויוניות. יחד עם זאת, מבט נוסף ומעמיק על הנתונים של הנשים שבוחרות לצאת לעצמאות מלמד על תמונה שונה בתכלית. מאפייני התעסוקה שלהן מרגע שהפכו יזמיות מבטאים רגרסיה ברורה בשוק העבודה: תחומי היזמות שלהן שייכים למקצועות צווארון ורוד - בניגוד לעברן המקצועי התאגידי, הנטייה שלהן להשקיע יותר זמן במשפחה מאשר בעבודה, בן הזוג שלהן מרוויח יותר מהן בצורה מובחנת והן משמשות כ"מפרנסת שניה" למשפחה.

כשקראתי את תוצאות המחקר, חשבתי על הדרך המקצועית שאני עברתי. עבדתי כנציגת שירות בחברת תקשורת גדולה. בחרתי בעבודה הזו מתוך תכנון מה תהיה הקריירה שתאפשר לי להיות בבית עם הילדים בשעות אחר הצהריים.

ככל שהתקדמתי בתפקידי, נשים רבות עזבו את החברה לאחר שהפכו לאימהות. שילוב של מקום עבודה תובעני ואימהות מקשה על האפשרות שלנו להתקדם לתפקידים ניהוליים ולהתפתח בתוך ארגון.

לבסוף הרצון לראות הילדים שלי הכניע גם אותי והחלטתי לעזוב את התפקיד ולצאת לעצמאות. רק כשיצאתי לעצמאות נחשפתי פתאום להמון נשים עצמאיות שרובן המכריע, כמוני, בחרו בעצמאות מתוך מטרה שיהיה איזון בין חיי המשפחה וחיי העבודה והקריירה.

יזמות בעולם המערבי נתפסת כגברית ומגלמת בתוכה תכונות שנחשבות לגבריות ויוקרתיות כמו תחרות, יוקרה חברתית וכלכלית ובישראל, אומת הסטארט-אפ, היזמות נתפסת גם כמושג כמעט נרדף ליזמות הייטקית נוצצת ויוקרתית וכמובן במהותה גברית. ברור היום שעולם היזמות הוא כבר מזמן לא נחלה של הגברים, ואני שמחה לראות שיותר ויותר נשים מעזות לצאת לעצמאות, מדובר בבחירה אישית ומימוש עצמי של כל אישה שבוחרת לעשות כן.

שוק העבודה כל הזמן מתפתח לכיוונים חדשים, הטכנולוגיה והקידמה מאפשרים הקמה של הרבה פרילנסרים ובעלי עסקים קטנים, ולראייה גם קבוצות גדולות בפייסבוק שקמות כל הזמן המבוססות על בעלי העסקים הקטנים.

כיזמת וכאישה עצמאית, אני אחראית להכל: לייצר, ללמוד להתפתח. יחד עם זאת, אני גם בוחרת את המינון ולמצוא את האיזון. אני בוחרת לשלב את העסק שלי, בנייה שלו, צמיחה וגדילה בקצב הנכון עבורי, ואני בוחרת לשלב אותו יחד עם נוכחות בבית. גם הילדים נחשפים לאימא שהיא חזקה, שנוח וטוב לה, ושלא עובדת המון שעות בחוץ. וכן, אני ועוד 400 נשים החברות בארגוננו הן ההוכחה שזה ממש אפשרי.

תוצאות המחקר הציגו שהמעבר ליזמות הזעירה מבטא לבסוף נסיגה לדפוסים מגדריים ישנים, כאשר הנטייה של הנשים היא להשקיע יותר זמן במשפחה, בן זוגן מרוויח יותר בצורה מובחנת - עובדה שמקבעת את התעסוקה שלהן כמפרנסת שנייה, כאשר החציון של בני הזוג עומד על 14,500-16,500 שקל לעומת הנשים הנבדקות, שעמד על 6,500 - 8,500 שקל.

לפי המחקר, העצמאית החדשה היא אישה שמרוויחה פחות מבעלה, ברוב המקרים, והיא בחרה לצאת לעצמאות בגלל שנולדו לה ילדים ורצתה להיות יותר נוכחת בבית, אבל בעיני היא בעיקר יזמת המקדמת את העסק שלה, לוקחת מקום אקטיבי במטרה לצמוח, לגדול ולהתרחב, בדרך שנוחה ומתאימה לה, בשפה ובערכים שלה. העצמאית החדשה רוצה לשווק ממקום נוח בתוך קהילה שמותאמת לה, ומאפשרת לה להיות כפי שהיא, אותנטית.

כוחנו באחדותנו ופריצה עסקית יכולה להתקיים כשיש לנו את הכלים, המקום והתמיכה הנכונים. נשים עצמאיות הן הכוח המניע את הכלכלה והמשק הישראלי. 

הכותבת היא מנכ"לית משותפת ובעלים בארגון עצמאית, קהילת נטוורקינג נשית מקדמת תוצאות