יהדות | דעה

דעה: הישראלים בארה"ב - קהילה שמבקשת השפעה

לאחרונה, ירד אסימון ההסכמה שכל השקעה בישראלים האמריקאים - כמוה כהשקעה בעתיד החיים היהודיים הקהילתיים בארה"ב וביחסים שבין יהדות ארה"ב לישראל

משתתף בועידת איפא"ק / צילום: מייקל ברוצ'שטיין, רויטרס
משתתף בועידת איפא"ק / צילום: מייקל ברוצ'שטיין, רויטרס

רבות דובר על הקרע ההולך ומעמיק בין יהדות ארה"ב ומדינת ישראל. הסיבות לכך הן רבות ומגוונות. אך כל מי שמכיר לעומק את הנושא, לא חולק על כך שמעבר להבדלים בדעות ובהשקפות העולם, קיימים בין הישראלים ליהודים האמריקאים גם פערי תרבות ומנטליות לא פשוטים עד שלעתים נדמה כי אין דרך באמת לגשר בין שני צדי המתרס ושאנחנו בדרך לנתק בלתי הפיך.

במקביל, בשנים האחרונות, צומחת וגדלה בהתמדה קהילת הישראלים החיים בארה"ב המונה היום לפי ההערכות בין 750,000 למיליון נפש, ומהווה כ 12% מהקהילה היהודית-אמריקאית. אם בשנים קודמות הקהילה הזו לא התבלטה יתר על המידה ושאפה להשתלב בתוך יהדות ארה"ב, הרי שבשנים האחרונות היא מרימה את ראשה ומקימה לעצמה גופים המייצגים ומבטאים את הרצון של ישראלים רבים בארה"ב להיות יותר מעורבים ומשפיעים, ולהטביע את חותמם הייחודי על חיים היהודיים הקהילתיים באמריקה.

לישראלים החיים בארה"ב, המכירים לעומק את התרבות הישראלית מצד אחד, אבל חיים הכי קרוב שאפשר ליהודי אמריקה מצד שני, יש את היכולת, כנראה הבלעדית, לעשות חיבור אמיתי בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם, המהוות למעלה מ-80% מהעם היהודי כולו. הישראלים שחיים בארה"ב חיים ונושמים את המנטליות הישראלית שהינה חלק מהווייתם היומיומית, אך הם גם מכירים ומבינים לעומק את המנטליות האמריקאית. ההיכרות הרחבה הזאת שמה אותם במקום ייחודי לשמש גשר אותנטי בין יהדות ארה"ב למדינת ישראל וההפך. הם המתווכים הטובים ביותר שישראל ויהדות ארה"ב יכלו לבקש למשימה זו.

הבחירות לקונגרס הציוני העולמי בארה"ב היו מאז ומעולם זירת מאבקים פוליטית חשובה שהייתה נחלתם הבלעדית של הארגונים היהודיים הגדולים. הקונגרס הציוני מתקצב את המוסדות הציוניים שפועלים למען הצרכים והאינטרסים של הקהילות היהודיות ברחבי העולם בלמעלה ממיליארד דולר בשנה. כעת, בפעם הראשונה, הישראלים בארה"ב מתמודדים בפעם הראשונה גם לקונגרס הזה.

לישראלים החיים בארה"ב חשוב שילדיהם יגדלו אמנם באווירה פתוחה ופלורליסטית, אך במקביל שייחשפו גם לפעילויות חינוכיות וקהילתיות של השפה והתרבות העברית, נושא רגיש שלא ניתן לו עד היום כמעט שום מענה במרבית הקהילות היהודיות בארה"ב. במקביל, בשעה שהחיים היהודיים הקהילתיים בארה"ב הולכים ונחלשים ושיעורי ההתבוללות בקהילה הזו עומדים על כ-50%, הישראלים האמריקאים מאמינים שקידום תרבות עברית וזהות ישראלית מודרנית בתוך החיים היהודיים הקהילתיים בארה"ב ישמשו כמעין זריקת החייאה ליהדות ארה"ב כולה, ויתרמו בסופו של דבר להעמקה ולהעשרה של זהותם היהודית הכוללת. הישראלים בארה"ב מבקשים לבטא את הקול הייחודי שלהם בתוך יהדות אמריקה.

כל למשל הם מבקשים לקדם הקמת מרכזי תרבות, רוח ושפה עברית לילדים, בני נוער ומשפחות בכל אחת מהקהילות הישראליות הגדולות בארה"ב. כל מרכז כזה יפעל תחת קורת גג אחת ויכלול חוגים, פעילויות, חגים, אירועים, קונצרטים, חילופי משלחות, מחקר ועוד. מרכזים אלו יפעלו לחיזוק הזהות הישראלית של הדורות הבאים, ויקיימו בנוסף פעילויות קהילתיות לכל המשפחה.

לאחרונה, ירד אסימון ההסכמה שכל השקעה בישראלים האמריקאים כמוה כהשקעה בעתיד החיים היהודיים הקהילתיים בארה"ב וביחסים שבין יהדות ארה"ב לישראל. הרשימה החדשה, שנפלה בחלקי הזכות לעמוד בראשה, מתחייבת לפעול להעמקת ההידברות, הקשר והערבות ההדדית בין מדינת ישראל לקהילה היהודית בארה"ב. אנו מאמינים שקהילת ישראלים חזקה ומשפיעה יותר בארה"ב, תעמיק ותשפר בהכרח את החיבור בין יהודי ארה"ב עם ישראל ותוביל לעתיד טוב ומשגשג יותר לעם היהודי כולו. 

הכותבת נולדה בניו-יורק, גדלה ביבנה וחזרה להתגורר בניו-יורק לפני 11 שנים. עומדת בראש רשימת הישראלים-אמריקאים שמתמודדת לקונגרס הציוני העולמי בארה"ב